Thursday, Nov 30, 2023

صفحه نخست » زمزمه‌هایی از گزینه اخراج نیروهای حماس از غزه برای پایان دادن به جنگ

hms.jpgصدای آمریکا - گزارشی نوشت که رهبران نظامی و سیاسی اسرائیل با این چالش روبرو هستند که با هزاران شبه‌نظامی حماس در غزه چه باید کرد.

بر اساس این گزارش، برای مقابله با این چالش، برخی از مقامات اسرائیلی و آمریکایی در حال بحث در مورد گزینه اخراج هزاران شبه‌نظامی از غزه به عنوان راهی برای کوتاه کردن دوره جنگ هستند.

این ایده، یادآور محاصره بیروت، پایتخت لبنان، از سوی اسرائیل و حملات نیروهای این کشور در سال ۱۹۸۲ میلادی است. در آن دوران، یک توافق با میانجیگری آمریکا به یاسر عرفات، رهبر فلسطینی‌ها و حدود ۱۱ هزار شبه‌نظامی فلسطینی اجازه داد از لبنان خارج شوند و به تونس بروند.

چشم‌انداز اخراج شبه‌نظامیان حماس از غزه، بخشی از گفتگوهای جاری اسرائیل و آمریکا در این مورد است که چه شخص یا تشکیلاتی، غزه را پس از پایان جنگ اداره کند.

یک پیشنهاد برای چگونگی اداره غزه از سوی اتاق فکر ارتش اسرائیل تهیه شده و وال استریت ژورنال می‌گوید آن را دیده است.

این پیشنهاد خواهان آن است که «مناطق امن عاری از حماس» تشکیل شود و با یک تشکیلات جدید و با حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی اداره شود.

گفتگوهای جداگانه بین آمریکا و اسرائیل در مورد انتقال شبه‌نظامیان حماس و خانواده‌های آنها به خارج از نوار غزه، با هدف ارائه راهی به برخی از شبه‌نظامیان و تسهیل بازسازی غزه پس از پایان جنگ، جریان دارد.

اسرائیل و ایالات متحده در مورد نقشی که تشکیلات خودگردان فلسطینی، مستقر در کرانه باختری، باید در اداره غزه داشته باشد، اختلاف نظر دارند. هیچ نقشه راهی نیز در مورد سرنوشت هزاران شبه‌نظامی حماس و خانواده‌های آنها اکنون وجود ندارد.

یکی از گزینه‌های مورد بحث اسرائیل و آمریکا، واداشتن شبه‌نظامیان رده پایین حماس به ترک نوار غزه است تا از روی کار آمدن دوباره این گروه جلوگیری شود. آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل، بریتانیا، ژاپن، کانادا و شمار دیگری از کشورها، حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند. این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی است.

به نوشته وال استریت ژورنال، قبل از شروع جنگ، اسرائیل تخمین زده بود که حماس حدود ۳۰ هزار شبه‌نظامی در نوار غزه دارد. مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که رهبران ارشد حماس و هر شبه‌نظامی حاضر در حملات ۱۵ مهر به آن کشور را به قتل برسانند.

در جریان این حمله، بیش از ۱۲۰۰ تن کشته شدند که اکثر آنها، غیرنظامی بودند.

شبه نظامیان حماس همچنین حدود ۲۴۰ تن را گروگان گرفتند و به غزه منتقل کردند. اسرائيل نیز در واکنش به این حمله، نوار غزه را محاصره و با هدف نابودی حماس حملاتی را آغاز کرد.

مقام‌های حماس که حکومت غزه را در دست دارند، می‌گویند که در پی این حملات، بیش از ۱۵ هزار تن کشته شدند که دو سوم آنها، زن و کودک هستند.

در مقابل، اسرائیل تاکید کرده است که حماس از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

وال‌استریت ژورنال در بخشی از گزارش خود به نقل از یک مقام اسرائيلی نوشت که نمی‌داند که شبه‌نظامیان حماس گزینه خروج از غزه را می‌پذیرند یا خیر، زیرا به گفته او، آنها از «سازمان آزادیبخش فلسطین»، تندروتر و با ایده‌های جمهوری اسلامی مرتبط هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy