Tuesday, Jan 23, 2024

صفحه نخست » سانسور قاب عکس ولادیمیر پوتین در دیدار امیرعبداللهیان و لاوروف در نیویورک

ruIRI.jpgبه دعوت فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای حضور در نشست این شورا با موضوع فلسطین به نیویورک رفته است. وی پیش از برگزاری نشست شورای امنیت در اولین دیدار دوجانبه روز دوشنبه دوم بهمن‌ماه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفتگو کرد.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» گزارش داد بعد از آنکه امیرعبداللهیان و لاوروف با یکدیگر دست دادند و وارد اتاق مذاکرات شدند، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از لاوروف درباره اوضاع پرسید که لاوروف با شوخی گفت: «همه چیز تحت کنترل است [باخنده] مهم این است که بدانیم تحت کنترل چه کسی است!»

مکانی که ایرنا اسم آن را «اتاق مذاکرات» گذاشته است درواقع دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل است که بر دیوار مجاور میز کاری آن پشت سر هیأت روسی قاب عکس بزرگ ولادیمیر پوتین نصب است. قاب عکسی که خبرگزاری ایرنا با فتوشاپ آن را حذف کرد! در حالی که همین قاب عکس در دیدار بعدی لاوروف با نماینده دولت امارات دیده می‌شود. به نظر می‌رسد خبرگزاری دولتی «ایرنا» یا به حساسیت منفی مخاطبان نسبت به روسیه و پوتین آگاه است و نخواسته این قاب عکس به مضمون کاربران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود یا اینکه نیاز به لاپوشانی کردن روسوفیل بودن نظام و دولت‌اش در این عکس بوده است. در هر حال، دلیل این تقلب هر چه بوده باشد، همین کار نیز از چشم مخاطبان دور نمانده و موضوع را بیشتر زیر ذره‌بین برده است!

21.jpg
تصویر دیدار امیرعبداللهیان و لاوروف در ایرنا که قاب عکس پوتین را با فتوشاپ سانسور کرد
***
22.jpg
دیدار لاوروف و هیات روسی با نمایندگان امارات در همان اتاق زیر قاب عکس پوتین
***

خبرگزاری «ایرنا» با تأکید نوشته است که «دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه با گرمی آغاز شد و پایان یافت.» گفته می‌شود امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به جایگاه روسیه و نقش آن به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، خواستار ایفای نقش فعال‌تری توسط این کشور برای توقف جنگ در غزه شده است. لاوروف نیز از «کارشکنی‌های آمریکا در شورای امنیت» و ممانعت واشنگتن از تصویب قطعنامه‌ آتش‌بس انتقاد کرد و خواستار موضع متحد کشورهای عربی در مورد فلسطین شد.

از سوی دیگر، خبرگزاری دولتی روسیه «تاس» روز سه‌شنبه سوم بهمن به نقل از ضمیر کابلوف نماینده ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان نوشت «روسیه و ایران به زودی معاهده مشارکت استراتژیک امضاء می‌کنند.»

وی توضیح داد: «کار بر روی متن پیش‌نویس سند رو به اتمام است و به محض پایان آن، رؤسای جمهور دو کشور تصمیم خواهند گرفت که چه زمانی و کجا [این سند] امضا شود... این به زودی اتفاق خواهد افتاد زیرا (پیمان) در مرحله نهایی است.»

به نظر می‌رسد اشاره این دیپلمات روس به تفاهمنامه اطلاعاتی- امنیتی تهران و مسکو است که اواسط آذرماه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مربوط به واردات تجهیزات شنود، فعالیت‌های سایبری، کمک به ماشین سرکوب جمهوری اسلامی و جاسوسی از مردم است.

پیش از این برخی منابع امنیتی غربی گزارش داده بودند که روسیه و رژیم ایران برای انتقال ده‌ها پهپاد انتحاری جدید و موشک‌های بالستیک برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به توافق رسیده‌اند.

به گزارش رویترز وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، لاوروف و امیرعبداللهیان در مورد وضعیت متشنج در دریای سرخ ابراز نگرانی کردند. این در حالیست که جمهوری اسلامی بطور مستقیم از حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها حمایت می‌کند و شادمانی خود را از این حملات پنهان نمی‌کند!

همچنین اعلام شد لاوروف دیدارهایی نیز با وزرای خارجه ترکیه و لبنان داشته است.

در شرایطی که رسانه‌های حکومتی و طرفداران نظام از دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی و روسیه بسیار خرسند هستند، در ایران شماری از چهره‌های سیاسی در مورد «خیانت» روس‌ها به ایران مدام هشدار می‌دهند. آنها صراحتاً می‌گویند روسیه با زیرکی جمهوری اسلامی را به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به منافع غرب به بازی گرفته است.

در شش ماه اخیر لاوروف دست‌کم در دو نشست با رهبران و مقامات دولت‌های عربی منطقه، حق حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه را زیر سئوال برد.

در همین ارتباط حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته بود «خیانت بزرگتر روس‌ها را زمانی خواهیم دید که دیکتاتور مجبور به تنش‌زدایی با ناتو شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy