Monday, Oct 30, 2023

صفحه نخست » جابجایی دو عضو کلیدی نزدیک به خامنه‌ای

jabeja.jpgکیهان لندن - روز گذشته یکشنبه ۷ آبان علی خامنه‌ای در دو حکم‌ جداگانه سردار سپاه حسین دهقان‌ را به ریاست «بنیاد مستضعفان» و پرویز فتاح را به ریاست «ستاد اجرایی فرمان امام» منصوب کرد.

پرویز فتاح تا پیش از این وزیر نیرو، رئیس کمیته امداد و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بوده است‌. حسین دهقان نیز مسئولیت‌هایی چون ریاست هلدینگ‌های اقتصادی بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «بنیاد شهید»، وزارت دفاع و مشاور خامنه‌ای و نماینده ویژه ریاست جمهوری در مکران را در کارنامه خود دارد.

پیشتر در ۲۲ مهرماه با اعلام خبر جابجایی‌های مهم در ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان اعلام شده بود: «به‌ نظر می‌رسد با رفتن فتاح به ستاد اجرایی، حسین دهقان به بنیاد مستضعفان و تثبیت مخبر در معاون اولی، مثلث مورد اعتماد نظام برای عبور کشور از تحریم، کاملا مهیا شود. اداره هر یک از اَبَرهلدینگ‌های اقتصادی در شرایط تحریم نیازمند اعتبار درونی در کشور و محافل بیرونی اقتصادی است.»

این گزارش اضافه کرده بود: «حسین دهقان قرار است علاوه بر مدیریت در بنیاد مستضعفان به صورت همزمان نماینده ویژه ابراهیم رییسی شورای توسعه سواحل مکران را نیز بر عهده داشته باشد تا بتواند پهنه شرقی دریای عمان را نیز با توجه به امکانات بنیاد مستضعفان، توسعه ببخشد.»

وبسایت «چند ثانیه» نیز با تایید این موضوع نوشت: «دهقان که در سابقه خود تجارب موفق اقتصادی در سپاه، بنیاد شهید، وزارت دفاع و منطقه ویژه مکران را دارد و از سوی دیگر از معتمدین رهبر معظم انقلاب به حساب می‌آید می‌تواند با حضور در بنیاد مستضعفان تحولی جدی و نظمی سازمانیافته در حوزه فعالیت های اقتصادی بنیاد رقم بزند.»

این وبسایت در ادامه نوشته است: «از حیث سیاسی نیز می‌توان امیدوار بود بنیاد مستضعفان که در دوره فتاح با نگرش سیاسی نزدیک به جریان پایداری اداره شده با حضور دهقان که فردی میانه‌رو و معتمد ارکان حاکمیت است به سمت فضای تخصصی اقتصادی و ایجاد مَجالی برای حضور و فعالیت نخبگان حرکت کند.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

سردار سپاه حسین دهقان که به عنوان نامزد ریاست جمهوری اسلامی برای شرکت در انتخابات سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده بود پیش از اعلام کاندیداهای مورد تائید شورای نگهبان به نفع ابراهیم رئیسی از حضور در انتخابات انصراف داد.

نام فتاح نیز در انتخابات۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ به‌ صورت جدی مطرح بود اما بارها اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری اسلامی نمی‌شود.

طرح نام فتاح به عنوان یکی از گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات سال ۱۴۰۰ هم تکرار شد اما در آذرماه سال ۱۳۹۹ خبری بر این مبنا منتشر شده بود که فتاح به دلیل دیدار و تماس با خاتمی از لیست اصولگرایان خط خورده است.

فتاح پیش از ریاست بر بنیاد مستضعفان رییس کمیته امداد بود. او از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و بیشتر در نهادهای اقتصادی این دستگاه نامتعارف نظامی فعالیت می‌کرده است.

پیشتر سخنان او درباره پرداخت حقوق نیروهای لشکر فاطمیون و نیروهای افغان در سوریه به دستور قاسم سلیمانی از دارایی‌های این بنیاد، اعتراض برخی از رسانه‌های ایران را برانگیخته بود. اعتراضی که طبق معمول به جایی نرسید!

پرویز فتاح در فروردین ۱۳۹۹ در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «من در بنیاد تعاون سپاه بودم، حاج قاسم آمده بود به من گفت که حقوق فاطمیون را ندارم بدهم، در سوریه کمک کن یعنی کار به جایی می‌رسد که حاج قاسم سلیمانی نمی‌تواند حقوق سپاهش را بدهد. می‌گفت این‌ها برادران افغان ما هستند و دست نیاز به امثال ما دراز می‌کرد...»

هرچند فتاح خود را یک چهره ضدفساد نشان داده اما فسادهای مالی این بنیاد وابسته به رهبر جمهوری اسلامی بارها افشا شده است.

پرویز فتاح بهمن‌ماه سال گذشته در سالگرد ورود خمینی به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی گفته بود: «پهلوی‌ها هنگام فرار اینقدر عجله داشتند که ‌حتا شناسنامه‌، سند ازدواج و مدارک‌شان را هم جا گذاشتند!»

وی ادعا کرده بود «دفاتر املاک پهلوی در استان‌ها موجود است و در این دفتر‌ها از مردم به زور امضا گرفتند و مکتوب کردند که املاک از مردم خریداری شده در حالی که ریالی به مردم ندادند.»

پیش از این علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در توییتی ادعا کرده بود «۳۵ میلیارد دلار اموال ایرانیان ۳۸۴ چمدان جواهر و الماس دو تاج با ۵ هزار قطعه الماس، ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید که از نظر قیمت غیرقابل تخمین است و... اینها بخشی از اموالی است که دیکتاتور هنگام فرار با خود به خارج برد. امروز سالگرد مرگ سلطنت، وابستگی و وطن‌فروشی در ایران است.» اما بعد از این توییت واکنش‌ها به ادعای کذب او بالا گرفت و مشخص شد همه آن جواهرات مورد اشاره در گنجینه بانک مرکزی ایران است.

در واکنش به این ادعا شهبانو فرح پهلوی نیز گفت در دی‌‏‌ماه ۱۳۵۷ و هنگام خروج از کشور، او حتا بخش بزرگی از جواهرات شخصی‏‌اش را هم در «گنجه‏‌های کاخ نیاوران» باقی گذاشت و با خود نبرد.

پیشتر نیز رئیس سابق «بنیاد مستضعفان» شامگاه شنبه ۱۸ امردادماه ۱۳۹۹ در برنامه تلویزیونی زنده «نگاه» در افشاگری‌ جنجال‌برانگیزی اعلام کرده بود که املاک میلیاردی تحت مالکیت این بنیاد، به تصرف افراد و نهادهایی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حداد عادل، محمود احمدی‌نژاد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، «بنیاد باران» به مدیریت محمد خاتمی و «مرکز تحقیقات و مطالعات زنان» در آمده است.

این اظهارات، واکنش‌هایی از سوی معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی و دفتر محمود احمدی‌نژاد را به دنبال داشت که همگی ادعاهای فتاح را تکذیب کردند.

دو روز پس از انتشار این گفتگو، وبسایت «همشهری» خبرداد که این گفتگوی جنجالی از بایگانی وبسایت تلوبیون حذف شد.

در این میان، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در آبان ماه ۱۳۹۹ شرکت‌های مرتبط با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. طبق اعلام خزانه‌داری آمریکا سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز از جمله کسانی است که تحریم شده است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

بنیاد مستضعفان پس از شرکت ملی نفت ایران، دومین مؤسسه اقتصادی بزرگ در ایران است. بعد از انقلاب اسلامی به فرمان روح‌الله خمینی اموال مصادره شده خانواده پهلوی و سایر مقامات و کارخانه‌داران و بازرگانان به اسم «کمک به فقرا و نیازمندان» تقدیم رهبر جمهوری اسلامی شد بدون اینکه به «مستضعفان» سودی برسد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy