Saturday, Sep 2, 2023

صفحه نخست » کیهان: شریفی زارچی را بعد از اخراج، بازداشت و محاکمه کنید

ostad.jpgکیهان نوشت: شریفی زارچی از جمله افرادی است که با سوءاستفاده از جایگاه خود، در آتش اغتشاشات دمیده و در خون‌هایی که به واسطه اغتشاشات سال گذشته بر زمین ریخته شد، شریک است

صدای آمریکا - کارزار دانشجویی مخالفت با اخراج علی شریفی زارچی از دانشگاه صنعتی شریف درحالی از ۱۳ هزار امضا گذشت که روزنامه کیهان، زیر نظر علی خامنه‌ای، خواهان بازداشت و محاکمه این استاد شد. در پی بر پاکسازی دانشگاه‌ها از استادان منتقد، واکنش گسترده دانشجویان معترض به آن ادامه دارد.

جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تهران روز هفتم شهریور در واکنش به اخراج علی شریفی زارچی، استاد این دانشگاه کارزاری را به راه انداختند که تا روز شنبه ۱۱ شهریور از مرز ۱۳ هزار امضا فراتر رفته است.

نویسندگان این کارزار، حذف استادهای «خبره و دلسوز» را از جامعه دانشگاهی، علاوه بر آسیب رساندن مستقیم به پایه استادان، موجب «دلسردی دانشجویان و تشویق آنان به مهاجرت» خواندند.

شریفی زارچی که عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بود، روز پنجم شهریور در حساب خود در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد از دانشگاه شریف اخراج شده است.

او در جریان خیزش انقلابی از سوی نهادهای امنیتی احضار شده و چندی پیش نیز به سندی اشاره کرده بود که نشان می‌داد دولت ابراهیم رئیسی جذب ۱۵ هزار عضو هیات علمی همسو را به صورت «سهمیه‌ای، فوری و خارج از چارچوب علمی» موجود دانشگاه‌ها آغاز کرده است.

باوجود شکل‌گیری کارزار دانشجویان و حمایت صریح حمید ضرابی‌زاده، رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف از شریفی زارچی، روزنامه کیهان که زیرنظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند به اخراج او بسنده نکرده و خواهان «بازداشت و محاکمه» این استاد دانشگاه شد.

کیهان با اشاره به مخالفت ضرابی‌زاده با اخراج شریفی زارچی، آن را «اظهارنظر غیرحرفه‌ای و تامل‌برانگیز» خواند و نوشت: «شریفی زارچی از سوی مراجع ذی‌ربط فاقد صلاحیت علمی برای تدریس در دانشگاه شریف شناخته شده است.»

این روزنامه همچنین از شریفی زارچی با عناوینی چون «حامی اوباش و تروریست‌ها در اغتشاشات سال گذشته» یاد کرد و گفت این استاد دانشگاه «با سوءاستفاده از جایگاه خود، در آتش اغتشاشات دمیده» و به دلیل «فعال بودن» در جریان خیزش انقلابی باید «بازداشت و محاکمه» شود.

کیهان در حالی مدعی شد شریفی زارچی به دلیل «عدم صلاحیت علمی» از مسند استادی دانشگاه کنار گذاشته شده که رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف به تازگی از «نیاز جدی» گروه بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده به «دانش و تخصص» این استاد اخراج‌شده خبر داده بود.

علاوه بر شریفی زارچی، ده‌ها استاد دیگر نیز به دلیل رویکرد انتقادی خود و حمایت از دانشجویان و مردم معترض در هفته‌ها و ماه‌های گذشته از دانشگاه اخراج شده‌اند و هر روز خبر جدیدی درباره حذف دیگر استادان نیز منتشر می‌شود.

بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر: در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنیم

تلاش حکومت برای سرکوب دانشگاهیان در حالی ادامه دارد که جمعی از دانشجویان فلسفه هنر دانشگاه هنر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به اخراج اساتید و ممنوعیت تدریس امیر مازیار و مسعود علیا، در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند.

در این بیانیه آمده است: «پیش از این هرچه لازم بود را گفته‌ایم. ما، دانشجویان رشته فلسفه هنر دانشگاه هنر، نه شما را به رسمیت می‌شناسیم، نه تصمیم‌هایتان را. مترسک‌های تازه شما، در نظر ما وزنِ کافی را برای به رسمیت شناخته شدن ندارند.»

این دانشجویان در ادامه تاکید کردند: «حرف کوتاه است؛ انتخاب واحد نمی‌کنیم، سر کلاس‌ها شرکت نمی‌کنیم.»

آن‌ها در پایان خاطرنشان کردند: «استادهای جایگزین، توهین به شان کلاس‌ها و دانش و دانشگاه‌اند. ما در این توهین، هم‌دست شما نخواهیم بود. تا بازگشت دکتر علیا و دکتر مازیار به کلاس‌های درس، پاسخ ما، به شما و کلاس‌های خالی‌تان یک کلمه‌ست: نه.»

کلمه «نه» این بیانیه، یادآور کمپین اعتراضی دانشجویان دانشگاه هنر در خرداد امسال در واکنش به اجبار دانشجویان دختر به سر کردن مقنعه است که تحصن و تجمع جمعی از دانشجویان را نیز در پی داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy