Wednesday, Oct 18, 2023

صفحه نخست » مجارستان و عربستان سعودی به ورزشکاران ایرانی ویزا ندادند

18-2.jpgایندیپندنت فارسی - سفارت مجارستان در تهران تمام درخواست‌‌ ویزاهای تیم ملی کاراته ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را رد کرد.

رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان از دوم تا هفتم آبان (۲۴ تا ۲۹ اکتبر) در بوداپست، پایتخت مجارستان برگزار می‌شود. قرار بود در این مسابقات تیم‌ ملی زنان و مردان ایران شرکت کنند.

بر مبنای گزارش خبرگزاری ایسنا، سفارت مجارستان در تهران تمام درخواست‌ ویزاها برای تیم‌های پاراکاراته ایران، کاتای انفرادی پسران، کاتای تیمی دختران و تیم داوری ایران را به صورت گروهی رد کرده است.

فدراسیون کاراته می‌گوید که این اتفاق در شرایطی رخ داده است که تمام مدارک لازم شامل دعوتنامه فدراسیون جهانی و رزرو هتل به سفارت مجارستان ارائه شده بود.

رد گروهی درخواست‌ ویزاهای کاروان ایران در حالی است که تا شروع این مسابقات کمتر از یک هفته زمان باقی است. بر اساس این گزارش، برخی اعضای تیم‌های ملی از قبل ویزای شینگن داشته‌اند و می‌توانند به رقابت‌های جهانی اعزام شوند اما وضعیت اعزام سایر نفرات هنوز مشخص نیست.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اندکی پیش از این نیز سفارت عربستان سعودی در تهران از صدور ویزا برای تیم اعزامی ایران در بازی‌های رزمی جهان خودداری کرده بود.

سومین دوره رقابت‌های جهانی هنرهای رزمی ۲۰۲۳ به میزبانی عربستان سعودی از ۲۰ تا ۲۱ اکتبر (۲۸ و ۲۹ مهر ۱۴۰۲) در ریاض برگزار می‌شود. کیمیا یوسفی، آتوسا گلشادنژاد و مرتضی کریمی سه کاراته‌باز ایرانی‌اند که سهمیه حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند.

فدراسیون کاراته روز سه‌شنبه ۲۵ مهر در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که به رایزنی‌ برای «حل مشکل» ادامه می‌دهد و امیدوار است که مسئله ویزای نمایندگان کاراته ایران تا «ساعات آینده» حل شود.

با این حال، نه‌تنها مشکل ویزای ورزشکاران ایرانی برای اعزام به عربستان سعودی حل نشد که ظهر چهارشنبه خبر رسید مجارستان هم از صدور ویزا برای تیم‌های ایرانی امتناع کرده است.

جمهوری اسلامی در طول یک سال گذشته هفت نفر از معترضان خیزش سراسری را اعدام کرد که دست‌کم دو نفر آنان کاراته‌باز و یک نفر قهرمان ورزش‌های رزمی بود. محمدمهدی کرمی، قهرمان کاراته، و سیدمحمد حسینی، قهرمان کونگ‌فو و ووشو بود. صالح میرهاشمی هم که در ارتباط با پرونده موسوم به «خانه اصفهان» اعدام شد، کاراته‌باز بود.

پس از اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی در ۱۷ دی‌ ۱۴۰۱، حمیده عباسعلی، قهرمان کاراته ایران، آسیا و جهان به این موضوع واکنش نشان داد و در پستی خطاب به فدراسیون کاراته و اعضای تیم ملی نوشت: «او یکی از ما است، لااقل بیایید صدای خودمان باشیم.»

محمد آرین‌خو، از پیشکسوتان کاراته ایران، نیز اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی را محکوم کرد. او پس از اعدام متهمان پرونده خانه‌اصفهان نیز با انتقاد شدید از فدراسیون کاراته ایران در پیامی ویدیویی گفت: «چرا خفه شدید؟ چرا حرکتی نکردید؟ شرم بر شما که در آینده جز خجالت و سرافکندگی ندارید.»

فدراسیون کاراته اواخر خرداد نیز تصاویری از تمرین تیم ملی در کارخانه لبنیات میهن منتشر کرد که بازتاب فراوانی داشت. کارخانه میهن در جریان خیزش سراسری به دلیل اتهام همکاری با نهادهای امنیتی از سوی معترضان محکوم شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy