Wednesday, Oct 18, 2023

صفحه نخست » دختر مهرجویی و محمدی‌فر در مراسم خاک‌سپاری والدینش: قاتلان میان ما هستند

18.jpgایران اینترنشنال - مراسم خاک‌سپاری داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهر با حضور شمار زیادی از شهروندان و سینماگران، همراه با شعارهای اعتراضی مردم در تالار وحدت تهران برگزار شد. مونا مهرجویی، دختر این زوج، بدون حجاب اجباری در مراسم حاضر شد. او گفت: «قاتلان میان ما هستند.»

داریوش مهرجویی، سینماگر برجسته ایران و همسرش وحیده محمدی‌‌فر، فیلمنامه‌نویس، شامگاه شنبه ۲۲ مهر در ویلای شخصی‌شان واقع در زیبادشت شهرستان فردیس استان البرز به شکلی مشکوک به قتل رسیدند. پیکر این دو را دخترشان پیدا کرد.

او در مراسم تشییع والدینش گفت: «نمی‌دانم چه می‌توانم به زبان بیاورم. الان تنها احساسی که دارم این است که مامان و بابا کنارم ایستاده‌اند، شانه‌هایم را گرفته‌اند و از من می‌خواهند سرپا بمانم. مطمئنم از اینکه کنارم هستند.»

او در ادامه جمله معروف داریوش مهرجویی در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی را یادآوری کرد که با اشاره به مرگ این فیلمساز شهیر با خطای پزشکی گفته بود قاتلین میان ما هستند.

حاضران شعار «مرگ بر قاتل این جنایت» سر دادند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

ویدیوهای منتشر شده از این مراسم نشان می‌دهند مردم شرکت‌کننده در تشییع مهرجویی و محمدی‌فر، شعارهایی مانند «مرگ بر قاتل این جنایت» سر دادند و خواهان «رسوایی» و شناسایی عاملان مرگ فجیع این سینماگر و همسرش شدند.

شعار «زن زندگی آزادی» هم در این مراسم سر داده شد.

در آیین تشییع مهرجویی، شماری از هنرمندان سخنرانی کردند و به قتل فجیع او و همسرش پرداختند.

بهمن فرمان‌آرا، فیلمساز، گفت: «ما کجا داریم زندگی می‌کنیم؟ یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان این مملکت باید سلاخی شود؟»

مسعود کیمیایی، دیگر کارگردان شهیر ایرانی در صحبت کوتاهی گفت: «هیچ چیز نمی‌توانم بگویم ... راجع به داریوش مهرجویی و رفتنش از این جهان حرف بزنم؟ غیر ممکن است ...»

تصاویر منتشر شده از این مراسم نشان می‌دهند تعدادی از هنرمندان شرکت‌کننده در مراسم مانند مانی حقیقی و رضا درمیشیان در حال گریستن هستند.

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو کارگردانی که طی سال‌های گذشته به دلیل همراهی با اعتراضات مردمی بازداشت، ‌زندانی و متحمل محرومیت‌های اجتماعی شدند نیز از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

هم‌زمان با برپایی این مراسم، احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت این‌که قتل داریوش مهرجویی و همسرش را به قتل‌های زنجیره‌ای نسبت می‌دهند «اظهارات ناصحیحی» است.

او هدف «شایعه‌سازان» از مشابه دانستن قتل مهرجویی با قتل‌های زنجیره‌ای را «ناامن‌سازی روانی جامعه» دانست و گفت: «جای سوال است که چرا این مسایل مطرح می‌شود؟»

وزیر کشور در ادامه گفت سرنخ‌هایی از این قتل به دست آمده است.

در روزهای گذشته شماری از شهروندان، هنرمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این قتل را بازآفرینی قتل‌های زنجیره‌های نویسندگان و هنرمندان در دهه ۷۰ دانستند.

حسام‌الدین آشنا، معاون وقت وزارت اطلاعات در دوره وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در شبکه اجتماعی ایکس از قتل مهرجویی و همسرش با عنوان «ترور» یاد کرد و نوشت: «نباید از هیچ‌ یک از احتمالات داخلی و خارجی غافل شد.»

روز ۲۴ مهر کانون نویسندگان ایران با انتشار متنی کوتاه درباره این «جنایت هولناک» یادآور شد جمهوری اسلامی ید طولایی در تعقیب و آزار و حتی قتل نویسندگان و هنرمندان آزادی‌خواه دارد.

مانی حقیقی، کارگردان سینما در واکنش به این قتل مشکوک، احتمال سیاسی بودن آن را مطرح کرد و گفت فقط ٢۵ سال از قتل‌های زنجیره‌ای می‌گذرد.

عده‌ای ابعاد این واقعه را بزرگ‌تر از پروژه قتل‌های زنجیره‌ای با هدف ارعاب روشنفکران و دگراندیشان خواندند و گفتند حکومت قرار است با این سلاخی به تمامی جامعه حس ناامنی و ترس تزریق کند.

در جریان قتل‌های زنجیره‌ای از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۷ داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، احمد تفضلی، حمید حاجی‌زاده و فرزند خردسالش کارون، علی‌اکبر سعیدی‌ سیرجانی، احمد میرعلایی و شمار دیگری از دگراندیشان در ایران به شکلی فجیع کشته شدند.

مقایسه قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌‌فر با آن حوادث عمدتا به این دلیل است که این دو از معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی بودند و به شکلی مشابه با ضربه‌های چاقو یا جسم برنده دیگر به ناحیه گردن کشته و سلاخی شدند.

پزشکی قانونی علت مرگ این دو نفر را «خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن» اعلام کرد.

داریوش مهرجویی که متولد آذر ۱۳۱۸ بود از برجسته‌ترین فیلم‌سازان و نویسندگان سینمای ایران و از چهره‌های جریان موسوم به موج نو است.

این کارگردان سینما در سال ۱۳۹۳ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه را از سفیر این کشور در ایران دریافت کرد.

از مهم‌ترین آثار او فیلم‌های «گاو»، «آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «سنتوری»،‌ «هامون»، «لیلا» و «پری» هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy