Tuesday, Nov 14, 2023

صفحه نخست » ذوق‌زدگی خبرگزاری‌های حکومتی از توقف فعالیت شبکه منوتو

manoto2.jpgکیهان لندن - شبکه تلویزیونی «منوتو» در پیامی از طرف مدیران آن، کیوان و مرجان عباسی، روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه با اشاره به مشکلات مالی از احتمال توقف فعالیت‌های این شبکه در پایان ژانویه ۲۰۲۴ (اوایل بهمن‌ماه) خبر داد.

در این پیام، تعطیلی این شبکه بطور قطعی اعلام نشده ولی آمده است که اگر این شبکه «مجبور به پایان کار خود باشد» زودتر از آخرین روز ماه ژانویه سال آینده نخواهد بود.

خبر تعطیلی احتمالی شبکه منوتو واکنش‌های زیادی را در میان فعالان رسانه‌ها و کنشگران سیاسی به همراه داشت.

الاهه بقراط سردبیر کیهان لندن در واکنش به احتمال توقف فعالیت شبکه منوتو نوشت: «تعطیلی هر رسانه‌ای که در چارچوب قوانین جوامع آزاد و دموکراسی‌ها فعالیت می‌کند، بسیار جای تأسف دارد.»

او توضیحاتی داد که نشان می‌دهد برای رسانه‌هایی که با انواع و اقسام کمبودها به ویژه مسائل مالی روبرو هستند گزینه‌هایی هم وجود دارد که لازمه‌‌ی استفاده از آنها «عبور از خط قرمزهای ملّی» است! در همین ارتباط الاهه بقراط توضیح می‌دهد که ۱۰ سال پیش وقتی نسخه چاپی کیهان لندن در آستانه‌ی تعطیلی قرار گرفت، پیشنهاداتی برای «کمک» دریافت کرد اما به شرط زیر پا گذاشتن خطوطی که سمت مردم و حقوق آنها را از رژیم جمهوری اسلامی جدا می‌کند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

بقراط در ادامه نوشت: شرط‌هایی که به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت‌ به نظر می‌رسند (مثلا اینکه «ننوشت رژیم»! و یا «به هر حال «آیت‌الله خامنه‌ای» «رهبر ایران» است؛ باید نوشت «رهبر ایران»!» و...) اما مجموعه‌ی همین شرط‌های کوچک است که سمت «ما» و «اونا رو» همواره مشخص کرده!

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که «مدیران و همکاران منوتو بتوانند پرتوان‌تر از گذشته و بدون اینکه مجبور باشند خط قرمزهای آزادیخواهانه و مردمی را زیر پا بگذارند به کار خود ادامه دهند و دور نباشد روزی که همه رسانه‌های ایرانی در سرزمین خود به خبررسانی و تولید انواع برنامه‌ها برای مخاطبان متنوع ۸۵ میلیونی میهن خویش بپردازند.»

اغلب آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی به تعطیلی احتمالی این شبکه واکنش نشان داده‌اند کاربران عادی هستند. آنها با توییت‌ها یا پیام‌های صوتی و ویدیویی خواستار حمایت از «منوتو» توسط ایرانیانی شده‌اند که به منابع مالی مستقل دسترسی دارند. برخی مطرح کرده‌اند که توقف فعالیت شبکه «منوتو» گذشته از اینکه به سود جمهوری اسلامی است، توازن در رسانه‌ها را نیز به نفع جریان‌های غیرملّی و همچنین وابسته بهم می‌زند.

اما آنسوتر، در داخل ایران منابع حکومتی در تیترهایی معنادار و پرآب‌ و تاب از تعطیلی احتمالی «منوتو» به شدت استقبال کرده‌اند. در کنار داستان‌سرایی‌هایی که سایبری‌های رژیم و همچنین دیگر گروه‌های ضدملی تا حد مضحکه به انتشار آنها مشغولند، اغلب رسانه‌های جمهوری اسلامی در یک خط مشترک این شبکه را به اسرائیل نسبت داده‌اند. «بی‌پولی تل‌آویو، تعطیلی منوتو» و «خون بچه‌های غزه خیلی‌ها را حذف می‌کند» تیترهایی هستند که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های حکومتی برای این خبر انتخاب کرده‌اند.

bheader2.jpgتیتر صفحه اول خبرگزاری امنیتی بولتن نیوز

***

روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی طولانی نوشته «به نظر می‌رسد منطقی‌ترین و حتی قطعی‌ترین پاسخ درباره منابع مالی منوتو این باشد که از ابتدا حامی مالی منوتو رژیم‌صهیونیستی بوده است.» وبسایت‌های امنیتی از جمله «مشرق نیوز» به نقل از مخاطبان و دست‌اندرکاران خود از «شکست پروژه شبکه منوتو» گفتند.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» در گزارشی با عنوان «فرجام منوتو و مرام ما» به بازگشت کارمندان این شبکه به ایران چراغ سبز نشان داده است. در این گزارش آمده «نباید فراموش کنیم که با تعطیلی این شبکه تلویزیونی، به جز عده ای که عضو فرقه‌های معاند و خائن هستند و خط و مشی نادرست و کینه توزانه با ایران دارند، مابقی کسانی هستند که از مسیر تخصص و فن یا اجبار و فریب، با این شبکه وارد همکاری شده‌اند. ضمن آنکه، ناامنی اقتصادی و شغلی برای اینان، می‌تواند مسیرهای پیشمان کننده‌ای را پیش روی این فریب خورده‌ها باز کند. مسئولان ارشد نظام، بارها گفته‌اند که درهای ایران به روی همه ایرانیان باز است.»

تقریباً تمام رسانه‌های حکومتی در ایران اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا نتوانستند ذوق‌زدگی خود را از تعطیلی احتمالی شبکه «منوتو» پنهان کنند. چنین واکنشی نشان می‌دهد رسانه‌هایی که به حقوق و اعتراضات و آزادی ملت و مملکت توجه دارند و خارج از چارچوب‌های رسانه‌های فارسی‌زبان کشورهای دیگر و یا شرکت‌های خارجی فعالیت می‌کنند تا چه اندازه جا را برای دستگاه‌های تبلیغاتی رژیم تنگ می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy