Thursday, Oct 12, 2023

صفحه نخست » امیرعبداللهیان در بیروت: امکان باز شدن جبهه جنگ جدید وجود دارد + واکنش نماینده پارلمان آلمان

01_abd.jpgایران وایر - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، که به بیروت سفر کرده، گفته است که در صورت تداوم حملات اسرائیل علیه غزه، احتمال بازشدن جبهه‌های جدیدی در این جنگ وجود دارد.

امیرعبداللهیان که شامگاه پنجشنبه ۲۰ مهرماه همزمان با ادامه درگیری میان حماس و اسرائیل، وارد بیروت شد، در صدد بود پنجشنبه به سوریه سفر کند، اما به دنبال بمباران فرودگاه دمشق توسط اسرائیل، برنامه سفر او به بیروت تغییر کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در فرودگاه بیروت از سوی رهبران حماس، جهاد اسلامی و همچنین شماری از مقامات حزب‌الله لبنان مورد استقبال قرار گرفت. امیرعبداللهیان در فرودگاه بیروت گفت: «با توجه به تداوم تجاوزات، جنایات جنگی و محاصره غزه، گشودن جبهه‌های دیگر یک احتمال واقعی است. با مقامات لبنانی درباره وضعیت غزه گفت‌وگو خواهم کرد. ایران به شدت به حمایت سیاسی و رسانه‌ای خود از مقاومت فلسطین ادامه می‌دهد.»

به دنبال حمله بی‌سابقه و غافلگیرکننده شبه نظامیان حماس به اسرائیل در بامداد روز شنبه دستکم یک هزار و سیصد نفر کشته شدند و شماری از نیروهای نظامی و غیرنظامان نیز توسط این نیروها به اسارت این گروه در آمده‌اند. جو بایدن نیز روز گذشته درباره این حمله حماس گفت، چند روز گذشته شاهد تصاویری از خشونت وحشتناک و «شیطانی» بوده است که به مراتب از اقدامات گروه حکومت اسلامی، «داعش»، در عراق و سوریه، «هولناک‌تر» است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

امیرعبداللهیان امروز همچنین پشت درهای بسته با حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز پیرامون تحولات جنگ در غزه دیدار و گفتگو کرد. در روزهای اخیر درگیری‌های پراکنده‌ای میان حزب الله و اسرائیل در مرزهای شمالی اسرائیل رخ داد که نگرانی‌ها از گسترش دامنه درگیری در منطقه را افزایش داده است.

اما در حالی حسین امیرعبداللهیان از احتمال باز شدن جبهه جدیدی علیه اسرائیل خبر داده است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با اشاره به استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در دریای مدیترانه و منطقه در واکنش به حملات روز شنبه حماس به اسرائیل اظهار داشت: «ما به صراحت به ایرانی‌ها اعلام کردیم که مراقب باشید.»

روزنامه یدیعوت آحرونوت دوشنبه شب گزارش داد اسرائیل به حزب‌الله لبنان هشدار داده که اگر در کنار حماس وارد جنگ شود، این گروه و رهبرانش «تمامی قدرت ارتش اسرائیل را در کنار توان ناو دریایی آمریکا که در راه منطقه است»، مشاهده خواهند کرد. اسرائیل از طریق فرانسه برای دبیرکل حزب‌الله لبنان در این مورد هشدار فرستاده است.

حملات اسرائیل به غزه پنجشنبه و بامداد جمعه تشدید شده است و این حملات تاکنون بیش از یک هزار و پانصد نفر کشته برجای گذاشته و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اشان شده‌اند .

سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد بیش از ۴۲۳ هزار نفر در حال حاضر به دلیل حمله نظامی اسرائیل به غزه مجبور شدند که خانه‌های خود را در غزه ترک کنند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید تعداد آوارگان غزه در اواخر روز پنجشنبه بیش از ۸۴ هزار نفر دیگر افزایش یافت و اکنون به ۴۲۳ هزار و ۳۷۸ نفر رسیده است.

همزمان سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، ارتش اسرائیل بامداد جمعه به این سازمان اطلاع داد که کل شهروندان فلسطینی ساکن شمال غزه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده این منطقه را تخلیه کنند.این سخنگوی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تقریباً یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در شمال غزه زندگی می‌کنند.

ساعتی بعد ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای رسمی ضمن تایید این خبر از ساکنان غزه خواست «برای حفظ امنیت خود» از نیمه شمالی این منطقه بیرون بروند. به نظر می‌رسد اسرائیل قصد دارد حملات زمینی خود به غزه را آغاز کند. با ورود اسرائیل به نوار غزه برای آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی و حمله به نیروهای حماس و مقاومت فلسطین و گسترش ابعاد بحران انسانی در غزه، احتمال دخالت گروه‌های دیگر نظیر حزب الله لبنان در جنگ وجود خواهد داشت.

***

واکنش شدید نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان: برائت از رژیم تروریست ایران باید کاملا صریح باشد

نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان، در توییتی سخنان وزیر خارجه ایران درباره احتمال باز شدن جبهه جدید علیه اسرائیل در صورت ادامه محاصره غزه را، تهدید مستقیم اسرائیل خواند و افزود که «برائت از این رژیم تروریست باید کاملا صریح باشد»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy