Wednesday, Jan 24, 2024

صفحه نخست » سناریوی ترورهای دمشق؛ خیانت خودی ها

terror.jpgمحسن صالحی‌خواه، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

در دی‌ماهی که گذشت، ۲ نفر از عالی‌رتبه‌ترین مقامات نیروی قدس سپاه در سوریه ترور شدند. عملیات‌های دقیق اسرائیل برای به شهادت رساندن سرداران سید رضی موسوی (مسئول پشتیبانی از جبهه مقاومت) و صادق امیدزاده (با نام اصلی حجت‌ا... امیدوار، مسئول اطلاعات نیروی قدس در سوریه) خبر از نشت اطلاعات می‌دهد.

در رقابت‌های اطلاعاتی میان کشورهای حریف، منابع و هادیان آن‌ها نقش برای جمع‌آوری اطلاعات نقش محوری را ایفا می‌کنند. ترورهای دقیق صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که حریف، در جلب منبع و جمع‌آوری اطلاعات موفق عمل کرده است. برای جمع‌آوری اطلاعات در چنین عملیاتی، ۲ عامل به تنهایی یا به صورت ترکیبی می‌توانند مورد استفاده قرار گرفته باشند: عامل انسانی و عامل فنی.

عامل انسانی می‌تواند هر ملیتی داشته باشد اما دسترسی او به سوژه موضوعی است که اهمیت دارد. عامل فنی نیز می‌تواند ردگیری نقطه و شنود مکالمات تلفن همراه، استفاده از ابزارآلات فنی مثل میکروفون، دوربین و مانند آن باشد.

با توجه به دقت عملیات‌های مذکور که در مناطق مسکونی اتفاق افتاده و موفق نیز بوده، می‌توانیم این‌طور تحلیل کنیم که ترکیبی از دو عامل فنی و انسانی توسط حریف مورد استفاده قرار گرفته و عامل ترور، جزئی‌ترین اطلاعات را در اختیار داشته است.

می‌توانیم ترورهای این دو مستشار ایران و ترورهای فعالان فلسطینی مثل صالح العاروری (که از او به عنوان نقطه وصل حماس و حزب‌ا... یاد می‌شود) را یک مجموعه واحد بدانیم.

در چنین عملیاتی، به طور مسلّم اسرائیل در یک طرف و ایران در طرفی دیگر قرار دارد. اما این که چه کشورهایی در دو طرف این خط و کنار جمهوری اسلامی و اسرائیل ایستاده‌اند، نیازمند تحلیل و اطلاعات بیشتری است.

اگر خیانتی از سوی دوستان ایران اتفاق افتاده باشد، می‌توانیم این احتمال را مطرح کنیم که عواملی از کشورهای همکار ایران در بحران سوریه در ترور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخیل هستند. با توجه به ماهیت نظامی و اطلاعاتی شهدای ترورهای اخیر و اهمیت اصل حیطه‌بندی و طبقه‌بندی اطلاعات در صورتی که مورد رعایت قرار گرفته باشند، دایره منابع جلب شده محدود می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy