Saturday, Nov 18, 2023

صفحه نخست » جنجال و شوک از سخنرانی مقام طالبان در آلمان

taliban.jpgدویچه وله - سخنرانی عبدالباری عمر، رئیس "اداره غذا و دوا" طالبان در روز پنجشنبه ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر) در مرکز اسلامی ترک‌های آلمان "دیانت" (DITIB) در شهر کلن جنجال برانگیز شده است.

این مرکز اسلامی حال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که از موضوع اطلاعی نداشته و "تنها به درخواست برگزاری یک مراسم مذهبی به افغان‌ها در ساختمان این مرکز" اجازه داده است.

مرکز اسلامی دیانت همچنین تاکید کرده است که "انجمن فرهنگی افغان‌ها" بر خلاف قرار با دعوت از یک سخنران ناشناس این برنامه را سیاسی کرده که این خود یک "تخلف" است.

مرکز اسلامی دیانت همچنین در بیانیه خود افزوده است که "از شنیدن این خبر شوکه شده‌ایم و عمیقا از اینکه از اعتماد ما سو استفاده شده ناراحت هستیم".

مرکز دیانت با ممنوع‌الورود کردن اعضای انجمن فرهنگی افغان‌ها به شعبات این مرکز اعلام کرده که "هرگونه نزدیکی به طالبان را شدیدا رد می‌کند".

از سوی دیگر مرکز فرهنگی افغان‌های شهر کلن نیز ضمن اظهار بی اطلاعی "سوء استفاده از نام این مرکز برای برگزاری این نشست را محکوم کرده است" و اعلام کرده که این انجمن هیچ قراردادی با مرکز دیانت امضا نکرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

به گزارش روزنامه "ولت" در بیانیه مرکز فرهنگی افغان‌های شهر کلن آمده است: « کاملا روشن و واضح اعلام می‌کنیم که نه در اجاره سالن دخالتی داشته‌ایم و همچنین هیچ یک از اعضای انجمن در این مراسم حضور نداشته‌اند. این عمل سوء استفاده بی‌شرمانه از نام انجمن است که بشدت محکوم می‌کنیم.»

وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حضور و سخنرانی عبدالباری عمر در شهر کلن را "شدیدا محکوم" می‌کند و تاکید کرده است که "نمایندگی‌های آلمان برای او ویزا صادر نکرده‌اند".

این وزارت خانه همچنین اعلام کرد که از سفر این مقام طالبان به آلمان اطلاعی نداشته است و آلمان طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و "تا زمانی که طالبان در افغانستان آشکارا حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را نقض می‌کند، عادی سازی روابط با طالبان صورت نخواهد گرفت."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy