Tuesday, Sep 5, 2023

صفحه نخست » نشانه‌های سرطان موقع غذاخوردن را جدی بگیرید

health.jpgایندیپندنت فارسی - بنا به گزارش نیویورک‌پست، سرطان نشانه‌هایی دارد که می‌تواند از چشم ما دور بماند؛ علائمی که هنگام خوردن نهار یا شام می‌توانیم به آن‌ها توجه کنیم. نحوه بلعیدن غذا یکی از همین نشانه‌ها برای تشخیص سرطان است.

بنا بر گزارش‌ها، مشکل بلع غذا که «دیسفاژی» نام دارد، می‌تواند نشانه سرطان باشد. این علامت که اغلب نادیده گرفته می‌شود، احتمالا ابتلا به سرطان سر، فک، گردن یا دهان را نشان می‌دهد؛ زیرا رشد تومور در این نواحی موجب انسداد می‌شود. دیسفاژی حتی می‌تواند علامت سرطان پوست صورت مانند «ملانوم» باشد.

بنا به گفته مرکز مراقبت از سرطان سیتی‌آف‌هوپ، گلودرد مداوم به‌ویژه زمانی که با علائمی مانند تورم صورت یا کاهش وزن بدون‌توضیح همراه باشد، می‌تواند از نشانه‌‌های سرطان در نظر گرفته شود.

البته باید بدانیم که مشکل در بلعیدن غذا همیشه نشانه سرطان نیست. این مشکل شاید به موارد ساده مانند ریفلاکس معده یا آسیب به سر بازگردد. متخصصان می‌گویند: «اگر علائم دیگری دارید و مشکل بلع هم با گذشت زمان بدتر می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید.»

بر اساس تحقیقات سرطان انگلستان، شایع‌ترین علائم سرطان عبارت‌اند از توده‌های زیر پوستی، کاهش وزن، تغییرات پوستی، نفخ مداوم، خونریزی غیرمنتظره واژن، کاهش اشتها یا حتی خشن شدن صدا.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به گفته دکتر آن ماری اوبروین لنون، متخصص گوارش، علاوه بر مشکل بلع، چهار نشانه دیگر سرطان نیز وجود دارد که نباید نادیده گرفت. این چهار نشانه عبارت‌اند از تنگی نفس، خونریزی، یافتن توده‌ها و همچنین هرگونه تغییر در عملکرد بدن.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، این بیماری پس از بیمارهای قلبی‌عروقی، دومین عامل مرگ‌و‌میر در ایالات متحده است.

پیش‌بینی می‌شود متخصصان در سال جاری ۱.۹ میلیون مورد سرطان را در ایالات متحده تشخیص بدهند و همچنین ۶۰۹ میلیون و ۸۲۰ هزار مورد مرگ ناشی از سرطان گزارش شود.

شایع‌ترین سرطان در بین زنان سرطان پستان است و ۳۱ درصد موارد گزارش‌شده در سال ۲۰۲۳ را شامل می‌شود. در مردان هم سرطان پروستات بسیار شایع است و ۲۹ درصد سرطان‌ها مربوط به این قسمت از بدن است.

با این حال، انجمن سرطان آمریکا خاطرنشان کرد: «میزان مرگ‌ومیر ناشی از انواع سرطان در حال کاهش است.»

مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری از سال اوجش یعنی ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۲۰ در زنان و مردان، روی‌هم‌رفته ۳۳ درصد کاهش داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy