Sunday, Sep 24, 2023

صفحه نخست » مهمانی‌های خیریه چیست؛ چرا انتقادات به یاسمین پهلوی محلی از اعراب ندارند

charity.jpgایران وایر - «یاسمین پهلوی» همسر «رضا پهلوی» آخرین ولیعهد ایران هفته گذشته در یک مهمانی خیریه (Charity Gala) شرکت کرده است که برای شرکت در آن متقاضیان باید مبالغی را بپردازند که در نهایت به مصارف خیریه می‌رسد.

قیمت بلیت شرکت در این مراسم ۱۵۰ دلار آمریکا، قیمت بلیت با تشریفات ویژه ۲۵۰ دلار و هزینه صرف ناهار با حضور خانم پهلوی ۴۵۰ دلار بوده است.

این برنامه خیریه مهمان ویژه‌ای دیگری هم داشته که یکی از آن‌ها از قربانیان اعتراضات ایران بوده که چشم خود را دست داده است. ماموران مسلح جمهوری اسلامی در مقطعی از سرکوب خونین اعتراضات سال گذشته، شلیک به چشم معترضان را آغاز کردند که صدها قربانی داشته است.

***

افرادی که با حضور خود در مهمانی‌های خیریه باعث تشکیل آن و تشویق دیگران با مشارکت در امر خیر می‌شوند، عموما بابت اقدام خود پولی دریافت نمی‌کنند.

برگزاری جشن‌های خیریه اقدامی رایج، مشابه «جشن گلریزان» در ایران است. نهادها و موسسات و حتی افراد مختلفی از ایرانیان هم سال‌هاست که در برخی از شهرهای اروپا و آمریکا مهمانی‌های خیریه برگزار می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

جشن‌های خیریه نوروزی یکی از رایج‌ترین این برنامه‌های عام‌المنفعه است. درآمدهای حاصل از فروش بلیت در این برنامه‌ها به کارهای خیریه مختلفی مثل کمک به افراد نیازمند یا حتی تامین هزینه‌های بورس تحصیلی یا سایر اقدامات فرهنگی هم اختصاص می‌یابد.

فرهنگ لغت آکسفورد، گالا Gala یا معادل فارسی آن جشن را به عنوان «یک مناسبت اجتماعی با سرگرمی‌ها یا نمایش‌های خاص» تعریف می‌کند. خیریه‌ها از رویدادهای گالا به عنوان فرصت‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی ارزشمند برای اهداف مورد حمایت خود استفاده می‌کنند.

به طور سنتی، مهمانی‌های خیریه رویدادهای خیره کننده‌ای هستند که تعداد زیادی از مهمانان را به مکان‌های باشکوه می‌آورند و به آنها این فرصت را می‌دهند در حالی که لباس کاملا رسمی به تن دارند، با دیگر افراد منتفذ، کارآفرین، دارای موقعیت‌های شغلی چشمگیر آشنا شوند و احتمالا برای فعالیت‌های بعدی در تماس باشند و در حالی که از سرگرمی، غذا و نوشیدنی و سایر برنامه‌های تفریحی لذت می‌برند، این لذت را به دلیل مشارکت در یک کار خیریه جمعی، دو چندان کنند و از اینکه در یک فرایندی که خیر عمومی در آن نهفته است، لذت ببرند.

مهمانی‌های خیریه می‌توانند بسیار نتیجه‌بخش باشند. این رویداد یک فرصت عالی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی است که اغلب شامل حراج‌هایی با جوایز اهدایی از حامیان مالی یا مشاغل محلی یا سایر فعالیت‌ها مانند بازی‌های کازینویی برای به‌دست آوردن کمک‌های مالی برای خیریه است. برخی از شرکت‌کنندگان برای حضور در مهمانی، حداقل مبلغ مشخص شده برای بلیت را نمی‌پردازند، بلکه ممکن است تا چندین برابر ارزش اعلام شده آن را با هدف کمک به خیریه، بپردازند.

لباس رسمی برای مراسم گالا بستگی به اعلام میزبان دارد اگر مراسم شب باشد لباس مخصوص شب برای خانم‌ها و کت و شلوار با کراوات یا پاپیون مشکی برای آقایان است. اگر مانند مهمانی خیریه‌ای که یاسمین پهلوی در آن شرکت کرده، ظهر باشد، ممکن است لباس اعلام شده برای آن فرق داشته باشد.

با این حال، برگزارکنندگان ممکن است در مورد «تم» یا زمینه‌ای برای شب تصمیم گرفته باشند که محتمل است به لباس خاصی نیاز داشته باشد، به عنوان مثال، یک شب بالماسکه، جشنی با مضمون دهه ۱۹۶۰ میلادی، مراسم خیریه چهارشنبه سوری، مهمانی کریسمس یا نوروز با لباس‌های بهاری و رسمی یا صرفاً یک تم سیاه و سفید.

در برخی از رویدادهای خیریه بزرگ‌تر، اغلب می‌توانید یک فرد مشهور را پیدا کنید. ستاره‌های سینما و موسیقی، رهبران خوشنام سیاسی و اقتصادی یا ورزشکاران و چهره‌های محبوب عمومی. افراد مشهور همچنین ممکن است نقش فعالی در شب جشن داشته باشند و اغلب درگیر اقداماتی مانند حراج‌های خیریه یا قرعه‌کشی می‌شوند.

پس از گزیده‌ای از سخنرانی‌های سازمان‌دهندگان خیریه و سایر افراد درگیر در این مهمانی‌ها، نوعی سرگرمی در این رویداد وجود خواهد داشت که موسیقی زنده یا یک حراج اشیا است که معمولا درآمدهای حاصل از حراج اشیا هم به امور خیریه اختصاص پیدا می‌کند.

در موارد متعددی، ممکن است چهره‌های اصلی تشکیل‌دهنده مهمانی خیریه، با خود وسیله یا اثر هنری ارزشمندی برای حراج اهدا کنند. زمانی در ایران، برنامه «دورهمی» با اجرای «مهران مدیری» از مهمانان خود اشیایی می‌گرفت که قرار بود با فروش آن صرف امور خیریه شود.

از موفق‌ترین مهمانی‌های خیریه در عالم دیاسپورای ایرانی مهمانی‌های خیریه‌ای بود که برای تامین مالی و کمک به طرح دانشنامه «ایرانیکا» برگزار می‌شد و «احسان یارشاطر» پایه‌گذار این دانشنامه، در زمان حیات، خود متولی برگزاری آن می‌شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy