Sunday, Oct 1, 2023

صفحه نخست » فردوس کاویانی درگذشت

dargozasht.jpgایران وایر - فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و از زرتشتیان ایران، شامگاه ۹ مهر ۱۴۰۲ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران تایید کرد که فردوس کاویانی کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران در منزل‌اش از دنیا رفته است.

***

فردوس کاویانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و از زرتشتیان ایران در ۳ مهر ۱۳۲۰ در کرمان متولد شد.

او بعد از پایان تحصیلات ابتدایی، به دلیل علاقه زیاد به بازیگری به تهران آمد. خودش گفته بود: «بعد از اتمام دوره شش ساله ابتدایی با ترفندی به تهران آمدم؛ چون تئاتری که من دنبالش بودم، تهران بود. برای همین چند سالی در تهران در پارچه‌فروشی کار کردم.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او بعد از گرفتن دیپلم، در بورسیه اعزام به خارج شرکت کرد و به آلمان رفت. فردوس کاویانی در رشته شیمی در برلین تحصیل می‌کرد که آن را نیمه‌کاره رها کرد و برای تحصیل تئاتر به وین اتریش رفت؛ اما به خاطر نداشتن هزینه زندگی مجبور شد به ایران برگردد.

فردوس کاویانی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم «تجاوز»، به کارگردانی «حمید مصداقی» شروع کرد. فردوس کاویانی بعدا لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ دریافت کرد.

او بیشترین همکاری خود را در سینما با «داریوش مهرجویی» در فیلم‌های «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «بانو»، «میکس» و «نارنجی‌پوش» داشته و با کارگردان‌های دیگری مثل «بهرام بیضایی» در «سگ‌کشی»، «محمد بزرگ‌نیا» در «جایی برای زندگی»، «یدالله صمدی» در «ساوالان» همکاری کرده است. در تلویزیون هم سریال‌های «همسران» و «آژانس دوستی» از جمله کارهای شاخص اوست.

آخرین بازی او سال ۱۳۹۳ روی صحنه تالار وحدت در نمایش «هادی مرزبان» بود.

فردوس کاویانی در طول سال‌ها فعالیت‌های هنری خود علاوه بر حضور در صحنه‌های تئاتر در نزدیک به ۳۰ فیلم سینمایی و نزدیک به ۴۰ مجموعه تلویزیونی بازی کرد. او همچنین در بین سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ تله‌تئاتر «شهردار» را در تلویزیون کارگردانی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy