Friday, Oct 27, 2023

صفحه نخست » تحلیل استاد دانشگاه آمریکایی بیروت: ورود احتمالی ایران و حزب‌الله به جنگ

ostad.jpgرادیو فردا - در میانه جنگ اسرائیل و حماس نگرانی ها از گسترش جنگ به لبنان بالا گرفته است. هزاران نفر از ساکنان جنوب لبنان، به دلیل نگرانی از آغاز جنگی گسترده، شهرها و روستاهای خود را رها کردند.

ارتش اسرائیل نیز هزاران نفر را از ساکنان مناطق نزدیک به مرزهای لبنان به مناطق دیگر منتقل کرد.

در همین حال مقام‌های حزب‌الله تهدید می‌کنند که در صورت لزوم جنگ با اسرائیل را گسترده خواهند کرد و در مقابل مقام‌های اسرائیلی تهدید می‌‌کند که بهای چنین جنگی را لبنان پرداخت خواهد کرد.

اما مکرم رباح استاد تاریخ در دانشگاه آمریکایی بیروت بر این باور است که حزب‌الله اکنون توان جنگ گسترده با اسرائیل را ندارد و نتیجه چنین جنگی پیروزی نظامی اسرائیل خواهد بود.

او در گفت‌وگو با رادیوفردا با تأکید بر این‌که جامعه لبنان نیز بر حزب‌الله برای عدم ورود به جنگ فشار می‌آورد، تاکید می‌کند که تصمیم برای چنین جنگی با حسن‌ نصرالله دبیر کل حزب‌الله نیست بلکه این تصمیم در تهران گرفته می‌شود

«اسرائیل پیروز جنگ با حزب‌الله خواهد بود»

مقام‌های حزب‌الله لبنان تهدید کرده‌اند در صورتی لازم، وارد درگیری گسترده‌ با اسرائیل خواهند شد و مقام‌های اسرائیلی هشدار داده‌اند که در صورت آغاز جنگ، لبنان منهدم خواهد شد و حزب‌الله از میان خواهد رفت.

مکرم رباح استاد تاریخ در دانشگاه آمریکایی بیروت معتقد است که اکنون حزب‌الله آماده جنگ همه‌جانبه با اسرائیل نیست.

او به رادیوفردا می‌گوید: «آنچه در لبنان روی می‌دهد، جنگی همچون جنگ سال ۲۰۰۶ و دیگر جنگ‌های لبنان و اسرائیل یا جنگ‌های حزب‌الله و اسرائیل نیست. تبادل آتش محدود در مرز و درگیری‌های مشخص است که عبارت است از هدف قرار دادن مواضع نظامی در مناطق مورد مناقشه مرزی از جمله مزارع شبعا و اطراف بلندی‌های کَفَر شوبا».

او اضافه می‌کند که «حزب‌الله آماده چنین درگیری‌های است نه جنگ فراگیر. اقدامات حزب‌الله نگران کننده است اما هراس‌آور نیست. به باور من و بارو همه اگر جنگی روی دهد، پیروزی نظامی به شکلی واضح از آن اسرائیل خواهد بود».

«فرمان جنگ با اسرائیل در تهران صادر می‌شود»

مکرم رباح همچنین با اشاره به فشارها در جامعه لبنان بر حزب‌الله، برای عدم ورود به جنگ، می‌گوید: «هیچ کدام از طیف‌های جامعه لبنان از جمله طرفداران حسن نصرالله و حزب‌الله، خواستار جنگ نیستند. این مسئله حتمی است».

او شعارها و اعلام آمادگی‌ها برای جنگ را نوعی «عوام‌فریبی» می‌داند که «هیچ ارتباطی با حقیقت ندارد».

آقای رباح البته می‌گوید، جنگ «تصمیمی نیست که نصرالله بگیرد، فرمان از تهران صادر می‌شود و در صورتی که حزب‌الله وارد جنگ شود، ما در آستانه تنش منطقه‌ای و حتی شاید جنگ جهانی خواهیم بود».

«افکار عمومی در جهان عرب، نگران و هراسان است»

استاد دانشگاه آمریکایی بیروت در تحلیل واکنش‌ها به جنگ میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیل، می‌گوید حمله حماس ابتدا باعث خوشحالی در افکار عمومی جهان عرب شد، چرا که به گفته او «مردم به این دلیل که دولت اسرائیل هیچ توجهی به وضعیت فلسطینی‌ها نمی‌کرد و هیچ گامی برای بازگشت به میز مذاکرات بر نمی‌داشت، می‌خواستند از سیاست‌های نتانیاهو انتقام بگیرند».

آقای رباح معتقد است که این احساس خوشحالی به مرور تبدیل به ترس شد، چون مردم «آن‌چه در غزه روی می‌دهد را می‌بینند و شاهد آن هستند اقدام حماس و اقدامات احتمالی حزب‌الله می‌تواند به ویرانی منطقه بیانجامد و آن‌‌چه روی می‌هد جنگی ایرانی-اسرائیلی است که در آن خون عربی ریخته می‌شود».

«حماس و نتانیاهو در بحرانی کردن منطقه شریک هستند»

مکرم رباح می‌گوید که گفتمان مبتنی بر خشونت و انتقام، راه حل وضعیت نیست و «در نهایت راهی جز رفتن به میز مذاکرات و راهکاری جز برپایی دو کشور اسرائیلی و فلسطینی وجود ندارد. این راهکار برپایه صلح عادلانه و فراگیر استور است».

او به چالش‌ها برای حرکت در این مسیر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «مشکل این است که حماس و نتانیاهو در بحرانی کردن منطقه شریک هستند در حالی که هیچ جریان میانه‌رویی در دو طرف نمی‌بینیم. به استثنای برخی کشورهای عربی و به طور مشخص عربستان سعودی که تلاش می‌کردند فلسطین را پای میز مذاکرات باز گردانند نه این‌که روی میز مذاکرات بماند و این مسئله‌ای اساسی است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy