Monday, Jan 15, 2024

صفحه نخست » ریشی سوناک: حمله بریتانیا به حوثی‌ها دفاع از خود بود

15-11.jpgبی بی سی فارسی - ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در نخستین حضور در پارلمان این کشور خود پس از حمله مشترک بریتانیا و آمریکا به حوثی‌ها در یمن گفت که «به دلیل اهمیت و فوریت موضوع نتوانستم پیش از حمله پارلمان را از این اقدام آگاه کنم.»

او تاکید کرد که حمله «حوثی‌های مورد حمایت برای دفاع از خود و متناسب بود». او دلیل حمله به حوثی‌ها را «هدف قرار گرفتن مستقیم اهداف بریتانیا» عنوان کرد. او گفت که حملا انجام شده «محدود» بود و هدف آن افزایش تنش‌ها نبود.

نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا ۲۲ دیماه در دریای سرخ، یک رشته حملات هوایی در یمن انجام دادند که هدف از آن کاهش توانایی نظامی حوثی‌ها عنوان شد.

اکنون آقای سوناک گفت تصمیم به حمله «بسادگی گرفته نشد» و به گفته وی بریتانیا تلاش کرد تا تنش در منطقه و حمله به کشتی‌ها در دریا سرخ را از طریق «دیپلماسی» حل کند و در همین رابطه به حوثی‌ پیام داده شد.

آقای سوناک تاکید کرد که «تهدید علیه کشتی‌ها باید متوقف شود». او تاکید کرد حمله حوثی‌های «مشکلات اقتصادی حادی» ایجاد کرده است.

ریشی سوناک گفت «۱۳ هدف که محل پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک حوثی‌ها بودند منهدم شدند». نخست‌وزیر بریتانیا گفت «تا کنون شواهدی مبنی بر کشته‌شدن غیرنظامیان وجود ندارد.»

مقامات حوثی‌ها اما همچنان تاکید کردند که «حمله‌ به کشتی‌های اسرائیلی و آنهایی که مرتبط با اسرائیل هستند و یا به سمت بنادری در فلسطین اشغالی می‌روند ادامه خواهد داشت.»

حوثی‌ها می‌گویند خواستار پایان دادن حملات اسرائیل به غزه و دسترسی ساکنان غزه از شمال تا جنوب به کمک‌های بشردوستانه‌اند.

نخست وزیر بریتانیا پس از اظهاراتش از سوی یکی از نمایندگان در خصوص نقش ایران در منطقه مورد سوال قرار گرفت و گفت «رفتار ایران تهدید جدی علیه ما و متحدانمان است. بریتانیا و نیروی دریایی آن کاملا هشیارند و کشتی‌های احتمالی قاچاق سلاح به حوثی ها را رهگیری می کنند. او رفتار ایران را در منطقه باعث بی ثباتی است.»

ایران از حامیان حوثی‌های یمن است اما می‌گوید این گروه خود در ارتباط با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کند.

در ادامه جلسه پارلمان، کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر از حملات مشترک آمریکا و بریتانیا حمایت کرد و آن را «متناسب» خواند.

در همین حال، فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه سنتکام تایید کرد که یک کشتی باری متعلق به آمریکا در حدود ۱۷۶ کیلومتری دریایی جنوب شرقی شهر عدن یمن مورد اصابت موشک حوثی ها قرار گرفت. اما بنابر گزارش سنتکام کشتی آمریکایی «هیچ صدمه یا خسارت قابل توجهی گزارش نکرده است و به سفر خود ادامه می‌دهد.»





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy