Wednesday, Sep 6, 2023

صفحه نخست » جواد روحی میدانست از زندان زنده بیرون نمی‌آید

رادیو فردا - «جواد ۹ شهریور نمرد، او را همان روزی کشتند که حکم سه بار اعدام دادند». این را یکی از نزدیکان جواد روحی، معترضی که ۹ شهریور در زندان جان باخت، به رادیوفردا گفته است.

rouhiparents.jpgعلی‌رغم نقض حکم اعدام جواد روحی در دیوان عالی کشور، به‌گفتهٔ منبع رادیوفردا بازجویان او دست از تهدید برنداشتند و «بازجوی جواد به او گفته بود که از این زندان زنده بیرون نمی‌روی».

جواد روحی، به‌نوشتهٔ وکیلش، مجید کاوه، در زندان جان باخت. او ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراضات «زن زندگی آزادی» در نوشهر در استان مازندران بازداشت شد و با اتهامات سنگین «افساد فی‌الارض، محاربه، ارتداد، مقابله با حکومت اسلامی و اهانت به رهبری» در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به سه بار اعدام و هفت سال و نیم زندان محکوم شد.

اتهامات و حکم صادرشده در دادگاه انقلاب ساری برای جواد روحی
  • «یک‌ بار اعدام به‌اتهام افساد فى‌الارض و محاربه از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلى موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامى»
  • «یک‌ بار اعدام به‌اتهام احراق و تخریب اموال و آتش‌زدن اماکن عمومى مانند شهردارى، فرماندارى، بانک، مقر و خودرو انتظامى به‌منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامى موضوع تبصره ١ ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامى»
  • «یک‌بار اعدام دیگر به اتهام ارتداد و مهدورالدم‌بودن به اتهام توهین به مقدسات به واسطه‌ هتک حرمت به قرآن کریم از طریق آتش‌زدن موضوع ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامى»
  • «تحمل دو سال حبس تعزیرى به‌اتهام اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم‌زدن امنیت کشور موضوع ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامى»
  • «تحمل شش ماه حبس تعزیرى به‌اتهام فعالیت تبلیغى علیه نظام موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامى».
  • «تحمل چهار سال حبس تعزیرى به‌اتهام اجتماع و تبانى براى ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلى کشور موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامى»
  • «تحمل یک سال حبس تعزیرى به‌اتهام اهانت به رهبرى موضوع ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامى»

جواد روحی چگونه جان باخت؟

براساس گزارشی که خبرگزاری میزان، رسانهٔ قوه قضائیه جمهوری اسلامی، منتشر کرد، جواد روحی روز چهارشنبه ۸ شهریور ساعت ۱۷:۳۰ به بهداری زندان مراجعه کرده و داروی دیکلوفناک و سرماخوردگی به او تجویز شده است. او بار دیگر ساعت ۲۰:۰۰ همان روز به بهداری زندان مراجعه کرده و اکسیژن‌درمانی شده، ۱۵ دقیقه اکسیژن دریافت کرده و به بند بازگردانده شده است. بر اساس همین گزارش، جواد روحی ساعت ۳:۳۰ بامداد پنج‌شنبه ۹ شهریور دچار تشنج شده و به بیمارستان بهشتی نوشهر منتقل شده است.
نزدیکان جواد روحی به‌نقل از هم‌بندی‌های او به رادیوفردا گفته‌اند که آقای روحی وقتی به بند بازگردانده شد، وضعیت جسمی مناسبی نداشت: «حالش اصلاً خوب نبود. باید حتماً به بیمارستان فرستاده می‌شد. اما هربار به بهداری زندان رفت، او را به بند برگرداندند. توجهی به وضعیتش نکردند تا وقتی که کار از کار گذشت.»
به‌گفتهٔ منابع رادیوفردا، جواد روحی «هنگام خروج از بند زنده بود، وضعیت وخیمی داشت و اگر به‌موقع به بیمارستان اعزام می‌شد، می‌توانست زنده بماند. اما او را وقتی به بیمارستان بردند که کار از کار گذشته بود.»
آن‌چه از جواد روحی باقی ماند

«ملعون، معتاد، کراکی، شیشه‌ای، لیدر»؛ از رئیس دادگستری مازندران گرفته تا حمید رسایی، نماینده سابق محلس فعال رسانه‌ای نزدیک به حکومت، و شماری از دیگر کاربران طرفدار حکومت در شبکه‌های اجتماعی جواد روحی را با این عناوین توصیف کرده‌اند. رسانه‌های حکومتی مدعی هستند که او «با اطلاع قبلی و علم بر شرایط سیاسی و امنیتی حاکم بر شهر نوشهر به این منطقه سفر کرده و در طی سه روز حضور تمامی مناطق حساس را رصد کرده است».

نزدیکانش اما می‌گویند که سفر او به نوشهر برای دیدار با همسر سابقش به امید بازگشت به زندگی مشترک انجام شده بود؛ سفری که با اعتراضات «زن زندگی آزادی» هم‌زمان شد. به‌گفتهٔ نزدیکان جواد روحی، او «اعتراض داشت، به وضعیت کشور، به کشته‌شدن مهسا امینی و به ظلم اعتراض داشت. او فقط رقصید و روسری آتش زد و جانش را گرفتند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy