Monday, Oct 30, 2023

صفحه نخست » خروش شبانه معترضان با شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش

chant.jpgایندیپندنت فارسی - اعلام رسمی خبر جان‌ باختن آرمیتا گراوند و برگزاری مراسم خاکسپاری او در جو شدید امنیتی، خشم و خروش دوباره معترضان ایرانی را در پی داشت. بسیاری از معترضان شامگاه شنبه و یکشنبه، ششم و هفتم آبان، با سر دادن شعارهایی مانند «مرگ بر حکومت بچه‌کش» از پنجره‌ها و بام‌ خانه‌ها خواستار توقف خشونت علیه کودکان و زنان در جمهوری اسلامی شدند. همزمان فشار بر خانواده کشته‌شدگان خیزش سراسری ادامه دارد و

ویدیوها و تصاویری که از شامگاه شنبه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شدند، نشان می‌دهند که معترضان در مناطق مختلف تهران از جمله شهرک اکباتان، جنت‌آباد، سعادت‌آباد و چیتگر علیه حکومت شعار داده‌اند. شعارهای شبانه در برخی مناطق شهرهای قزوین، شیراز و کرج نیز شنیده شدند. شامگاه یکشنبه نیز شعارهای شبانه مردم معترض در برخی مناطق تهران از جمله شهرک اکباتان، امیرآباد و سعادت‌آباد طنین‌انداز شد.

معترضان شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور»، «آرمیتای گراوند، راهت ادامه دارد»، «می‌کشم، می‌کشم، هر آن که خواهرم کشت» و «تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ویدیوهایی هم از جو امنیتی شدید در چهارراه ولیعصر تهران در عصر یکشنبه منتشر شد. بر مبنای گزارش‌ها، صبح یکشنبه مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند در بهشت‌‍زهرا نیز با دخالت نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به خشونت کشیده شد و تعدادی از شرکت‌کنندگان در این مراسم از جمله منظر ضرابی، از مادران دادخواه پرواز اوکراینی، دستگیر شده‌اند.

احضار و تهدید پدر کومار درافتاده

جمهوری اسلامی، فشار و تهدید خانواده‌های دادخواه را از اوایل تابستان تشدید کرد و این روند همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر، حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده، نوجوان جان‌باخته در خیزش سراسری، در آستانه سالگرد فرزندش، به اداره اطلاعات پیرانشهر احضار و بازجویی شد.

بر مبنای این گزارش، نیروهای امنیتی پدر کومار درافتاده را تهدید کرده‌اند که اجازه برگزاری مراسم سالگرد فرزندش و فعالیت در فضای مجازی را ندارد. اداره اطلاعات پیرانشهر در سالروز تولد کومار درافتاده نیز پدر و برادر او را احضار و بازجویی کرده بود.

کومار درافتاده، نوجوان ۱۶ ساله ساکن پیرانشهر، شامگاه یکشنبه هشتم آبان ۱۴۰۱، با شلیک ماموران سرکوبگر جان باخت و پیکر او یک روز بعد در روستای زیوکه از توابع پیرانشهر به خاک سپرده شد. صحبت‌های پدر کومار درافتاده در مراسم خاکسپاری فرزندش بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت. او گفته بود که هیچ‌کس درد جگرسوز او از مرگ فرزندش را نمی‌فهمد اما خوشحال است که پسرش در راه آزادی و خاک شهید شده است. ‌‌

کومار درافتاده پیش از اینکه هدف شلیک گلوله‌ ماموران سرکوبگر قرار بگیرد، در روایتگر (استوری) اینستاگرامش، این شعری از حمیدرضا ابک را منتشر کرده بود: «ما مردمان خاورميانه‌ايم/ بعضی‌هايمان در جنگ كشته می‌شويم، بعضی در زندان/ بعضی‌هايمان در جاده می‌ميريم، بعضی در دريا/ حتی بلندترين كوه‌ها هم انتقام تنهايی‌شان را از ما می‌گيرند/ چرا كه ما شغلمان مردن است»‌

خانواده کومار اینک بر سنگ مزار این نوجوان نوشته‌اند: «بیش از هر چیز در این جهان آزادی را دوست بدارید.»

حکم زندان برای مادر دادخواه محمدجواد زاهدی

در ادامه آزار و اذیت‌های حکومتی بر خانواده‌های دادخواه، مهسا یزدانی، مادر دادخواه محمدجواد زاهدی، با حکم دادگاه انقلاب به ۱۳ سال حبس محکوم شد که پنج‌ سال آن قابل اجرا است. قوه قضاییه جمهوری اسلامی این مادر دادخواه را به «تبلیغ علیه نظام، اهانت به رهبری، توهین به ائمه و تشویق به اقدام علیه امنیت» متهم کرده است.

میترا زاهدی، خواهر محمدجواد زاهدی، در یک روایتگر اینستاگرامی، حکم زندان مادرش را تایید کرد و نوشت: «مادر داغدارم به ۱۳ سال حبس محکوم شد.» او در یک روایتگر دیگر نوشت: «تکلیف برادر سه‌ساله‌ام چه می‌شود؟ چه کسی جوابگوی این‌ همه ظلم است؟»

محمدجواد زاهدی ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در نخستین روزهای خیزش سراسری، با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای ماموران سرکوب در ساری جان باخت.

نام و تصویر آرمیتا روی دیوار شهرها و دانشگاه‌ها

به‌رغم جو امنیتی شدید در فضاهای عمومی و دانشگاه‌های ایران، اعتراض‌ها به اشکال گوناگون ادامه دارد. طی روزهای اخیر تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد معترضان روی دیوار شهرها و فضاهای عمومی عکس‌ها و بنرهایی با نام و تصویر آرمیتا گراوند نصب کرده‌اند.

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله الزهرا، تهران، امیرکبیر، علامه طباطبایی و هنر نیز با نصب پوسترهایی از تصاویر آرمیتا روی تابلوهای اعلانات و دیوار دانشگاه‌ به جان باختن این نوجوان واکنش نشان دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy