Sunday, Jan 14, 2024

صفحه نخست » پیام خصوصی بایدن به جمهوری اسلامی درباره حوثی‌ها

biden.jpgایران اینترنشنال - جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، گفت واشینگتن درباره مسئولیت حوثی‌ها در زمینه حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، پیامی به جمهوری اسلامی ارسال کرده است.

رییس‌جمهوری آمریکا روز شنبه ۲۳ دی ماه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «این پیام را به صورت خصوصی منتقل کردیم و مطمئنیم در آمادگی کامل هستیم.»

روز جمعه ۲۲دی ماه نیز جو بایدن با بیان اینکه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی «گروه تروریستی» هستند تاکید کرد اگر حوثی‌ها اقدامات خود را تکرار کنند، آمریکا دوباره به این گروه حمله خواهد کرد. بایدن همچنین گفت جمهوری اسلامی به دنبال جنگ با آمریکا نیست.

ساعاتی پیش از این اظهارات بایدن، کاخ سفید اعلام کرد آمریکا به طور جدی قرار دادن مجدد حوثی‌ها در لیست گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند.

اظهارات بایدن درباره ترورست بودن حوثی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن در ابتدای روی کار آمدن خود، حوثی‌ها را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز جمعه ۲۲دی گفت اولین حمله‌ آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن، به توانایی این گروه در ذخیره، پرتاب و هدایت موشک‌ها و پهپادها آسیب زده است.

این در حالی است که محمد عبدالسلام، سخنگوی شیعیان حوثی یمن، به خبرگزاری رویترز گفت حمله‌های آمریکا تاثیر قابل‌ توجهی بر توانایی این گروه در ادامه حملات در دریای سرخ نگذاشته است.

شاهزاده رضا پهلوی، شنبه ۲۳ دی ماه در مطلبی در صفحه ایکس خود اقدام جو بایدن را در خارج کردن حوثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی و خودداری از اجرای تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی، دو اشتباه دولت او دانست و گفت: «تازه‌ترین آتشی که منطقه را فرا گرفته، نتیجه این دو اشتباه است.»

او گفت: «جمهوری اسلامی در حالی به تامین مالی و آموزش نیروی نیابتی خود در یمن، یعنی حوثی‌ها ادامه می‌دهد، که متاسفانه دولت آمریکا دسترسی مستمر این گروه تروریستی به پول را تسهیل می‌کند.»

شاهزاده پهلوی خاطرنشان کرد اشتباهات دولت بایدن از یک سو موجب مشروعیت‌بخشی به حوثی‌ها و از سوی دیگر دوبرابر شدن صادرات نفتی جمهوری اسلامی شد و حکومت ایران از زمان روی کار آمدن دولت بایدن توانسته بیش از ۱۰۰میلیارد دلار نفت بفروشد.

او افزود: «در حالی که حوثی‌های تحت فرمان خامنه‌ای بذر درگیری و جنگ را می‌کارند، تنها راه‌حل درازمدت، اعمال دوباره فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی، و هم‌زمان، حمایت حداکثری از مردم ایران در مبارزه‌شان با رژیم است.»

نیروهای نظامی آمریکا و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند پنج‌شنبه ۲۱ دی در پاسخ به حمله‌های حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن، مواضع این گروه را در نقاط مختلف یمن، از جمله در صنعا، صعده، حدیده و ذمار هدف قرار دادند.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، در حمله به مواضع حوثی‌ها، سایت‌های مرتبط با توانایی‌های پهپادی، موشک‌های کروز و بالستیک، رادارهای ساحلی و تجهیزات رصد هوایی این گروه هدف قرار گرفت.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، شنبه ۲۳دی ماه نیز از حمله دوباره به مواضع حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن خبر داد و گفت ناوشکن یو‌اس‌اس کارنی آمریکا با موشک‌های تام‌هاک سایت‌های راداری حوثی‌ها را هدف قرار داده است.

طبق بیانیه سنتکام، حمله جدید به حوثی‌ها در یمن در ادامه حمله‌های روز گذشته به این گروه و در واکنش به حمله‌های آنها به خطوط کشتیرانی تجاری صورت گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy