Friday, Oct 27, 2023

صفحه نخست » رونمایی پلیس جمهوری اسلامی از تجهیزات جدید برای سرکوب شدیدتر مردم

faraja.jpgدر شرایطی که طی پنج سال اخیر شمار سرقت‌های خیابانی در ایران چهار برابر شده است، نیروهای پلیس جمهوری اسلامی تنها به فکر سرکوب خشن‌تر اعتراضات مردمی‌اند

ایندیپندنت فارسی - فرمانده یگان‌های ویژه پلیس جمهوری اسلامی، روز جمعه پنجم آبان، در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل ایران از افتتاح یک سامانه هوشمند برای شناسایی چهره و هویت شهروندان حاضر در اعتراضات خیابانی و همچنین ساخت سلاح‌های بومی برای شلیک دقیق‌تر به معترضان خبر داد.

این درحالی است که پیش از این ادعای احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، درباره استفاده از دوربین‌های ترافیک شهری برای شناسایی معترضان، دست‌مایه شوخی و تمسخر کاربران رسانه‌های اجتماعی شده بود و سپس گزارش‌هایی از خرابی حدود ۵۰ درصد این دوربین‌ها نیز منتشر شد.

اما اکنون به نظر می‌رسد مقامات امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی از ترس شکل‌گیری دوباره اعتراضات خیابانی علیه نظام اسلامی، مشابه آنچه از شهریور سال گذشته آغاز شد، در ماه‌های اخیر هزینه‌های زیادی را برای تجهیز نیروهای سرکوبگر خیابانی به‌منظور بازداشت، سرکوب و کشتار شهروندان معترض صرف کرده‌اند.

سردار حسن کرمی با اشاره به اینکه طرح سامانه مصاف از سه سال پیش در برنامه یگان‌های ویژه پلیس قرار گرفته است، ادعا کرد: «این طرح با اولویت هوشمندسازی پلیس دارای ۱۲ زیرمجموعه است و هرکدام از زیرمجموعه‌های این طرح، با اولویت هوشمندسازی در حال تدوین است و نیازسنجی‌های یگان‌های ویژه را بر اساس آن تعریف می‌کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

یکی از برنامه‌های این یگان، توسعه سلاح‌ها است که بر اساس هدف‌یابی و تعیین ویژگی‌های هدف بوده، در درگیری‌ها برد و فاصله را تخمین زده و به‌طور دقیق‌تر هدف را مورد اصابت قرار خواهد داد. از این نوع سلاح به‌طور خاص در نیروهای نوپو (نیروهای ویژه پاد وحشت) برای مقابله با تیم‌های تروریستی استفاده خواهد شد. سامانه جدید هم با تشخیص لیدرها و محرکان بی‌نظمی، به‌طور هوشمند و الکترونیک، هزینه برخورد را به‌طور محسوس کاهش خواهد داد.»

فرماندهی یگان‌های ویژه فراجا، مجموعه‌ای از یگان‌های عملیاتی تابعه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد. یگان ویژه به‌عنوان سرکوب‌گرترین نیروی ضدمردمی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر بیش از هزار شهروند معترض در ایران بر اثر شلیک یا ضرب‌وشتم این نیروها در خیابان‌ها کشته شده‌اند.

فرمانده یگان‌های ویژه پلیس جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که برای نخستین بار موفق به تولید سلاح لیزری در کشور شده‌اند و گفت این سلاح کاملا بومی است و نیروهای وزارت دفاع جمهوری اسلامی آن را طراحی کرده‌اند و ساخته‌اند و اکنون به تولید انبوه رسیده است.

او با اشاره به ویژگی‌های سامانه مصاف، افزود: «از ویژگی‌های سامانه مصاف، کمک به نیروهای ویژه در درگیری و اغتشاشات است که می‌تواند با چهره‌شناسی، ویژگی افراد از‌جمله مدت زمان حضور فرد در محل، اشیای همراه مانند سلاح سرد و گرم و همچنین جنسیت فرد را مشخص کند تا اهداف سوژه مشخص شود. این سامانه، بسته کاملی است که می‌تواند سرشاخه‌های اصلی و افراد محرک را شناسایی کند و با کمترین هزینه، صحنه اغتشاش را مدیریت کند و آرامش عمومی را به مردم بازگرداند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از اعتراضات غیرخشونت‌آمیز مردم علیه نظام اسلامی، با عنوان «اغتشاشات» یاد می‌کنند و به همین بهانه مانند خیزش سراسری ۱۴۰۱، به سرکوب خشن و کشتار وسیع معترضان اقدام می‌کنند.

همچنین سخنان اخیر این فرمانده نظامی درباره صرف هزینه‌های هنگفت برای دستیابی به تجهیزات سرکوب بیشتر، درحالی بیان شده است که بر اساس گزارش‌های مردمی در چندسال اخیر، نیروهای پلیس جمهوری اسلامی در مقابل سارقان خیابانی و منازل بسیار منفعل عمل می‌کنند و این سارقان که در سال‌های اخیر تعدادشان چندبرابر شده است، آزادانه به دزدیدن اموال شهروندان مشغول‌اند.

بر اساس آمارهای منتشرشده دولتی در خردادماه امسال، میزان سرقت در ایران طی پنج سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است و پس از اعتیاد، سرقت دومین جرم پرتکرار در ایران محسوب می‌شود. سرقت‌های خرد در ایران، اکنون به مواردی همچون کابل‌ تلفن منازل، دستگیره‌های برنجی و فلزی در ساختمان‌ها، رگلاتورهای گاز، دریچه‌های فاضلاب شهری و نیمکت‌های کنار خیابان رسیده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy