Thursday, Mar 14, 2024

صفحه نخست » تخریب کتیبه هخامنشی در گنجنامه با نارنجک دست‌ساز

اصابت یک بمب دستی به کتیبه‌های گنجنامه همدان و به جاماندن لکه سیاه حاصل از دود بر یکی از این کتیبه‌ها

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتشار تصویری از پرتاب بمب دست ساز به کتیبه‌های تاریخی گنج نامه در فضای مجازی، موجی از واکنش ها و نگرانی مخاطبان را در رابطه با وضعیت حفاظت از این اثر تاریخی ارزشمند بدنبال داشت.

محسن معصوم‌علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی همدان، در واکنش به انتشار تصاویری از اصابت یک «بمب دستی» به کتیبه‌های گنجنامه همدان، گفت مشکل خاصی پیش نیامده و جای نگرانی نیست. او افزود تیم مرمت اعزام شده و دود سیاه باقی‌مانده از بمب دستی را از بین خواهند برد.

02.jpgبه اذعان کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، کتیبه‌های گنجنامه در اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط اوژن فلاندن نقاش و جهانگرد فرانسوی و پاسکال کست مورد بررسی و گرته برداری قرار گرفت.

سنگ نوشته‌های باستانی گنجنامه در مسیر یکی از شعبات اصلی راه شاهی قرار داشته که در عهد هخامنشیان، هگمتانه پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی را به غرب و جنوب کشور مرتبط می‌ساخت و از راه‌های پر رفت وآمد و امن دوران باستان محسوب می‌شده است.

در این مکان سنگ نوشته داریوش کبیر در سمت چپ و کتیبه خشایارشاه در سمت راست آن و کمی پایین‌تر از کتیبه نخست قرار دارد.

براساس آمارهای اعلام شده؛ کتیبه‌های تاریخی گنجنامه، بعد از غار علیصدر بیشترین بازدید کننده را در ایام مختلف سال به خود اختصاص داده و همواره مورد استقبال گردشگران و مسافرانی که به همدان سفر کرده‌اند قرار گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy