Sunday, Jan 21, 2024

صفحه نخست » تروریست آموزش‌دیده تحت حمایت سپاه در پاکستان بازداشت شد

pak.jpgرسانه‌های پاکستان: «تروریست آموزش‌دیده» لشکر زینبیون تحت حمایت ایران در پاکستان بازداشت شد

ایران اینترنشنال - همزمان با تشدید تنش‌ها میان تهران و اسلام‌آباد، رسانه‌های پاکستانی به نقل از اداره مبارزه با تروریسم ایالت سند این کشور از بازداشت یک «تروریست آموزش‌دیده» در لشکر زینبیون که تحت حمایت جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، خبر داد.

اداره مبارزه با تروریسم ایالت سند پاکستان روز شنبه اعلام کرد که این فرد در جریان یورش نیروهای امنیتی به منطقه بازار سرباز در کراچی بازداشت شده است.

او اعتراف کرده که در حال جمع‌آوری اطلاعات مهم به استخبارات یک کشور متخاصم همسایه بوده است.

با این حال در بیانیه این اداره از سازمان اطلاعاتی خاصی نام برده نشده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

اداره مبارزه با تروریسم ایالت سند پاکستان گفته فرد بازداشت شده «محمد مهدی» نام دارد و به طور مستقیم با رویداد حمله به تقی عثمانی، مفتی اعظم پاکستان ارتباط داشته است.

مفتی عثمان قاضی پیشین دادگاه عالی پاکستان و عضو دایمی آکادمی بین‌المللی فقه اسلامی سازمان همکاری اسلامی بود.

سوءقصد به او در هشتم ژوئیه ۲۰۲۱ رخ داد و پلیس پاکستان در آن زمان اعلام کرد که این حمله تلاشی آشکار برای برهم زدن صلح و دامن زدن به تنش‌های فرقه‌ای در کشور بوده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، او همچنین فاش کرده که دو نفر از همدستانش به نام‌های رضا جعفری و عابد رضا در حملات علیه شخصیت‌های برجسته فرقه‌های مذهبی در کراچی دست داشتند.

بر اساس این گزارش، مهدی سلاح‌ها و مواد منفجره دریافتی را در خانه خود نگهداری می‌کرد و در خرید و فروش اسلحه شرکت داشت.

این خبر در حالی منتشر شد که روابط میان پاکستان و ایران در روزهای اخیر و در پی حملات متقابل نظامی سپاه پاسداران و ارتش پاکستان به خاک همدیگر، وارد تنش‌های کم‌سابقه‌ای شد.

سپاه پاسداران در ۲۶ دی به ایالت بلوچستان پاکستان حمله کرد و گفت یک گروه شبه‌نظامی سنی‌مذهب بلوچ را هدف قرار داده است.

در واکنش به این حمله، پاکستان روز پنجشنبه، ۲۸ دی، با انجام یک حمله نظامی گفت مواضع «تروریست‌ها» را هدف قرار داده است.

لشکر زینبیون را سپاه پاسداران عمدتا از شیعیان پاکستانی تشکیل داده و از آنها در جنگ سوریه برای حمایت از حکومت بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور استفاده کرده است.

این اولین بار نیست که نیروهای امنیتی پاکستان اعضای این لشکر را در خاک این کشور بازداشت می‌کنند.

نیروهای امنیتی پاکستان بهمن ۱۳۹۹ از دستگیری یک عضو لشکر زینبیون در ایالت سند پاکستان خبر دادند و اعلام کردند که در دو ماه گذشته‌اش، او چهارمین فردی بود که به اتهام عضویت در لشکر زینبیون در پاکستان دستگیر شد.

مقام‌های امنیتی پاکستان می‌گویند افراد دستگیر شده پیشتر در ایران آموزش نظامی دیده‌اند.

حدود دو سال پس از دستگیری تعدادی از اعضای گروه زینبیون، رسانه‌های پاکستان از کشف یک شبکه پولشویی جمهوری اسلامی خبر دادند که در هفت سال گذشته «پول‌های هنگفتی» بین این کشور، ایران و عراق منتقل کرده است.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، در این میان ابوالفضل بهاءالدینی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در پاکستان، از یکی از متهمان بازداشت شده پرونده به نام علیرضا ماهانه ۲۰۰ هزار دلار دریافت می‌کرده است.

رضا یکی از ۱۳ نفری بود که در کراچی بازداشت شد و به گفته رسانه‌ها بر اساس اعترافات او وصال حیدر نقوی، از مقام‌های ارشد شرکت مالی ساختمان‌سازی پاکستان، نیز بازداشت شد.

در بهمن ماه ۱۴۰۰ رسانه‌های پاکستان از بازداشت وصال حیدر نقوی و تعدادی از کارمندان یک صرافی خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش، علیرضا اقرار کرد که ماهانه ۲۰۰ هزار دلار از طریق وصال حیدر نقوی به ابوالفضل بهاءالدینی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در پاکستان، پرداخت کرده است.

به گزارش رسانه‌های پاکستان این شبکه همچنین از زائرانی که به شهرهای مذهبی عراق و ایران سفر می کردند نیز برای قاچاق پول استفاده می‌کردند.

رسانه‌های پاکستان علاوه بر انتشار تصویر وصال حیدر نقوی تصاویر ۱۳ فرد بازداشت شده از جمله علیرضا را به همراه نام کوچک آنان منتشر کرده بودند.

تحقیقات در این اینباره پس از بازداشت تعدادی از گروه زینبیون در کراچی به اتهام دست داشتن در قتل روحانیون اهل سنت آغاز شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy