Thursday, Dec 7, 2023

صفحه نخست » چه میزان از ثروت ملت ایران واقعا خرج حماس و حزب الله شده است؟ امیرحسین جوادی

hamas.jpgمرتبا در ایران بین محافل مختلف سیاسی و خبری و مردم کوی و خیابان مطرح میشود که بهش بزرگی از ثروت مردم ایران در لبنان و غزه هزینه شده است. سندیت این ادعا تا بحال مورد بررسی درستی قرار نگرفته است و بیشتر مستمسک دعوای مخالفین حکومت با ملایان بوده است. نکته مهم در مورد این شعارها و حرفهای بیشتر بی اساس که پول ملت ایران کلا میرود برای حماس و حزب الله و لبنان و غزه و فقر مردم ایران تقصیر پولهایی است که ایران در لبنان و غزه خرج می کند این است که هیچ راست آزمایی در مورد آن صورت نپذیرفته است. شعارهای بعضا نژادپرستانه و ضد منافع ملی مانند جانم فدای ایران نه غزه و نه لبنان و آرزوی مرگ کردن برای مردم فلسطین و غزه و لبنان در خیابانها و فًضای مجازی شنیده میشود.این شعارها و اخبار که بیشتر در پشت پرده توسط خود حکومتیها، و علنی توسط سلطنت طلبها و گروههای تجزیه طلب و راست افراطی با هماهنگی هم منتشر میشود بشدت در فضای مجازی و در محاوره روزمره مردم جا باز کرده است. ولی تابحال کسی یا نهادی نه پاسخ داده نه در این مورد واقعا تحلیلی در ایران منتشر شده است. لازم است یکبار افرادی که عدد و رقم و آمار و اقتصاد میفهمند یه تجزیه و تحلیل جامعی در این مورد بدهند. اما بد نیست به شکل کلی به صحت این ادعا که ثروت ملت ایران کلا در فلسطین فنا شده و ما خرج کل مردم عرب آن مناطق را می دهیم نگاه شود.

حماس از سال ۸۴ میلادی تشکیل شده و در براوردهای اخیر اسراییل حدودا سالی ۱۰۰ میلیون دلار به آنها داده شده و بعضا در سال اخیر حدود ۳۰۰ میلیون دلار از ایران دریافت کرده اند. باید توجه شود که معمولا این آمارها چون توسط دشمنان جمهوری اسلامی منتشر میشود, قطعا دست بالا را گرفته و اغراق هم می کنند. همین منابع اسراییلی و امریکایی معتقدند حزب الله حدودا در سال اخیر ۷۰۰ میلیون دلار دریافت کرده و در سالهای قبلی بسیار کمتر از این میزان بوده است. سال تاسیس حزب الله ۱۹۸۰ است. حتی اگر آمار دست بالای این منابع ضد ایرانی را در نظر بگیریم حماس از ابتدای تاسیس تاکنون حدود ۷.۸ میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرد. با همین آمار دست بالا و بسیار اغراق شده حزب الله در این ۳۹ سال حدود ۲۸ میلیارد دلار دریافت کرده است. رقم اصلی قطعا بسیار کمتر است به دلیل اینکه بیشترین برآورد کمک مالی سالهای اخیر در بررسی قرار گرفته است. حتی اگر چنین اعدادی صحیح باشد جمع کمکهای مالی ایران به این دو سازمان در طول چهل سال گذشته حداکثر ۳۶ میلیارد بوده است. رقم واقعی باید یک سوم یا کمتر باشد ولی برای تحلیل بسیار بدبینانه همین رقم را در نظر میگیریم. حال برای مقایسه که رقم واقعا چقدر از درآمد نفتی ایران بوده است بدون احتساب سایر درآمدهای ایران جالب میشود.فقط در هشت سال احمدی نژاد حدود (حداقل) ۶۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی بوده که تقریبا بیش از نیمی از آن غیر قابل ردگیری هست و معلوم نیست در کجا و برای چه خرج شده است.

کل درآمد نفتی ایران از سال انقلاب ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰ برابر ۱۴۱۲ میلیارد دلار بوده است. بنابه نظر بسیاری از کارشناسان بیشتر این پول حیف و میل شده و از بین رفته است‌. توجه شود این رقم فقط شامل فروش نفت هست و شامل صادرات گاز و اخذ مالیات و سایر صادرات نمیشود!! حتی اگر فروش نفت رو ملاک بگیریم کل هزینه بسیار دست بالای کمک مالی مستقیم به حماس و حزب‌الله حدود ۲.۵٪ - دو و نیم درصد - کل این درآمد بوده است. حالا میفهمیم که آنهایی که‌ این شعار را بین مردم پخش کرده اند اتفاقا عوامل خود حکومت هستند که این ثروت عظیم را دزدیده اند و برای فریب افکار عمومی و پرت کردن حواس مردم اینطور تبلیغ می کنند که بخش عمده این ثروت خرج مقاومت اسلامی شده و دیگر موجود نیست و دنبال آن نگردید! در حالیکه در واقع بخش عمده درآمد کشور به کانادا و ترکیه و امارات منتقل شده است. حتی اگر هزینه کمک به سایر گروهای مقاومت را هم در بیشترین حالت در نظر بگیریم به ۵٪ این درامد هم نمیرسد! سوال مهم باید این باشد که اون ۹۷٪ درآمد نفت را چه کرده اند و نباید آن را به گردن فلسطینیها و لبنانیها بیاندازند!! این بار که افرادی بی اطلاع شروع به عدد پراکنی و شایعه سازی کردند که ثروت مردم ایران خرج گروههای مقاومت شده است هوشیار باشید که برای منحرف کردن افکار عمومی است که مخفی کنند ۹۷٪ ان بقیه ثروت را چیکار کرد ه اند!!! و سوال مهم باید این باشد که بخش عظیم این درآمد کجاست چون قطعا در فلسشین و لبنان نیست.

منابع:

  1. هزار و ۴۱۲ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران طی ۴۴ سال چه شد؟ | ایندیپندنت فارسی (independentpersian.com)
  2. کل درآمد ۱۰۳ ساله نفت ایران ۱۱۱۶ میلیارد دلار اعلام شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

  3. فهرست درآمدهای نفتی دولت‌ها در ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (wikipedia.org)
  4. پول حماس دقیقا از کجا می‌آید؟ - BBC News فارسی
  5. Unraveling a Complex Web: A primer on Hamas funding sources, Iranian support, global connections and compliance concerns, considerations (acfcs.org)
  6. Iran said increasing Hamas funding to $30m per month, wants intel on Israel | The Times of Israel
  7. Who funds Hamas? A global network of crypto, cash and charities | Reuters
  8. How Iran spent £13.1billion building a web of terror in the Middle East (telegraph.co.uk)
  9. Hezbollah Finances: Funding the Party of God | The Washington Institute
  10. ICYMI: Iran Pays Hezbollah Much More Than You Previously Thought - The Jerusalem Post (jpost.com)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy