Sunday, Dec 31, 2023

صفحه نخست » پاسخ نویسندگان صفحه «نیمه شب» به سرکار خانم شیرین عبادی

IMG_8643.jpegبانوی گرامی سرکار خانم شیرین عبادی
بسیار سپاسگزار و خوشحالیم از این که قبول زحمت فرمودید و به نوشته انتقادی ما پاسخ دادید.

اهمیت این موضوع برای ما از آن جهت است که سرکار به سه نویسنده که به خاطر شرایط موجود نمیتوانند نام خود را بیان کنند پاسخ دادید که از این بابت بسیار تشکر میکنیم و قدردان هستیم.

اگر قید و بندهایی که ما را در ایران محدود کرده است نبود، قطعا با نام خود مطلب مینوشتیم و با این که میتوانستیم زیر نام های ساختگی مطالب خود را منتشر کنیم که کسی هم طبیعتا اعتراضی نمیکرد اما این کار را دور از صداقت دیدیم و به حروف سرنام خود بسنده کردیم که نسبت به نوشته های خود مسوول و پاسخگو باشیم.

در همین دو روز گذشته، یک نفر از ما با مسائلی در فضای اینترنت مواجه شده است که ناچار است برای حفظ امنیت خود مدتی سکوت اختیار کند و ما با چنین اوضاع دشواری روبرو هستیم.

نظرات خوانندگان را ذیل مطلب شما با دقت خواندیم و قصد داشتیم در مطلب بعدی توضیحات تکمیلی در باره مطلب اول بدهیم که جوابیه سرکار موجب شد این کار را زودتر انجام بدهیم. امیدواریم همانطور که سرکار عالی، به ما به اندازه سه نویسنده منتقد اطمینان کردید، اطمینان دیگر خوانندگان و نظرگذاران را نیز جلب کنیم.

به اعتقاد ما سه نفر، مهم چیزیست که بیان میکنیم نه اینکه که هستیم. قصد ما، نه تخریب کسی، بلکه انتقاد در حد عملکرد اجتماعی و سیاسی اشخاص است برای بهبود عملکرد آنها. البته با حکومت برای بهبودش هیچ سخنی نداریم چون امیدی به بهبود و اصلاح آن نداریم.

ما در زمینه مسائل مالی نوبل صلح هیچ صحبتی نکردیم ولی خوشحالیم که مطلب ما باعث شد سرکار توضیحات لازم در این زمینه را که بسیاری خواهان شنیدنش بودند بدهید و در این مورد اگر برای کسانی شک و تردیدی وجود داشت آنها را مرتفع کنید.

این که سرکار عالی، به عنوان بانویی از کشور ایران برنده صلح نوبل شدید برای ما موجب افتخار و سر افرازی بود و دو تن از ما، روزی که شما به ایران تشریف آوردید در فرودگاه به استقبالتان آمدیم. بنابراین بدخواه و بد دل نسبت به شما و نوبل صلح نبوده ایم و نیستیم.

به اعتقاد راسخ ما، جایگاه رفیعی که شما با نوبل صلح در سطح بین المللی به دست آوردید میتوانست در خارج از ایران موجب عملکرد «موثرتر» از آنچه در کارنامه عملکرد بیست ساله تان بعد از نوبل ثبت شده است شود که این انتظار «به نظر ما» بر آورده نشده است.

مثلا راه اندازی بنیادی فعال در خارج از ایران برای تاثیر گذاری بیشتر و به روز تر بر روند تغییرات موجود در ایران. برای این کار چون نام شما به ایران و مردم آن پیوسته است می توانستید برای انجام کارهایی که شاید مفید باشند از مردم به نحو مقتضی نظرخواهی کنید. با این حال، به آنچه که در مورد تلاشهای شما و همکارانتان در مورد حقوق بشر اشاره کردید موافق هستیم و از همین جا به نوبه خود از کوشش های آقای عبدالفتاح سلطانی، وکیل مبارز، شریف و انسانی بزرگوار قدردانی می کنیم.

ما امیدواریم خانم نرگس محمدی با نگاه به تجربه ی نوبل سرکار این کار را حتما انجام دهند.

اگر اجازه داشته باشیم این را بیان کنیم، این که صدای مردم ایران مثلا به گوش فلان کشور امریکای لاتین یا دور افتاده برسد اهمیت چندانی در پیشبرد اهداف و خواسته های کنونی مردم ایران ندارد؛ شاید مثلا تلاش برای دسترسی جوانان داخل کشور به اینترنت آزاد از پرداختن به این موضوعات موثرتر و مفیدتر باشد و فاجعه ای مانند آبان ۹۸ که در اثر قطع اینترنت، مردم ایران و جهان از عمق فاجعه بی خبر ماندند تکرار نشود. این البته یک مثال و پیشنهاد است، و می توان با تکیه بر خرد جمعی راه های موثر و عملی دیگری را یافت.

در پایان مایلیم بیان کنیم که با دیدن تلاش خستگی ناپذیر شما در انجام گفتگو ها و مسافرتها بسیار انگیزه میگیریم و زحماتتان را هر چند از نظر ما در برخی موارد کم فایده یا بی نتیجه در برابر وقت گرانبهای شما باشد قدر میشناسیم.

با احترام
نویسندگان صفحه ی نیمه شب



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy