Thursday, Nov 16, 2023

صفحه نخست » «ناپلئون» ایران کیست؟

vahdatkhah.jpgاحمد وحدت خواه - ویژه خبرنامه گویا

این هفته فیلم حماسی «ناپلئون» به کارگردانی ریدلی اسکات هنرمند برجسته آمریکایی نمایش خود را بر پرده سینماهای جهان شروع کرده است.

در تاریخ سینمای هالیوود این سومین فیلمی است که درباره ناپلئون ساخته شده و جذبه مطالعه و نمایش زندگی و نقش این سردار نظامی و امپراتور فرانسوی در تاریخ تحولات اروپا و جهان هنوز تماشاچیان بسیاری را به گیشه های سینماها می کشاند.

با این حال با پیدایش فرضیه های جدید لیبرالی در نفی نقش «فرد» یا «قهرمان» در تحولات اجتماعی و جایگزین کردن آن با «قدرت توده ها»، نمایش این فیلم به بحث های روشنفکری میان پیروان این دو مکتب دامن زده، به ویژه آنکه آیا اساسا در دوران تاثیرات رسانه های اجتماعی بر افکار همگانی، جایی برای ظهور مردان یا زنان تاریخساز باقیمانده یا نه؟

روانکاو برجسته زیگموند فروید نیاز جوامع انسانی به داشتن یک «قهرمان» یا «رهبر کبیر»‌ برای پیشرفت و همبستگی میان خود را ناشی از نقش تکاملی پدر در بقا و رهبری خانواده در اعصار و قرون تاریخی می دانسته.

در مقابل، همه این «قهرمانان» الزاما مردم خود را به خوشبختی و سعادت نرسانده اند. میلیونها انسان در گولاک های کار اجباری استالین، در جریان انقلاب فرهنگی مائو و کوره های آدم سوزی هیتلر قربانی این «رهبران کبیر» شده اند.

حتی بنابر شواهد غیرقابل انکار تاریخی، فتوحات ناپلئون در جریان کشورگشایی های نظامی خود از روسیه تا مصر، بیش از ۶ میلیون قربانی به جا گذاشته است.

امروز هم رویای بازسازی امپراتوری کمونیستی شوروی سابق به دست پوتین، این «قهرمان ملی»، هزاران قربانی از میان سربازان روسی و ارتش و مردم بیگناه اوکراین گرفته است.

و چرا راه دور برویم، «امام» دیروز و «رهبر معظم» امروز خودمان در طی نزدیک به نیم قرن جاه طلبی و جنگ افروزی و جنایت علیه بشریت، میلیونها انسان ایرانی را به قتلگاه افکار پوسیده و ارتجاعی خود برده اند.

حالا که بحث ناپلئون و نقش فرد در تغییرات تاریخی به پیش آمده، خود او گفته است که «تخت پادشاهی چیزی جز یک صندلی بزرگ چوبی پوشیده با مخمل و زیور آلات نیست. آنچه که به آن اهمیت می دهد میراث فردی است که بر روی آن نشسته است».
با نگاهی به اوضاع کنونی و اسفبار میهن خودمان، مبالغه نخواهد بود اگر رضا شاه و محمد رضا شاه را آن افراد تاریخسازی بنامیم که میراث آنها در رساندن ایران به جهان نوین، امروز چراغ راهنمای نسل جوان ایران برای ساختن فردای میهن در فرای رژیم جمهوری اسلامی شده است،

«روحتان شاد»!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy