Monday, Feb 5, 2024

صفحه نخست » اطلاعیه مهم کتابخانه مطالعات ایرانی در لندن درباره ساخت مجتمع فرهنگی بزرگ ایرانیان

kmi.jpgهیأت امنای کتابخانه مطالعات ایرانی (که اکنون در قالب مرکز فرهنگی کاسپین فعالیت می‏کند) با کمال مسرت به اطلاع می‌رساند که شهرداری منطقه ایلینگ لندن طرح پیشنهادی ما برای ساخت یک مجتمع فرهنگی جدید برای جامعه ایرانیان، شامل ساختمان مدرن کتابخانه مطالعات ایرانی و سالن بزرگ اجتماعات و اتاق‌های درس و سمینار را به تصویب رسانده و مراتب در رسانه‌های رسمی محلی اعلام شده است. عملیات ساختمانی این مجتمع که طی چند ماه آینده آغاز خواهد شـد تا اوایل سال ۲۰۲۶ میلادی به پایان می‌رسـد و درنهایت مرکزی به مثابۀ خانۀ فرهنگ ایرانیان که بیانگر گوشه‌ای از فرهنگ گرانسنگ ایران‌زمین باشـد در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

ساختمان فعلی که سال‌ها پیش با حمایت و کمک مالی گروهی از نیک‌اندیشان ایرانی خریداری شده بود، بیش از ۳۰ سال محل کتابخانه مطالعات ایرانی بوده است. فعالیت‌های کتابخانه در خلال این مدت گسترش بسیاری داشته است که از آن جمله می‌‏توان به افزایش حجم کتاب‌ها و منابع اسنادی به بیش از ۵۰۰۰۰ جلد اشاره کرد. به‌رغم محدویت‌های موجود، کتابخانه کوشیده است ضمن ارائه خدمات کتابخانه‌ای، با برگزاری سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی، کلاس‌های آموزش زبان فارسی و سایر فعالیت‌ها به کار درخشان و ارزشمند خود تداوم بخشد. چندی پیش هیأت امنای کتابخانه مطالعات ایرانی در جهت توسعۀ بیشتر و به منظور رفع محدویت‌های گوناگون، طرح تغییر بنا و نوسـازی و ایجاد مرکز فرهنگی مستقلی که درخور تاریخ و میراث فرهنگی جامعه ایرانی باشد را در رأس اولویت‌های خود قرار داد. بر این اساس، ساخت مجتمعی مدرن برای کتابخانه مطالعات ایرانی و فراهم‌سازی امکانات مناسب برای برگزاری گردهمایی‌ها، برنامه‌های هنری و دیگر مراسم فرهنگی و اجتماعی همۀ ایرانیان، پژوهشگران و دوستداران ایران به تصویب رسـید. به دنبال این مصوبه و در آغاز این راه، حمایت مالی چنـد تن از علاقمندان کتابخانه مطالعات ایرانی و نیکوکاران فرهنگ‌دوست، مشوقی شـد برای برنامه‌ریزی مقدماتی در جهت تحقق این طرح بزرگ. همین جا باید از همۀ نیک‌اندیشانی که در این راه به یاری‌مان آمدند سپاسگزاری کنیم.

اینک پس از هشت سال تلاش بی‌وققه، با کمک گروهی آرشیتکت و کارشناس خبره و با صرف هزینه‌ای بسیار و تأمین‌شده توسط شرکتی که در کار ساختمان جدید با ما همکاری می‌کند، موفق شدیم در تاریخ ۲۴ ژانویه سال جاری تأیید نهایی طرح ساخت‌وساز این نهاد فرهنگی را از شهرداری منطقه ایلینگ دریافت داریم. طرح مزبور مشتمل بر بنایی ۹ طبقه خواهد بود که سه طبقۀ زیرین آن به مرکز فرهنگی شامل کتابخانه مطالعات ایرانی و سالن کنفرانس و دفاتر و اتاق‌های سمینار اختصاص می‌یابد و طبقات فوقانی برای خوابگاه دانشجویی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اقدامی که با رسالت فرهنگی و اهداف آموزشی این نهاد هماهنگی دارد. درآمد حاصل از آپارتمان‌های دانشجویی، هزینه ایجاد ساختمان توسط شرکت سرمایه‌گذار را تأمین خواهد کرد.

کتابخانه مطالعات ایرانی (مرکز فرهنگی کاسپین) همچنان به یاری و یاوری شما مردم بافرهنگ و فرهنگ‌دوست ایران نیاز دارد. بی‌تردید استمرار و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری این مرکز مستقل، در گروی همدلی‌های بیشتر و همکاری‌های گسترده‌تر بخش‌های مختلف جامعۀ ماست.

هیأت امنای کتابخانه مطالعات ایرانی (مرکز فرهنگی کاسپین)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy