Tuesday, Nov 7, 2023

صفحه نخست » سرقت از هنرمندان؛ پروژه‌ امنیتی یا افزایش سرقت و گسترش به آنهایی که خبرسازند؟!

dozd.jpgفیروزه نوردستروم - کیهان لندن

تقریبا روزی نیست که در کوچه و خیابان، صدای داد و فریاد شهروندی را که برای سرقت مورد حمله‌ی شهروندی دیگر قرار گرفته، نشنویم که هراسان در حال نجات دادن خود از چنگ سارق یا سارقان خفت‌گیر است در حالی که کیف یا تلفن همراه او قاپیده شده است.

اگرچه برخی هنرمندان و چهره‌های معروف همچون سایر شهروندان تا کنون دست‌کم یکبار طعم تلخ زورگیری‌ را چشیده‌اند اما پس از وقوع جنایت هولناک قتل داریوش مهرجویی و همسرش حمیده محمدی‌فر در ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲، در چند هفته اخیر خبر سرقت، قاپیدن موبایل‌، کیف‌قاپی و خِفت‌گیری از هنرمندان و افراد شناخته‌شده با استفاده از انواع سلاح‌های گرم و سرد افزایش یافته است.

۹ آبان زهره سلطان‌آبادی همسر کیهان کلهر نوازنده مشهور ایرانی، ساکن مهرشهر کرج با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، از سرقت برخی لوازم منزل‌شان خبر داد.

کاربران فضای مجازی با ابراز نگرانی، این اتفاق را یادآور آخرین پست اینستاگرامی وحیده محمدی‌فر، همسر داریوش مهرجویی قبل از وقوع تراژدی قتل هولناک وی و همسرش دانسته‌اند.

همسر داریوش مهرجویی چند روز قبل از آنکه خودش و همسرش به قتل برسند در صفحه اینستاگرام خود از تهدید شخصی ناشناس با چاقو و سرقت از خانه‌شان خبر داده بود.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

اما همزمان در ۹ آبان خبر رسید که سارقان به خانه امیر نوری بازیگر سینما در تهران نیز دستبرد زدند و مقدار قابل توجهی از اموال، مدارک مالی و گاوصندوق او را به سرقت بردند. سارقان بخش‌هایی از خانه او را نیز تخریب کرده بودند.

به تازگی مونا فرجاد بازیگر سینما و تئاتر نیز روز یک‌شنبه ۱۵ آبان در حساب اینستاگرام خود نوشت که شامگاه شنبه همراه با خواهرش مارال فرجاد و جمعی از دوستان جلوی یکی از رستوران های تهران مورد حمله یک مرد با قمه و با کلاه مشکی و ماسک قرار گرفت بطوری که راهی درمانگاه شد.

‏این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه پست خود در اینستاگرام نوشت: «امروز معنای حقیقی نداشتن امنیت را حس کردم.»

اما مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران در واکنش به انتشار این خبر، در اطلاعیه ای سرقت موبایل از این بازیگر سینما را تکذیب کرد.

همچنین در ۱۳ آبان خبر رسید که محمدحسین میثاقی مجری برنامه «فوتبال برتر» برای دومین بار در سه ماه گذشته موبایل‌اش به سرقت رفته است.

در ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ نیز سارقان در غیاب آزیتا ترکاشوند بازیگر سینما و تلویزیون به خانه‌اش وارد شدند و به گفته خودش به راحتی کارشان را انجام داده و رفتند. آن زمان رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در واکنش به خبر سرقت از خانه این بازیگر از هنرمندان و چهره‌های شناخته شده خواست تا در ارتقاء ایمنی منازل مسکونی مشارکت کنند.

با این حال، سارقان از هر فرصتی برای انجام سرقت استفاده می‌کنند حتی در مراسم تشییع جنازه افراد نیز در فروردین ۱۳۹۸ پلیس پیشگیری تهران ۲ موبایل‌قاپ را در خاکسپاری جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون دستگیر کرد که به ۵۰ فقره سرقت در این مراسم اعتراف کردند.

آنها به این شکل کار می‌کردند که یکی از سارقان به بهانه عکس گرفتن به هنرمندان نزدیک می‌شد و در فرصت مناسب با همکاری همدستش تلفن همراه حاضران را به سرقت می‌بردند.

در خرداد ۱۳۹۷ نیز چند روز پس از درگذشت ناصر ملک مطیعی برخی از هنرمندان از سرقت جایزه جشن سپاس این هنرمند از منزل دختر او خبر دادند.

در مهرماه ۱۳۹۶ نیز رئیس مجموعه تئاتر شهر با اشاره به شکایت برخی بازیگران و تماشاگران از فضای بیرونی تئاتر شهر اعلام کرده بود که «شکایت‌های بسیاری در خصوص آزار بازیگران و تماشاگران و همچنین سرقت از اتومبیل آنها داشته‌ایم و بطور یقین به محیط نامناسب بیرونی واقف هستیم اما حل این مشکل عزمی جدی را می‌طلبد زیرا ما در طول شبانه روز نمی‌توانیم حراست محوطه را در دست داشته باشیم.»

در تابستانی که گذشت نیز چندین خبر از حمله سارقان و خِفت‌گیران به چهره‌های سرشناس فوتبال ایران منتشر شد از حمله سارقان قمه به دست به حمید استیلی بازیکن سابق تیم ملی و دزدیدن تلفن همراه وی تا دزدیدن تلفن همراه بهنام ابوالقاسم پور بازیکن سابق فوتبالیست و محمد حسین میثاقی مجری برنامه «فوتبال برتر».

در این میان علی دایی چهره سرشناس فوتبال کشور تا کنون ۴ بار مورد سرقت قرار گرفته است.

برخی از کاربران فضای مجازی سرقت از هنرمندان و چهره‌های سرشناس را یک سناریوی امنیتی عنوان می‌کنند و در مقابل برخی دیگر معتقدند که مواجهه هنرمندان با پدیده سریالی خفت‌گیری و سرقت غیرقابل اجتناب است و آنها تافته جدابافته از بقیه شهروندان نیستند ولی چون شناخته‌شده هستند، خبرهای سرقت از آنها منتشر شده و بازتاب بیشتری پیدا می‌کند.

خانمی که در یک قنادی نزدیک بازار تهران مشغول به کار است به کیهان لندن می‌گوید: «تا به حال دو بار گوشی مرا دزدیدند؛ یکبار در‌ایستگاه اتوبوس بازار از پشت سر، تلفنم را کشیدند و بردند و یکبار در کنار اتوبان‌ایستاده بودم موتوری ناگهان گوشیم را از دستم کشید و‌ فرار کرد.»

او اضافه می‌کند: «هر موقع صدای موتور می‌شنوم حالم بد می‌شود و استرس عجیبی می‌گیرم؛ تعداد دزد‌ها و خفت‌گیر‌ها آنقدر زیاد شده که به سراغ خانه و زندگی هنرمندان هم ‌می‌روند. در کوچه و خیابان وسط روز جولان می‌دهند. بازداشت‌شان می‌کنند بعد با یک حبس کوتاه‌مدت بدتر از قبل به خیابان‌ها برمی‌گردند.»

یک مرد میانسال ساکن شیراز که شغل خود را آزاد عنوان می‌کند به این گفتگو می‌پیوندد: «من تا به حال چند بار به عراق سفر کرده‌ام، در آنجا میزان سرقت در مقایسه با ایران بسیار پایین است، بعد از ساعت ۹ شب بیشتر دستفروش‌ها پارچه‌ای روی وسایل خود می‌کشند و ‌می‌روند، هیچکس هم به اموال آنها دست‌درازی نمی‌کند اما از آنجا که قوانین ما اصلاً بازدارنده نیست آمار سرقت و کلاهبرداری اینقدر بالا رفته.»

در ادامه یک کارمند بانک ساکن ارومیه توضیح می‌دهد: «چند وقت پیش، تلفن یکی از اقوامم را از دستش قاپیدند و رفتند، او کلی شکایت کرد و پول داد که ردیابی کنند بعد از سه هفته گوشی را ردیابی کردند فهمیدند چه کسی دزدیده و کجاست به او خبر دادند؛ با چه ذوق و شوقی رفت، بعد به او گفتند برید بهتون خبر میدیم، الان سه هفته است هرچه منتظر نشسته خبری نیست، گوشی هم رفت؛ کلی هم پول شکایت و ردیابی داد برای هیچی! در مقابل وقتی تلفن وزیر ورزش را می‌دزدند سریع سارق را شناسایی و بازداشت می کنند.»

او در مورد روند رو به رشد میزان سرقت از هنرمندان معتقد است: «به نظر می‌رسد این یک پروژه طراحی شده است که گوشی افراد معروف دزدیده می‌شود شاید برای به دست آوردن اطلاعات داخل گوشی آنها.»

یک فارغ‌التحصیل رشته علوم‌ سیاسی ساکن منطقه محل قتل داریوش مهرجویی و همسرش هم می‌گوید: «کلاً سرقت در ایران به‌ ویژه موبایل زیاد شده. در همین کوچه‌ای که ما زندگی می‌کنیم وسط روز با چاقو از یک زن به‌ زور موبایلش را گرفتند.»

وی معتقد است «امنیتی‌ها نیاز به خفت‌گیری و قمه‌کشی ندارند، احضار می‌کنند یا می‌ریزند داخل خانه‌ات و موبایل و لپ‌تاب‌ات را به راحتی می‌برند؛ مگر اینکه پروژه‌ای عامدانه برای ترساندن هنرمندان در جریان باشد.»

این کارمند جوان می‌‌گوید که روند رو به افزایش سرقت‌ها به علت وضعیت اقتصادی و اجتماعی است که در هفته‌های اخیر بسیار زیادتر از قبل شده. ولی از روزی صدها سرقت و زورگیری حالا دو سه تا هنرمند و روزنامه‌نگار هم ممکن است بین‌ آنها سرقت‌شوندگان باشند: «به‌ نظرم اگر به نسبت آمار بسنجیم، آن چند صد یا چند هزار قربانی سرقت و زورگیری، آدم‌های معمولی هستند و خبر‌هایشان منتشر نمی‌شود اما وقتی این اتفاق برای یک هنرمند رخ می‌دهد تبدیل به خبر می‌شود و به چشم می‌آید.»

به این ترتیب، هرچه تعداد افراد معروف که مورد حمله و سرقت قرار می‌گیرند، بیشتر شود، یعنی شمار سرقت از شهروندان بی‌نام و نشان به مراتب بیشتر شده است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy