Saturday, Jan 6, 2024

صفحه نخست » جواب حمله تروریستی کرمان را با موشک باید داد، حتی اگر سوریه و عراق باشند

bakhshayesh.jpgاحمد بخشایش اردستانی عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید ایران باید جواب حمله انتحاری کرمان را با موشک بدهد
او در توضیح پیشنهاد خود گفته باید بررسی شود که تروریست‌ها دقیقا از کجا وارد شده‌اند و آن کشور را مورد عتاب قرار دهد، اگر از سوریه و عراق آمده باشند، طبیعتا باید ۷ الی ۸ موشک به آن سمت پرتاب کنند.

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: احمد بخشایش اردستانی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره حمله تروریستی کرمان و ابعاد آن با رویداد۲۴ گفتگو کرده است. او به این سوال پاسخ داده که اولا چرا داعش ایران را هدف قرار می‌دهد و دوما ایران در قبال این فاجعه چه واکنشی باید نشان بدهد.

*‌ ابتدا تحلیلتان را از حمله تروریستی روز چهارشنبه در کرمان بفرمایید؟

درست است که دشمن اصلی ایران در مثلث اسرائیل، مجاهدین و داعش است و همکاری نزدیک دارند، اما اسرائیل هم پشت پرده این موضوع است. بعد از اینکه انصارالله یمن برای کشتی‌هایی که مالک اسرائیلی یا پرچم اسرائیلی دارند، مشکلاتی ایجاد کردند، تلاش می‌کند این مسئله را به ایران نسبت دهد. یعنی اسرائیل می‌خواهد بگوید توانا هستم و یک گروه کوچک نمی‌تواند من را اذیت کند اما یک کشور بزرگ به نام ایران پشت این ماجرا قرار دارد و در همین رابطه چند عملیات را انجام داد.

در پاسخ به آن سلسله ماجراها؛ اول که شهید سیدرضی موسوی را در سوریه زدند، که حتما یک نفوذی به اسرائیلی‌ها کد داده بود. دوم صالح العاروری را در جنوب لبنان ترور کردند. ایران واکنشی را نسبت به شهادت سیدرضی نشان نداد چراکه ایران دست‌هایش کار می‌کند و به قدر کفایت آن‌ها با اسرائیل می‌جنگند؛ بنابراین ایران نشان داد که فعلا این نیاز را ندارد. از آن سمت آمریکایی‌ها مرتب به ایران فشار می‌آورند و التماس می‌کنند که جنگ گسترده نشود. حتی حاضر شدند بخشی از پول‌های ایران را آزاد کنند.

اما درباره حمله تروریستی کرمان باید بگویم که مسبب اصلی آن اسرائیل است. در این بین منافقین وسایل آن را تامین می‌کنند و داعشی‌های متعصب که فکر می‌کنند اگر ۷ شیعه را بکشند به بهشت می‌روند هم عامل اجرایی بودند.

*‌ برخی معتقدند که بعضی از جریان‌ها در تلاش هستند پای ایران را به جنگ حماس و اسرائیل باز کنند، تحلیل شما چیست؟

پای ایران که باز است و این جنگ ایران است. وقتی حمله تروریستی کرمان رخ داد، اسرائیل ابتدا خوشحالی خود را اعلام کرد، ولی بعد که دید انزجار عمومی ایجاد می‌شود چرا که افراد مسن و کودکان هم کشته شدند، این خوشحالی را پنهان کرد.

ایران با دست‌های حزب‌الله، انصار‌الله و حماس کارش را پیش می‌برد. رهبری هم گفته بودند که کرانه باختری را مجهز می‌کنیم و ایران هم اصلا ابایی ندارد که انصارالله، حماس و حزب‌الله را تجهیز کرده است. در ضمن اصلا نیازی هم نیست که ایران خودش مستقیما وارد این جنگ شود چرا که خودش تکنولوژی و موشک‌های پیشرفته خود را در اختیار یارانش قرار می‌دهد.

البته ایران هم به‌ دنبال این است که نظام بین‌الملل مثل آمریکا و اروپا، رویکردش را بپذیرند؛ یعنی به اندازه‌ای ایران را بپذیرند که سهمی در امنیت بین‌الملل خصوصا در خلیج فارس و دریای عمان داشته باشد. اما معمولا وقتی که کنفرانس‌هایی که برای یمن یا حتی عراق و جا‌های دیگر شکل می‌گیرد، عراق را پشت در قرار می‌دهند و نظر ایران را می‌گیرند، اما خود ایران را بازی نمی‌دهند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy