Sunday, Oct 29, 2023

صفحه نخست » زهرا رهنورد به حکومت هشدار داد

zr.jpgایران اینترنشنال - زهرا رهنورد، از رهبران جنبش سبز در واکنش به مرگ آرمیتا گراوند از حبس خانگی نوشت «به حاکمان هشدار می‌دهم جنگ تن‌به‌تن با زنان و دختران سرزمین‌مان ایران را پایان دهید و قانون منحوس حجاب اجباری را حذف کنید و گرنه داغ ننگ دخترکشی تا ابد، بر پیشانی حکومت‌تان باقی خواهد ماند.»

زهرا رهنورد، استاد پیشین دانشگاه الزهرا که همراه با همسر خود، میرحسین موسوی همچنان در حصر خانگی است، روز یکشنبه در پیامی نوشت: «حاکمان ایران، متوهمانه، تثبیت قدرت خود را در گرو چند وجب پارچه و یک قانون مَن‌درآوردی به‌نام "حجاب اجباری" خلاصه می‌بینند.»

او با اشاره به توجیه‌های حکومت درباره جان باختن دختران مخالف حجاب اجباری افزود: «دخترکان معصومی چون کشته‌شدگان جنبش مهسا و اینک در ادامه آن نوجوان دانش‌آموز آرمیتا گراوند را به قربانی در مسلخ معبد خودکامگی می‌کشند و هر بار هم مرگ دخترکان را به گردن فیزیولوژی و سنکوپ و بیماری زمینه‌ای یا خودکشی آنها می‌اندازند.»

رهنورد نوشت: «به حاکمان هشدار می‌دهم جنگ تن‌به‌تن با زنان و دختران سرزمین‌مان ایران را پایان دهید و قانون منحوس حجاب اجباری را از فهرست قوانین کشور حذف کنید و گرنه همچون ایام جاهلیتِ زنده به‌گور کردن دختران، داغ ننگ دختر کشی تا ابد، بر پیشانی حکومت‌تان باقی خواهد ماند.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

پیام نسرین ستوده و نرگس محمدی درباره «قتل حکومتی» آرمیتا

نسرین ستوده و نرگس محمدی در پیام‌های جداگانه به «قتل حکومتی» آرمیتا گراوند واکنش نشان دادند. همزمان زهرا رهنورد در پیامی به حکومت هشدار داد که به «جنگ تن به تن با زنان و دختران» ایران پایان دهد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، در پیامی در فیسبوک نوشت: «باز هم قتل حکومتی دیگر، این بار آرمیتا گراوند، قتلی که هر ایرانی، کنار گوش خود آن را احساس می‌کند.»

او افزود: «ما دو دختر جوان‌مان را در مترو از دست داده‌ایم، اکنون می‌توانیم با حضور گسترده در متروها به حفاظت از جوانان‌مان بپردازیم. تا زمان محاکمه عادلانه عاملان و آمران این قتل‌های حکومتی فرابرسد.»

همزمان نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل در پیامی از زندان، نوشت: «آرمیتای پر از شور زندگی ما را به خاطر موهای زیبایش که قصد نداشت با حجاب اجباری پنهانش کند، به گام مرگ فرستادند.»

محمدی همچنین به محدودیت‌های حکومت در زمینه اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آرمیتا گراوند در بیمارستان اشاره کرد.

او جمهوری اسلامی را به «دغلکاری» در زمینه انتشار خبر جان باختن آرمیتا متهم کرد و نوشت: «خبر کشته شدن آرمیتا گراوند با مهندسی نهادهای امنیتی، زیر آوار پنهانکاری، فریبکاری و دروغ‌گویی حکومت "زن‌ستیز دینی استبدادی" در میان اخبار کشته‌شدگان جنگ در خاورمیانه، ناله‌ای در میان فریادهای گوشخراش بود.»

محمدی افزود: «آرمیتای ما با مظلومیتی بیش از مظلومیت دختران و پسران جان داده با تیر و گلوله جان داد. حکومت با چنگال‌های امنیتی آن چنان بر آن "جنایت" چنبره زد که "حقیقت" زیر تلی از تهدید و فریب دفن شد.»

این فعال حقوق بشر زندانی تاکید کرد: «وقتی "حقیقت" دفن می‌شود و مظلوم بی‌پناه، یارای فریاد زدن نه برای "عدالت‌جویی"، بلکه حتی فریاد "درد" ندارد، مرگ، کمترین "درد" و" رنج" بشر است. درد، به واقع دروغ، نیرنگ و فریب حکومت است.»

محمدی در پایان نوشت که «مرگ مظلومانه آرمیتا را هرگز فراموش نخواهم کرد و به پاس خونش "حجاب اجباری" را برنخواهم تابید.»

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو فیلمساز منتقد جمهوری اسلامی، نیز در پیام مشترکی نوشتند: «سوگوار و بهت‌زده اما امیدوار، به نوری که از ایستادگی و آزادگی دختران و زنان ایران به این سرزمین می‌تابد خیره شده‌ایم. به آرمیتا گراوند و همه‌ کشته‌شدگان این‌راه درود می‌فرستیم.»

این دو کارگردان که پیشتر به دلایل سیاسی زندانی شده بودند، افزودند: «به فاطمه‌ سپهری و هم‌بندان او در همه‌ زندان‌های ایران درود می‌فرستیم. به روزنامه‌نگاران زن که بهای روایت حقیقت را در زندان می‌دهند درود می‌فرستیم. به زنان ممنوع از فعالیت شده‌ سینمای ایران که شجاعانه بازیگران روایت راستین آزادگی و شرافت ماندند درود می‌فرستیم. به امید فردای روشن، به زنان ایران، به پویایی و تداوم «زن، زندگی،آزادی» درود می‌فرستیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy