Friday, Jan 26, 2024

صفحه نخست » "لوپوئن" فرانسه: دست‌کم نیمی از آمار حماس دربارۀ قربانیان جنگ غزه ساختگی است

Hamas.jpgهفته نامۀ فرانسوی لوپوئن نوشته است که آمارهای حماس دربارۀ قربانیان جنگ غزه قابل استناد نیستند، زیرا، این سازمان همه کشته شدگان را به عنوان قربانیان غیرنظامی جنگ غزه معرفی می‌کند. بر اساس برآوردهای این هفته نامه دستکم نیمی از آمار ارائه شده از سوی حماس دربارۀ شمار قربانیان غیرنظامی جنگ غزه ساختگی است.

رادیو بین‌المللی فرانسه ـ ناصر اعتمادی ـ چهارشنبه ۲۴ ژانویه سازمان حماس شمار قربانیان حملات اسرائیل به غزه را ۲۵۷۰۰نفر یعنی ۲۱۰ نفر بیش از روز قبل از آن اعلام کرد. از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه در پاسخ به حملۀ حماس به جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته، سازمان نظامی حماس هر روز آمار دقیق قربانیان غیرنظامی جنگ را از طریق "وزارت بهداشت" خود منتشر می‌کند.

هفته‌نامۀ فرانسوی لوپوئن با انتشار مطلبی پرسیده است که آیا می‌توان به آمار حماس در بارۀ قربانیان غیرنظامی آنهم در میانۀ جنگی که در عین حال یک جنگ روانی از خلال تصاویر و تعابیر است اعتماد کرد؟ در پاسخ به این پرسش، هفته‌نامۀ فرانسوی به نقل از کارشناسان نوشته است که شمار کشته‌شدگان فلسطینی در غزه بسیار بالا است، هر چند اسرائیل حماس را مسبب اصلی این امر می‌داند به این دلیل که رزمجویانش خود را در میان مردم غیرنظامی پنهان می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

با این حال، هفته‌نامۀ فرانسوی افزوده است که فرای اتهام‌های متقابل، آمارهای حماس دربارۀ قربانیان جنگ غزه قابل استناد نیستند، زیرا، این سازمان همه کشته شدگان را به عنوان قربانیان غیرنظامی جنگ غزه معرفی می‌کند. برای نمونه، لوپوئن می‌نویسد: ارتش اسرائیل می‌گوید که از آغاز جنگ غزه ۹۰۰۰ نفر از رزمجویان حماس در جریان نبردها کشته شده‌اند و حدود هزار تن دیگر از آنان از هفتم تا نهم اکتبر گذشته در جنگ با ارتش اسرائیل جان خود را از دست دادند. به این ترتیب، حدود ده هزار تن از افرادی که حماس به عنوان قربانیان غیرنظامی جنگ غزه معرفی می‌کند، رزمجویان عضو سازمان حماس بوده‌اند. سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، با تأئید این آمار، گفته است که دست‌کم سی درصد افراد کشته شده از آغاز جنگ غزه تاکنون از اعضای گروه نظامی حماس بوده‌اند.

"لوپوئن" سپس به نقل از مدیر کل سازمان غیردولتی "گزارشگری شرافتمندانه" افزوده است شماری از ساکنان غزه در اثر خطای تیر صدها راکتی کشته شدند که حماس به روی اسرائیل پرتاب کرد، اما ناخواسته به اهدافی در داخل خود غزه اصابت کردند. اصابت راکت‌ حماس به بیمارستان الاهلی یک نمونه از صدها راکتی است که این گروه به روی اسرائیل پرتاب کرد، اما به اهداف نامعلومی در داخل غزه اصابت کردند. دیوید بنژمن، استاد حقوق بین‌الملل و مشاور پیشین ارتش اسرائیل، به لوپوئن گفته است که از مجموع سیزده هزار موشکی که حماس به روی اسرائیل پرتاب کرد، حدود دو هزار موشک (یعنی بیش از پانزده درصد آنها) به خاک غزه اصابت کردند.

لوپوئن در ادامه افزوده است که سازمان حماس در آمار قربانیان غیرنظامی جنگ در غزه افرادی را که به مرگ طبیعی می‌میرند اضافه می‌کند. بر اساس گزارش سازمان آمار فلسطین سالانه حدود ۶۷۰۰نفر در غزه به مرگ طبیعی می‌میرند. به این ترتیب، از هفتم اکتبر گذشته تاکنون حماس حدود ۱۵۰۰نفر از کسانی که به مرگ طبیعی در غزه مُرده‌اند به آمار قربانیان غیرنظامی جنگ افزوده است.

افزون بر این، برخی اظهارات متناقض حماس تردید دربارۀ صحت آمار این گروه را تشدید می‌کند. برای نمونه، حماس در ۲۶ اکتبر گذشته تعداد فلسطینیان کشته شده در این روز را ۴۸۱ نفر اعلام کرد و در عین حال تصریح نمود که در همین روز تنها ۶۲۶ زن و کودک فلسطینی توسط ارتش اسرائیل کشته شدند. در ۳۱ اکتبر گذشته حماس شمار فلسطینیان کشته شده در این روز را ۲۱۶ نفر اعلام کرد و افزود که ۲۱۰تن از کشته شدگان زنان و کودکان بودند، یعنی این که فقط شش مرد در این روز کشته شدند که از نظر آماری بسیار نامحتمل است. لوپوئن می‌افزاید: بی سبب نیست که از چند هفتۀ پیش به این سو حماس از اعلام جزئیات، جنسیت و سن قربانیان خودداری می‌ورزد و صرفاً به ذکر این مطلب بسنده می‌کند که "اکثر" قربانیان زنان و کودکان هستند.

عامل دیگری که به نوشتۀ "لوپوئن" باعث تردید دربارۀ آمار حماس می‌شود، سرعت عمل خارق العادۀ "وزارت بهداشت" حماس در ارائۀ روزانۀ شمار دقیق و جنسیت کشته و زخمی شدگان در میانۀ آشوب جنگ است. "لوپوئن" تصریح کرده است که ارتش و دولت اسرائیل هفته‌ها پس از حملۀ هفتم اکتبر هنوز نتوانسته بودند شمار قربانیان اسرائیلی را تماماً اعلام و همۀ آنها را شناسایی کنند و تا همین چند روز پیش یکی از سربازان کشته شده خود را در هفتم اکتبر زنده و گروگان حماس در غزه تصور می‌کردند.

نینا بن‌اِمی، رئیس بخش سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در وزارت امور خارجۀ اسرائیل، گفته است: یکی از مشکلات مهم این است که سازمان ملل برخلاف هنجارها و معیارهای رایج خود در زمینۀ راستی آزمایی اخبار (یعنی تطبیق آنها دست کم با سه منبع موثق) آمار حماس را دربارۀ قربانیان جنگ می‌پذیرد و مورد استناد قرار می‌دهد، در حالی که این آمار بخشی از نبرد تبلیغاتی و جنگ روانی سازمان حماس به شمار می‌رود.

خانم میری آیزین، سرهنگ بازنشستۀ ارتش اسرائیل و مدیر کل مؤسسۀ بین‌المللی مبارزه با تروریسم در دانشگاه رایخمن به هفته‌نامۀ فرانسوی گفته است که سازمان حماس استحکامات خود را در مناطق شهری ساخته است و کلیه تونل‌های زیرزمینی این گروه به مناطق شهری ختم می‌شوند. بنابراین، باید از طریق ساختمان‌های روی سطح وارد این تونل‌ها شد و حماس کلیه این ساختمان‌ها را تله‌گذاری کرده است. خانم میری آیزین سپس گفته است: واضح است که در این ساختمان‌های روی سطح غیرنظامیان به سر می‌برند و برغم هشدارهای مکرر ارتش اسرائیل هنوز بیست درصد از ساکنان این ساختمان‌ها، یعنی حدود دویست هزار نفر، این مکان‌ها را ترک نکرده‌اند.

هفته‌نامۀ فرانسوی لوپوئن یادآوری کرده است که مدیر بیمارستان "کمال عدوان" در شمال غزه که افسر ارشد سازمان حماس و به "ابوحسن" معروف است، اعتراف کرده که این گروه تأسیسات نظامی در داخل این بیمارستان ساخته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy