Sunday, Nov 26, 2023

صفحه نخست » سنتکام از ورود ناوگروه آیزنهاور به "خلیج عربی" خبر داد

centcom.jpgصدای آمریکا - ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، اعلام کرد ناو‌گروه ضربتی آیزنهاور که دریای سرخ مستقر بود، روز یکشنبه پنجم آذر با عبور از تنگه هرمز، وارد آب‌های خلیج‌فارس* شد تا از ماموریتهای سنتکام در منطقه پشتیبانی کند.

براساس نوشته حساب کاربری سنتکام در «ایکس»، این ناوگروه ضمن حمایت از الزامات سنتکام در سراسر منطقه، آزادی ناوبری را در آبراه‌های بین‌المللی کلیدی از جمله در خلیج‌فارس و دریای عمان تضمین خواهد کرد.

بیست و هشتم آبان گروه حوثی‌های یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، یک «کشتی بریتانیایی» را ربودند و آنرا به به بندر حدیده یمن منتقل کردند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، همان روز با انتشار بیانیه‌ای جمهوری اسلامی را مسئول ربوده‌شدن این «کشتی بریتانیایی» در دریای سرخ خواند و اعلام کرد «این یک اقدام تروریستی دیگر از سوی جمهوری اسلامی و بیانگر تشدید تجاوزگری رژیم ایران علیه شهروندان جهان آزاد است که پیامدهای بین‌المللی زیادی درباره امنیت مسیرهای کشتی‌رانی جهان ایجاد می‌کند.»

یک مقام دفاعی آمریکایی هم ۴ آذرماه گفت که یک کشتی باربری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در اقیانوس هند مورد حمله پهپادی ایران قرار گرفته است. به گفته او، این پهپاد منفجر شد و به کشتی آسیب وارد کرد اما هیچ یک از خدمه آن مجروح نشدند.

ناو گروه ضربتی آیزنهاور متشکل از ناو هواپیمابر آیزنهاور، رزم‌ناو «دریای فیلیپین» با موشک‌های هدایت شونده، ناوشکن میسون با موشک‌های هدایت شونده، ناوشکن «گریولی»، ناوشکن «درسون»، همراه با سه اسکادران هوایی و تیم فرماندهی جنگ اطلاعاتی است.

این ناوگروه ۱۴ آبان‌ماه با هدف تضمین تعهد ایالات متحده به امنیت منطقه و شرکای خود و در پاسخ به حملات متعدد توسط گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی، پس از حمله تروریستی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر وارد خاورمیانه شد.

* توضیح خبرنامه گویا سنتکام در توییت خود از واژه خلیج عربی استفاده کرده است



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy