Saturday, Apr 6, 2024

صفحه نخست » بیانیه‌ی مهم آیت الله سیدکمال حیدری

ensaf.jpgما هیچ باوری به چارچوب‌های رسمی مرجعیت دینی و تقلید شرعی نداریم

آیت الله سیدکمال حیدری، یکی از مراجع تقلید قم، در بیانیه‌ی مهمی اعلام کرده است که «ما هیچ باوری به چارچوب‌های رسمی مرجعیت دینی و تقلید شرعی نداریم».

در این بیانیه آمده است: ما هیچ وکیل عامی نداریم؛ خواه وکیل ما در عراق باشد و خواه در هر دولت دیگری؛ گویی ما به‌هیچ وجه، دفتر رسمی نداریم.

به گزارش انصاف نیوز، در بیانیه‌ی آیت الله حیدری با اشاره به بسته شدن دفتر قم تاکید شده است: دفتری که در محل اقامت ما، در شهر قم بود، بسته شد اما دفترِ واقع در بغداد؛ به‌صورت کاملاً رسمی، به‌صراحت، موضع نهایی خود را در این باره، به شما اعلام می‌کنم که این دفتر نیز بسته شده و رسالت آن به‌پایان آمده است.

متن ترجمه‌ی این بیانیه به همراه تصویر آن در پی می‌آید:

با نام و‌ یاد خداوند بخشایندهٔ مهرگستر

«ای قوم، اگر من دلیل قطع‌آوری از پروردگارم داشته باشم و روزی نیکویی به من عطا فرموده باشد؛ به من بگویید که آیا می‌توانم خلاف آن عمل کنم. من قصد نکرده‌ام که شما را از چیزی بازدارم و خود مرتکب آن شوم. من به‌حدی که بتوانم، تنها اصلاح را می‌طلبم و توفیق من جز با یاری و پشتیبانی خدا امکان‌پذیر نیست. تنها بر او توکل می‌کنم و بازگشت من به‌سوی او است». (سورهٔ هود، آیهٔ ۸۸)

سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد.

به همهٔ دوستان، مقلدان و مؤمنانی که به روش دین‌شناسی و الگوی انسانی ما پای‌بندی دارند.

با نظر به آنچه که اکنون بر ما می‌گذرد و به سبب شرایط ویژه‌ای که پدید آمده است، پس از پرسش‌های فراوانی که دربارهٔ دفترهایِ رسمی ما، وکیلان عام و وکیلان حقوق شرعی پرسیده می‌شود، بیانیه‌ای برای رفع ابهامات صادر می‌کنیم:

۱. ما هیچ باوری به چارچوب‌های رسمی مرجعیت دینی و تقلید شرعی نداریم. در جهان اسلام به‌صورت عام و در جهان تشیع به‌صورت خاص، همه‌ٔ افرادِ بااخلاصی که در مسیر الگوی اصلاحی ما قرار دارند؛ یعنی همه‌ٔ عالمان، نظریه‌پردازان و روشن‌فکران؛ همهٔ افرادی که در مسیر واقعیت‌های انسانی و چشم‌اندازهای پیش‌ِروی آن گام برمی‌دارند، وکیل ما هستند. اکنون دفترهای ما دانش‌گاه‌ها، مؤسسات دینی، حوزه‌های علمیه، همهٔ پایگاه‌های علمیِ خردبنیاد و تمامیِ آندسته از جامعه‌های متنوع و گوناگون است که‌ برای خود مسئولیتی در زمینه‌ٔ قرائتِ ما از دین احساس می‌کنند.

۲. بنابراین، ما هیچ وکیل عامی نداریم؛ خواه وکیل ما در عراق باشد و خواه در هر دولت دیگری؛ گویی ما به‌هیچ وجه، دفتر رسمی نداریم.
دفتری که در محل اقامت ما، در شهر قم بود، بسته شد. اما دفترِ واقع در بغداد؛ به‌صورت کاملاً رسمی، به‌صراحت، موضع نهایی خود را در این باره، به شما اعلام می‌کنم که این دفتر نیز بسته شده و رسالت آن به‌پایان آمده است. تمامی وظایف مرتبط با دفتر؛ وظایفی مانند نماز جمعه، ارتباط‌های مردمی و همهٔ فعالیت‌های عمومی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و... تعلیق می‌شوند.

به‌خاطر این اتفاق، خالصانه از مدیر سابق دفتر ما در بغداد، جناب شیخ علی بهادلی، به‌‌علت کارهای بزرگی که در این مسیر انجام دادند، قدردانی می‌کنم و برای ایشان در مسیر علم و عمل توفیقات بیش‌تر آرزومندم.

۳. اما پیرامون آنچه که مرتبط با پاسخ به پرسش‌های معرفتی و کلامی است و نیز پرسش‌های شما درباره‌ٔ کارویژه‌های مرتبط با دین مانند حقوق شرعی و همهٔ امور دیگری که از اختصاصات دین به‌حساب می‌آید، به‌زودی در بیانیه‌ای، نظر خود را روشن می‌سازم.

کمال حیدری



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy