Saturday, Mar 16, 2024

صفحه نخست » چرا جان اف کندی از اردشیر زاهدی خوشش نمی آمد؟

jfk.jpgانتخاب: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند - ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.

دوشنبه ۲ تیر ۱۳۴۸: صبح قبل از شرفیابی با نخست وزیر و عده ای از وزرا در دفتر من کمیسیون مخصوص زلزله زدگان خراسان را داشتیم آقایان میخواستند از . ۱۳۰۰۰ خانه که به کلی ویران شده، فقط در حدود ۳۴۰۰ خانه خیلی عالی و مدرن بسازند و بقیه را رها کنند به شاهنشاه عرض کرده بودم فرمودند خودت رسیدگی کن به این جهت رسیدگی کردم و ترتیبی دادم که خانه کمتر لوکس بسازند و در عوض همه جا بسازند در حدود بیست میلیون تومان دیگر هم لازم بود تدارک شد. بعد شرفیاب شدم، جریان را عرض کردم.

انصاری به من خبری داده بود که نیکسون خیال دارد پس از پرواز موفقیت آمیز آپولوی ۱۱ و ورود انسان به کره ماه به پاره ای کشورهای دوست سفر روز سیام ژوئیه (به) ایران (بیاید به عرض رساندم و عرض کردم با این صورت تشریف بردن شاهنشاه در اکتبر چه صورتی پیدا میکند؟ حیف است مسافرت ی شود -انصاری حالا تهران است.
به دفتر برگشتم.... شاهنشاه تلفن فرمودند فرمودند زاهدی وزیر خارجه را بخواه و بگو میخواهم تو را به واشینگتن به عنوان سفیر بفرستم. خیلی تعجب کردم... ولی پیش خودم فکر کردم لابد اردشیر خواهد ،گفت من سعایت کرده ام به هر صورت شب زاهدی را خواستم و مطلب را .گفتم بسیار ناراحت شد. گفت هر امری بفرمایند اطاعت میکنم ولی من خودم این کار را دوست ندارم البته من خیلی با تأکید مطلب را گفتم به این صورت که شاهنشاه فرموده بودند، چون انصاری با فامیل جانسون خیلی نزدیک بود بهتر است حالا کسی که با نیکسونها دوست باشد بفرستیم چون) اردشیر با نیکسون دوست است. وقتی کندی و نیکسون رقیب بودند و اردشیر آن جا سفیر بود... طرف نیکسون را گرفت و وقتی که کندی انتخاب شد خواست که اردشیر سفیر شاهنشاه از آنجا برود). در صورتی که شاهنشاه مطلب را به این صورت نفرموده بودند اردشیر در جواب این مطلب ،گفت این که درست است. خیلی بد است که ما انصاری را آن جا نگاه داشته ایم چون خودش با انصاری بد است در صورتی که او نمیداند انصاری با نیکسون چه قدر روابط نزدیک برقرار کرده است!
از اخبار مهم جهان ) انتصاب (موریس شومان به وزارت خارجه و ژیسکار دستن به وزارت مالیه فرانسه است هر دو لیبرال هستند و معتقد به وحدت اروپا بنابراین انگلیس ها، قند در دلشان آب انداخته است که وارد بازار مشترک خواهند شد.
شاهنشاه امروز کارخانه نخ (نایلون را که ماده اولیه اش گاز است)، افتتاح فرمودند. خدا به شاه عمر بدهد هر روز کار تازه ای می شود...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy