Monday, Oct 30, 2023

صفحه نخست » پس از جنگ با حماس اسرائیل باید سراغ حزب‌الله و حکومت ایران برود

javdanfar.jpgهنوز زود است که دربارۀ پی آمدهای سیاسی جنگ میان اسرائیل و حماس گمانه‌زنی کنیم. همه چیز به سرانجام این جنگ بستگی دارد از جمله به تصمیم خامنه‌ای برای وارد کردن حزب‌الله یا خود ایران در جنگ جاری. به اعتقاد من، جمهوری اسلامی ایران صد در صد در حملۀ اخیر حماس به اسرائیل دست داشته است و اسرائیل باید پس از جنگ با حماس موضع روشنی در قبال حزب الله و حکومت اسلامی ایران اتخاذ کند. این موضع لزوماً نظامی نخواهد بود...

رادیو بین المللی فرانسه - کمتر از یک ماه پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس هزاران نفر تاکنون کشته و زخمی شده‌اند و آغاز حملۀ زمینی ارتش اسرائیل به غزه متاسفانه بر تعداد قربانیان این جنگ خواهد افزود. مقامات اسرائیل بارها جنگ جاری را "طولانی و دشوار" توصیف کرده و هدف از آن را از میان بردن سازمان حماس یا دست کم بیرون کردن آن از غزه اعلام نموده‌اند.

اما، آیا چنین جنگی (که رهبران اسرائیل هفتاد و پنج سال پس از تأسیس این کشور از آن به عنوان دومین جنگ استقلال یاد می‌کنند)، می تواند بدون پی آمدهای سیاسی چه در اسرائیل و اراضی فلسطینی و چه در کل منطقه باشد؟

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بعد از حماس اسرائیل می‌خواهد با مسئلۀ فلسطین چه بکند یا چه راهبردی در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نماید که به اعتراف صریح و تلویحی رهبران جهان و کارشناسان بین‌المللی از محرّکان اصلی اگر نه تنها محرّک جنگ فعلی بوده است؟ و بالاخره جامعۀ اسرائیل در قبال نتانیاهو و متحدان افراطی او چه موضعی خواهد گرفت که با رویگردانی دائمی از گفتگوهای صلح طی دو دهۀ گذشته، با تقویت حماس برای تضعیف عرفیگرایان فلسطینی ناخواسته بستر بحران جاری را فراهم ساختند و آب به آسیاب حکومت‌های بنیادگرا و خودکامۀ منطقه از نوع حکومت ایران ریختند؟

مئیر جاودانفر، استاد دانشگاه رایخمن در اسرائیل در پاسخ به این پرسش ها از جمله گفته است:

بر اساس نظرسنجی‌ها محبوبیت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به شدت کاهش یافته است. در آخرین انتخابات پارلمانی اسرائیل حزب نتانیاهو، لیکود، بین ٣٢ تا ٣٣ کرسی مجلس را به دست آورد، در حالی که اگر همین امروز در اسرائیل انتخابات برگزار شود حزب لیکود تنها ١٩ کرسی به دست می‌آورد. و این شکست بزرگی برای آقای نتانیاهو و دولت ائتلافی او محسوب می شود.

جنگ جاری در اسرائیل چند قربانی داشته است. قربانی اول سازمان‌های امنیتی و ارتش اسرائیل بوده‌اند. مردم اسرائیل نمی‌توانند بپذیرند که برغم سرمایه‌گذاری های کلان سازمان های امنیتی و ارتش اسرائیل تا این حد ناکارآمد عمل کردند و نتوانستند به موقع از حملۀ گسترده‌ای که حماس تدارک دیده بود مطلع شوند. دومین قربانی این جنگ طبقه یا کادرهای سیاسی دولت آقای نتانیاهو است که ناخشنودی بسیاری را در اسرائیل برانگیخته‌اند.

علاوه بر رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) ارتش این کشور نیز مسئولیت خود را در وقوع چنین شکست مهمی پذیرفته‌ است. ولی آقای نتانیاهو کمترین مسئولیتی را هنوز در این زمینه نپذیرفته و این می‌تواند برای او در انتخابات آتی گران تمام شود.

با این همه هنوز زود است که دربارۀ پی آمدهای سیاسی این بحران - مثلاً تقویت طرفداران گفتگو برای پیشبرد روند صلح با فلسطینیان در داخل اسرائیل - گمانه‌زنی کنیم. همه چیز به سرانجام جنگ جاری بستگی دارد، از یک طرف، به توانایی اسرائیل برای تضعیف حماس، و از طرف دیگر به تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای برای وارد کردن حزب‌الله یا خود ایران به جنگ جاری میان اسرائیل و حماس.

دروغ محض است که سازمان حماس در حملۀ هفتم اکتبر به اسرائیل "آتش به اختیار" عمل کرده و جمهوری اسلامی ایران در تدارک و تعیین زمان این حمله کمترین نقشی نداشته است.

اگر چه حزب الله از هم اکنون با راکت اندازی‌های خود وارد جنگ با اسرائیل شده است، ولی حزب‌الله هنوز از ١٥٠ هزار موشک خود در این جنگ استفاده نکرده است. چنین مداخله‌ای از سوی حزب‌الله و ایران اگر صورت بپذیرد، بی شک بر روند آیندۀ صلح تاثیر خواهد گذاشت. در هر حال، هیچکس در اسرائیل حاضر نیست که حماس را به عنوان جزیی از روند گفتگوهای صلح در آینده بپذیرد.

من فکر می کنم که اسرائیل باید پس از جنگ با حماس موضع روشنی در قبال حزب الله و حکومت اسلامی ایران اتخاذ بکند. این موضع لزوماً نظامی نخواهد بود...

بسیاری از ناظران حکومت اسلامی ایران از این که مردم این کشور بر خلاف رژیم اسلامی با سازمان حماس هیچ همراهی و همدلی نکردند سخت غافلگیر و متعجب شده‌اند، هر چند دلیل این امر کاملاً واضح است : سیاست حمایت رژیم اسلامی ایران از گروه های تروریستی نظیر حماس برای مردم ایران بسیار گران تمام شده است و جمهوری اسلامی ایران، به اعتقاد من، صد در صد در حملۀ اخیر حماس به اسرائیل دست داشته است.

دروغ محض است که سازمان حماس در حملۀ هفتم اکتبر به اسرائیل "آتش به اختیار" عمل کرده و جمهوری اسلامی ایران در تدارک و تعیین زمان این حمله کمترین نقشی نداشته است. دروغ است به این دلیل که صرف نظر از حمایت های مالی، نظامی و لجستیکی گستردۀ رژیم ایران از حماس، حملۀ این گروه فلسطینی به اسرائیل برای خود حماس و برای هم پیمان های این گروه به ویژه حکومت اسلامی پی آمدهای سنگینی داشته است. بنابراین، من با موضع اخیر آقای نتانیاهو مخالفم وقتی که می گوید که او مطمئن نیست که حکومت ایران در حملۀ حماس نقش داشته است. شاید او این حرف را برای اجتناب از درگیر شدن در جنگی دیگر ایراد کرده است یا به دلیل ملاحظاتی که من از آنها بی اطلاع هستم...

بنابراین، من فکر می کنم که اسرائیل باید پس از جنگ با حماس موضع روشنی در قبال حزب الله و حکومت اسلامی ایران اتخاذ بکند. این موضع لزوماً نظامی نخواهد بود...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy