Wednesday, Nov 8, 2023

صفحه نخست » محمدجواد ظریف: مردم ما خسته اند!

7-10.jpgبی بی سی - حمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سخنانی در تهران پافشاری کرده که حماس گروه نیابتی ایران نیست و با این حال به طور تلویحی از سیاست حکومت ایران برای عدم گسترش جنگ تمجید کرده است.

او گفت: «راه‌ حل همانطور که قانون اساسی ما گفته این است که ایران از مستضعفین دفاع کند اما قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم... مردم ما بپذیرند که ما باید از حق دفاع کنیم اما دفاع از حق به معنای لشکرکشی نیست. الان بهترین دفاع از حق ملت فلسطین این است که نگذاریم اسرائیل به مردم فلسطین بگوید نیروی نیابتی.»

به گزارش وبسایت خبری جماران او در نشست «مساله فلسطین از دیدگاه حقوق بین الملل با تاکید بر تحولات اخیر» گفت: «من هم معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند. نیازی هم نیست ما هزینه بپردازیم. ما می‌توانیم از حق دفاع کنیم... الان که کشور سیاست معقولی دارد، با موضع‌گیری‌های تند آب به کاسه تندروی نریزیم.»

او در مورد کشتار غیرنظامیان اسرائیلی در حمله حماس به اسرائیل گفت: «نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند.»
او در جای دیگر گفت «ما از کشتن بچه دفاع نمی کنیم.»

در جریان حمله گروه پیکارجوی فلسطینی حماس بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند که بیشتر آنها غیرنظامیان بودند. به گفته دولت اسرائیل ۲۶۰ نفر از شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی «سوپرنووا» در میان کشته‌ها بودند. حدود ۲۴۰ اسرائیلی هم گروگان گرفته شدند که شامل زنان و کودکان می‌شود.

وزیر خارجه سابق ایران همچنین ادعا کرد افرادی که حماس ربوده و به غزه منتقل کرده است «گروگان نیستند.»
او گفت: «اگر به اسراییلی‌های دستگیر شده می‌گویید گروگان، به چندین هزار فلسطینی در بند اسرائیل هم باید گفت گروگان.»





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy