Thursday, Oct 19, 2023

صفحه نخست » کتائب حزب‌الله علیه آمریکا در سوریه اعلان جنگ کرد

19.jpgایندیپندنت فارسی - دیده‌بان حقوق بشر سوریه از حمله پهپادی شبه‌نظامیان تحت‌حمایت جمهوری اسلامی به پایگاه التنف در سوریه، متعلق به نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش، خبر داد. این پایگاه در ۵۵ کیلومتری مرز اردن و عراق واقع است و بیشتر نیروهای مستقر در آن آمریکایی‌اند.

اسکای نیوز به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه نوشت که بامداد پنجشنبه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر) پایگاه التنف، هدف حمله سه پهپاد ایرانی قرار گرفت. این حملات تنها چند ساعت پس از آن رخ دادند که پایگاه التنف به حالت آماده‌باش درآمد.

در این گزارش آمده است که نیروهای ائتلاف بین‌المللی موفق شده‌اند دو پهپاد را سرنگون کنند اما یک پهپاد به هدف برخورد کرده و خسارت‌های مالی به جا گذاشته است. هنوز از خسارات‌ جانی احتمالی این حمله پهپادی اطلاعاتی در دست نیست.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، هم حمله پهپادی و راکتی به این پایگاه را تایید کرد و به نقل از «منابع آگاه»، از شنیده شدن صدای چندین انفجار در این پایگاه خبر داد و نوشت هنوز هیچ‌کس مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز با استناد به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین نوشت که گردان‌های حزب‌الله در عراق که تحت‌حمایت جمهوری اسلامی‌اند با سه فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ به پایگاه نظامی التنف در سوریه حمله‌ کرده‌اند. همچنین با پرتاب دو موشک فجر، تاسیسات نظامی آمریکا در منطقه نفتی کونوکو نزدیک دیرالزور را هدف قرار داده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

دو مقام ایالات‌ متحده روز چهارشنبه گفتند که ارتش آمریکا بامداد چهارشنبه موفق شد حمله‌ پهپادی به نیروهایش در عراق را خنثی کند و دو پهپاد را قبل از رسیدن به هدف رهگیری و سرنگون کردند. این دو مقام که نخواستند نامشان فاش شود، از صحبت درباره عامل اصلی حملات پهپادی و موشکی خودداری کردند اما منابع خبری تایید کرده‌اند که پهپادها متعلق به شبه‌نظامیان تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه احتمال داد که شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی طی روزهای آینده نیز با شعار «انتقام غزه» به حملات پهپادی به پایگاه‌های آمریکایی ادامه دهند.

رسانه‌های داخلی ایران نیز در اقدامی هماهنگ، از «اعلان جنگ گردان‌های حزب‌الله عراق» علیه آمریکا در «واکنش به همکاری با رژیم صهیونیستی» خبر دادند و به نقل از جعفر الحسینی، سخنگوی کتائب حزب‌الله، نوشتند: «آمریکایی‌ها باید تاوان این همکاری را پس بدهند.»

در این خبر آمده است: «از امروز [پنجشنبه] عملیات مقاومت عراق علیه آمریکایی‌ها با حمله به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آغاز می‌شود.»

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار اسرائیل و کشورهای غربی را به مداخله نیروهای موسوم به «مقاومت» در حمایت از پیکارجویان حماس تهدید کرده‌اند. علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در سخنانی تهدیدآمیز گفت چنانچه بمباران غزه متوقف نشود، نیروهای مقاومت «تاب» نمی‌آورند.

او همچنین مدعی شد که ایالات‌ متحده آمریکا برنامه روزهای اخیر اسرائیل را تنظیم می‌کند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه او، نیز تهدید کرده‌اند که احتمال گسترش جنگ به حوزه‌های دیگر وجود دارد.

روز چهارشنبه شماری از طرفداران جمهوری اسلامی مقابل سفارتخانه‌های بریتانیا و فرانسه در تهران تجمع کردند و با سر دادن شعار «سید حسن نصرالله، بسم‌الله بسم‌الله» خواستار دخالت شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در جنگ شدند.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، نیز در پیوند با این موضوع گفت که «قدرت منطقه اکنون در گرو تصمیم سیدحسن نصرالله است». وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت که دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره «سناریوهای آینده ایده‌هایی را مطرح کرده و هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش‌ رو متصور است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy