Wednesday, Jan 24, 2024

صفحه نخست » دیدار رئیسی با اردوغان در ترکیه، جمهوری اسلامی به دنبال چیست؟

turkey.jpgبی بی سی - ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، سرانجام پس از آنکه دو بار سفرش به ترکیه به تاخیر افتاد وارد آنکارا شده است. آقای رئیسی در این سفر یک روزه با آقای اردوغان دیدار و گفتگو کرده است.

این سفر با دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، انجام می‌شود. قرار است دو رئیس‌جمهوری پس از انجام مذاکرات و ریاست نشست وزیران، در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شوند.

آقای رئیسی امروز صبح پیش از پرواز به ترکیه در نشستی خبری به موضوعات اصلی و اهداف این سفر پرداخت.

چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه امسال، در پی انفجارهای کرمان سفر برنامه‌ریزی شده ابراهیم رئیسی به ترکیه لغو شد.

یکبار دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در هفته دوم آذر ماه ۱۴۰۲هم اعلام کرده بود «سفر این هفته رئیس‌جمهوری به آنکارا به خاطر نشست شورای امنیت درباره اوضاع غزه و روند آتش‌بس به تعویق افتاد.»

این دومین دیدار دو جانبه ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان است. دو رئیس‌جمهور نخستین بار تابستان سال گذشته در تهران ملاقات کرده بودند.

جمهوری اسلامی به دنبال چیست؟

آقای رئیسی در نشست خبری صبح امروز ترکیه را شریک تجاری و کشور «مسلمان و همسایه» خواند.

او در ابتدای سخنانش گفت که در این سفر به دنبال افزایش سطح روابط مبادلات با این کشور تا سطح ۳۰ میلیارد دلار است. آقای رئیسی سپس گفت که موضوع مهم دیگر منطقه مسئله فلسطین است که ایران و ترکیه «موضع مشترکی» در این مورد دارند. آقای اردوغان پیشتر اسرائیل را به «نسل‌کشی» در غزه متهم کرده بود.

او در عین حال با اشاره به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت که از جمله مسائل مورد مذاکره در این سفر «قطع شریان‌های حیاتی» اسرائیل است.

این در حالی است که ترکیه از جمله کشورهای مسلمانی است که با اسرائیل روابط اقتصادی و سیاسی دارد. اگرچه در سایه جنگ غزه این روابط باچالش‌هایی مواجه شده است.

مقامات ترکیه به سختی از عملیات نظامی اسرائیل در غزه انتقاد کرده‌اند، و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، هم اسرائیل را به «ارتکاب نسل‌کشی» متهم کرده است.

با این حال برخی گزارش‌‌ها از افزایش صادرات ترکیه به اسرائیل در ماه دسامبر حکایت دارد.

با وجود نزدیکی، روابط ایران و ترکیه در سال‌های گذشته در پاره‌ای موارد از جمله اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان چالش‌برانگیز شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy