Tuesday, Sep 19, 2023

صفحه نخست » وزیر دفاع روسیه وارد تهران شد + اهداف این سفر

safar.jpgبی بی سی - ارتشبد سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، برای دیداری رسمی وارد تهران شده است. این اولین دیدار وزیر دفاع روسیه از تهران پس از تجاوز نظامی این کشور به خاک اوکراین است.

خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا می‌گوید این سفر به دعوت سرلشگر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح انجام شده و هدف آن «توسعه دیپلماسی دفاعی، گسترش همکاری‎های دو جانبه و همچنین مقابله با تهدیدات مشترک و تروریسم بین المللی» است.

تلویزیون ایران تصاویر استقبال رسمی سرلشگر باقری از وزیر دفاع روسیه را پخش کرده که در محل ستادکل نیروهای مسلح انجام شده است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید وزیر دفاع روسیه قرار است با سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی و دیگر مقام‌های ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران ملاقات کند.

این سفر با زمان رسیدگی به شکایت اوکراین علیه تجاوز نظامی روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری همزمان است.

مقام‌هایی در سطح وزیر دفاع یا خارجه، در زمان سفر به تهران با رئیس جمهور ایران هم ملاقات می‌کنند اما ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، از روز گذشته برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌المللی است، در مجمع عمومی امسال شرکت نمی‌کند.

سفر ارتشبد شویگو به تهران به فاصله کوتاهی پس از حضور ایران در نمایشگاه نظامی مسکو انجام می‌شود که معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای شرکت در مراسم افتتاح آن به روسیه رفته بود.

وزیر دفاع روسیه از غرفه ایران که در آن پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین جدیدی به نمایش گذاشته شده بود، دیدار کرده بود.

اوکراین، جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که با در اختیار گذاشتن پهپادهای شاهد-۱۳۶ خود به روسیه، در تجاوز به خاک این کشور دخالت کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، تایید کرده که ایران این پهپاد را پیش از حمله روسیه به مسکو داده و می‌گوید مقام‌های اوکراینی سندی درباره تداوم فروش آن ارائه نکرده اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین این گفته ها را رد کرده و ایالات متحده هم گفته که اسناد استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری ایران را به در اختیار مقام های اوکراینی قرار داده است.

آمریکا اخیرا اعلام کرده یک هواپیمای متعلق به نهادهای نظامی ایران در شبه جزیره کریمه که از سوی روسیه اشغال شده و از دست اوکراین در آمده، فرود آمده و دوباره به ایران بازگشته است.

اوکراین به طور هفتگی و در مواردی روزانه، شمار پهپادهای به کار گرفته شده ایرانی توسط روسیه را اعلام می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy