Monday, Jan 15, 2024

صفحه نخست » آمریکا محموله قطعات موشک «ساخت ایران» را در دریای عمان توقیف کرد

sumali.jpgرادیو بین المللی فرانسه - ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۲۶ دی اعلام کرد که یک محموله قطعات موشک‌ «ساخت ایران» را که به مقصد شورشیان حوثی یمن در حرکت بوده، در دریای عمان، توقیف کرده است. از زمان آغاز حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌های تجاری این اولین بار است که آمریکا محموله سلاح به مقصد یمن را توقیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ستاد مشترک ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اولین توقیف تسلیحات کشنده پیشرفته متعارف است که از زمان آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در نوامبر ۲۰۲۳ توسط ایران در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته است.»

در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که این عملیات، که در ۱۱ ژانویه انجام شد، شماری از تسلیحات از جمله «اجزای موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز» توقیف شده‌اند.

این بیانیه همچنین مشخص کرد که دو سرباز نیروی دریایی آمریکا که از شامگاه پنجشنبه در سواحل سومالی مفقود شده بودند، در این عملیات شرکت داشتند. آن‌ها دو عضو نیروی ویژه نیروی دریایی آمریکا بودند. مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوبی (سنتکام) گفت: جستجوهای فشرده همچنان برای یافتن آن‌ها در جریان است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گفته ستاد کل ارتش آمریکا، قطعات موشک توقیف شده به وسیله یک قایق بادبانی سنتی عربی با ۱۴ خدمه حمل می‌شدند. ستاد کل ارتش آمریکا گفت که این قایق خطرناک تشخیص داده شده و غرق شده است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که حملات موشکی حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری ادامه دارد. در تازه‌ترین حمله، یک کشتی فله‌بر یونانی روز سه‌شنبه در سواحل یمن مورد اصابت موشک قرار گرفت.

شرکت خصوصی مخاطرات دریایی آمبری اعلام کرد که این کشتی با پرچم مالت «هنگام عبور از جنوب دریای سرخ به سمت شمال مورد اصابت موشک قرار گرفت». این شرکت افزود که کشتی یونانی به مسیر خود ادامه داده است.

به گفته آمبری، کشتی فله‌بر متعلق به یک شرکت یونانی، به سمت کانال سوئز در حرکت بوده است. این منبع گفت که این کشتی و سایر کشتی‌های متعلق به این ناوگان از ۷ اکتبر در اسرائیل توقف داشته‌اند.

شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در هفته‌های اخیر حملات خود را در دریای سرخ علیه کشتی‌هایی که مظنون به ارتباط با اسرائیل هستند، افزایش داده‌اند. آن‌ها می‌گویند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه این حملات را انجام می‌دهند و تا زمان توقف بمباران اسرائیل در نوار غزه به حملات خود ادامه خواهند داد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، حملات در دریای سرخ که ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود، ایالات متحده و بریتانیا را وادار کرد تا در روزهای جمعه و شنبه حملاتی را علیه شورشیان یمنی انجام دهند. حوثی‌ها روز دوشنبه با شلیک موشک به یک کشتی باری آمریکایی به این حملات پاسخ دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy