Tuesday, Sep 19, 2023

صفحه نخست » خامنه ای و فضاحت یک میزبانی

ronaldokham.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

«علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی، اردیبهشت۱۴۰۱ در سخنرانی خود گفته بود: «در مدارس بین دانش‌آموزان نظرسنجی کنید ببینید چند درصد کاظمی‌آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی می‌شناسند؟ چند درصد، رونالدو را می‌شناسند؟ ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمی‌شناسیم؟»

«سعید کاظمی آشتیانی»، رییس سابق پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران و از چهره‌های نزدیک به حکومت بود که سال ۱۳۸۴ براثر سکته قلبی درگذشت.

با وجود بی‌میلی ظاهری رهبر جمهوری اسلامی به ستاره‌هایی مانند «کریستیانو رونالدو»، اما همین بازیکن که مورد اشاره علی خامنه‌ای هم قرار گرفته، ابزاری برای دست‌وپا زدن حکومت و مدیرانش در ورزش، در جهت پیاده کردن سیاست‌های نظام می‌شود.

«رضا درویش»، مدیرعامل پرسپولیس، پس از دیداری که همراه دخترش با کریستیانو رونالدو در فرودگاه خمینی داشت، به خبرنگار تسنیم گفته است: «به رونالدو گفتم دلیل محبوبیت تو در ایران، حمایت‌هایت از مردم فلسطین بود.»

کریستیانو رونالدو تاکنون هرگز خودش را وارد بازی سیاست، یا آنچه در خاورمیانه میان فلسطین و اسراییل یا ایران و عربستان گذشته، نکرده است. پیش‌ترها، در خرداد۱۴۰۱، خبری ابتدا در صداوسیما حکومتی و سپس رسانه‌های سپاه منتشر شد که کریستیانو رونالدو در پایان یک بازی، خطاب به بازیکن اسراییلی گفته است: «من پیراهنم را با قاتل‌ها عوض نمی‌کنم.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در فاصله کمتر از ۱۲ ساعت و با بررسی پیام ویدیویی رونالدو مشخص شد که او نه‌تنها در مورد اسراییل و فلسطین صحبتی نکرده، که برای کودکان سوریه‌ای که در بمباران شهرها توسط حکومت «بشار اسد» آواره یا مجروح شده بودند، پیام دلگرم‌کننده خوانده است.

پیش‌از آن در سال ۱۳۹۸، خبری مبنی‌بر کمک مالی رونالدو به فلسطین ابتدا در رسانه‌های نزدیک به حکومت منتشر و کمتر از یک هفته بعد، تکذیب شد.

رضا درویش اما از رونالدو به‌واسطه خبرهای کذبی که دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی به نقل از این ستاره پرتغالی منتشر کرده، سپاسگزاری کرده است.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس مشخص نکرد که کریستیانو رونالدو پس‌از شنیدن این جملات، چه پاسخی به او داد.

به‌نظر می‌رسد که اگرچه عربستان برای استخدام دوساله کریستیانو رونالدو بیش‌از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرد، اما جمهوری اسلامی هم می‌خواست از حضور این فوق ستاره‌، بهره‌ سیاسی‌اش را ببرد.

یک اختلاس فولاد مبارکه، چهار بار خریدن تمام ستاره‌های فوتبال عربستان

هم‌زمان با حضور ستاره‌های فوتبال اروپا در اردوی تیم النصر عربستان، حسرت‌هایی در ایران زنده شد. آیا ایران نمی‌توانست میزبان همین ستاره‌ها باشد؟

«دیلی اسپورت»، تیر۱۴۰۲ در گزارشی، از اختصاص ۱۷ میلیارد پوند (معادل ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) از سوی وزارت ورزش عربستان سعودی به باشگاه‌های عربستانی، صرفا جهت خرید ستاره‌های فوتبال جهان خبر داد. این مبلغ منهای بودجه‌ای است که باشگاه‌های عربستانی، به‌صورت مستقل برای خرید بازیکنان مورد نظرشان درنظر می‌گیرند.

اول شهریور سال جاری، روزنامه «همشهری»، وابسته به شهرداری تهران، از صرف هزینه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیون تومانی در باشگاه‌های عربستانی برای خرید ستاره‌های فوتبال اروپا و آمریکای جنوبی خبر داد و مدعی شد که تراز مالی باشگاه‌های عربستانی، در هزینه و درآمد، همخوانی ندارد.

مرداد۱۴۰۱، گزارش حدود ۳۰۰ صفحه‌ای تحقیق و تفحص مجلس منتشر شد. این گزارش نشان می‌داد حدفاصل سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ خورشیدی، ۹۲ هزار میلیارد تومان، در «فولاد مبارکه اصفهان» اختلاس شده است؛ از رشوه به امام جمعه اصفهان، تا حقوق و پاداش‌های نجومی برای مدیران باشگاه سپاهان.

یک فقره اختلاس در فولاد مبارکه، برابر با چهار بار خرید تمام ستاره‌های فوتبال جهان در دو فصل اخیر عربستان بود؛ از کریستیانو رونالدو و «سادیو مانه»، تا «کریم بنزما» و «نیمار»، از «انگولو کانته» و «فابینیو»، تا «مارسلو بروزوویچ»، تا «ریاض محرز» و ده‌ها ستاره دیگر.

خودتحقیری با پول عربستان

جمعیتی که شاید برای استقبال، گرفتن عکس سلفی، امضا یا حتی فشردن دست کریستیانو رونالدو به فرودگاه خمینی و هتل اسپیناس رفته بودند، به ۲هزار نفر نمی‌رسید؛ این عدد مقابل جمعیت ۱۴ میلیون نفری تهران، عدد بزرگی محسوب نمی‌شود، اما با مهندسی رسانه‌ای، به نقطه‌ای برای «خود‌تحقیری» و «یاس اجتماعی» تبدیل شد.

رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی در صفحات خود، این حجم از استقبال جمعیت را چه در اخبار نوشتاری و چه در ویدیوهای خود، به‌صورت گسترده بازتاب دادند. از دویدن نوجوانان و جوانان به‌دنبال اتوبوس حامل بازیکنان النصر، تا بالا کشیدن از تپه‌های مجاور هتل اسپیناس.

تصاویر هجوم هواداران ایرانی به اتوبوس و هتل محل اقامت بازیکنان النصر، ابتدا در رسانه‌های نزدیک به حکومت در ایران و سپس در صفحات اجتماعی کاربران ایرانی و عربستانی منتشر شد.

واکنش‌ها چندگانه بود. برخی از کاربران فارسی‌زبان داخل و خارج از کشور، با اشاره به حمله و ذوق‌زدگی برخی از هواداران کریستیانو رونالدو، از آنچه «عدم اتحاد مقابل حکومت» می‌دانستند گلایه کردند، و برخی کاربران عربستانی، بی‌نظمی‌‌ها را نقطه تاریک میزبانی ایران دانستند.

آنچه در تمامی تصاویر، ابهام‌آور به‌نظر می‌رسید، تعداد اندک نیروهای امنیتی و انتظامی در فرودگاه و هتل محل اقامت بازیکنان النصر و کریستیانو رونالدو بود. در‌حالی‌که طی روزهای گذشته، شهرهای ایران شاهد لشکرکشی نیروهای حکومتی برای جلوگیری از اعتراضات سراسری در کشور به مناسبت سالگرد درگذشت «مهسا (ژینا) امینی» بود، جمهوری اسلامی ترجیح داد با اعزام حداقلی نیروهای انتظامی به اطراف هتل محل اسکان کریستیانو رونالدو، تصاویری متفاوت از آنچه در روزهای گذشته در جهان از ایران مخابره شده را منتشر کند.

رسانه‌ها در ایران البته تصویری از تشویق شدن «علی کریمی» و «وریا غفوری» پشت درهای هتل اسپیناس توسط جمعیت هواداران را منتشر نکردند.

«علی‌اصغر امیری»، مدیر هتل اسپیناس به ایسنا گفته است: «فضای سبز، درها و بخش‌هایی از ورودی هتل، به‌دلیل هجوم مردم آسیب دیده‌اند.»

حضور النصر و رونالدو در ایران، تلاشی همه‌جانبه برای یک تحقیر عمومی بود، از آسفالت کردن شبانه مسیر ورزشگاه آزادی که چاله‌ها و خرابی‌هایش، سال‌ها باعث اعتراض شهروندان تهرانی شده بود،‌ تا انتشار گسترده‌ای از تصاویر هجوم جمعیتی کمتر از ۲ هزار نفر به هتل محل اقامت این تیم، از خارج نشدن بازیکنان النصر از هتل به‌دلیل نبودن نظم و امنیت، تا مخابره خبر تمرین نکردن بازیکنان در ورزشگاه آزادی یک روز قبل از بازی با پرسپولیس در رسانه‌ها.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy