Wednesday, Jan 10, 2024

صفحه نخست » وسترنِ" هانی کُرده"

hanikorde.jpgمسعود نقره کار ـ سینمای جاهلی و کلاه مخملی درایران نوعی کپی برداریِ بومی شده از سینمای وسترن در امریکاست. البته مدت هاست فیلم‌های وسترنِ جاهل‌ها و کلاه مخملی‌های ایرانی فضای سینمایی را از دست داده و به طور واقعی نه" فیلمی"، به عرصه ویدئوکلیپ‌ها و اینستاگرام و شبکه‌های دیگر، آنهم با دیدارکنندگان گاه میلیونی کشیده شده است، ضمن اینکه خیابان‌ها و اماکن عمومی و بیابان‌ها و حتی گورستان‌ها هم صحنه‌های درگیری و دوئل این افراد شده‌اند.
جاهل‌ها و لات‌ها پیش تر چاقو و قمه سلاح‌شان بود اما در حکومت اسلامی هفت تیر (اسلحۀ گرم) هم به چاقو و قمه‌شان اضافه شده است، هفت تیرها و سلاح‌های گرمی که حکومت اسلامی در اختیار برخی از جاهل‌ها و لات‌ها برون حکومتی قرارداده تا به هنگام نیاز و فراخواندن‌شان برای سرکوب مخالفان حکومت اسلامی استفاده کنند، اما جاهل‌ها و لات‌های حکومتی دربسیاری موارد دردرگیری درون گروهی یا برای ایجاد ارعاب از هفت تیر استفاده کرده‌اند.

اخیرا بهشت زهرا صحنه درگیری و دوئل دسته‌ای از جاهل‌ها و لات‌ها بود. در این درگیری" هانی کرده" (هانی خمانه دار) از گنده لات‌های تهران، یا به قول رسانه‌های حکومتی از لات‌های "سطح یک"، به ضرب گلوله و چاقو زخمی شده است. این چندمین بار است که هانی کرده در دعواها‌های میان دستجات لاتی به شدت زخمی می‌شود، اما بعد از مدتی سُرومُروگنده سراز درگیری دیگری در می‌آورد. این موجود که یک سوم عمرش را به خاطر شرارت و چاقوکشی و خلاف‌های دیگر در زندان به سر برده نه فقط در سرکوب مخالفان حکومت اسلامی، در استادیوم‌های ورزشی و جبهه‌های نبرد درسوریه و عراق برای تبلیغِ اسلام عزیز و دفاع از حَرَم و کشتار و ارعاب نیزمورد مصرف قرار گرفته است.
برای بخشی از جامعه، به ویژه جوانان ویژگی‌های شخصیتی، زبانی و رفتاری جاهل‌ها و لات‌ها نوعی تفریح، تنوع و" جذابیت" بهمراه دارد به همین خاطر حکومت اسلامی با موجوداتی شبیه "هانی کرده" بساط سرگرمی و دلمشغولی و" قهرمان" سازی‌های باسمه‌ای، که در فرهنگ و جامعه ما متداول است، راه انداخته است. بی دلیل نیست که "هانی کرده"‌های زیادی در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و هنری، به ویژه موسیقی (مثل امیرتتلو) و سینما سبز می‌شوند.
*****
برگرفته از فیس بوک مسعود نقره کار



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy