Friday, Apr 12, 2024

صفحه نخست » افشای محتویات نامه‌های لو رفته، تهران به غزه

لشظش.jpgایران اینترنشنال - روزنامه تایمز، چاپ لندن، در گزارشی اختصاصی خبر داده است که نامه‌ها و اسنادی را مشاهده کرده است که ثابت می‌کند جمهوری اسلامی در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹)، یعنی در عرض شش سال، دست کم ۲۲۲ میلیون دلار به حماس پرداخته است.

به نوشته تایمز، ارتش اسرائیل که این مکاتبات را در جریان جنگ غزه کشف کرده، آنها را به‌طور انحصاری به این روزنامه نشان داده است.

ارتش اسرائیل معتقد است که این نامه‌ها شواهد قانع‌کننده‌ای از مجموعه‌ای پیچیده از پرداخت‌ها را در اختیار می‌گذارد که ثابت می‌کند جمهوری اسلامی چگونه به حمایت مالی از گروه حماس دست زده است.

در یکی از این نامه‌ها که مروان عیسی، فرمانده شاخه نظامی حماس در غزه با نام مستعار ابوالبراء به یحیی سنوار، رهبر این گروه در غزه نوشته است، جزییات دریافت حداقل ۲۲۲ میلیون دلار از جمهوری اسلامی ذکر شده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در پی حمله ماه گذشته اسرائیل به منطقه‌ای در نزدیکی اردوگاه نصیرات در مرکز غزه، گزارش شد که مروان عیسی کشته شده است. آمریکا و اسرائیل این گزارش‌ها را تایید کرده‌اند.

اسرائیل همچنین تاکید کرده که یحیی سنوار را نیز خواهد کشت و او را پس از حمله هفت اکتبر گروه حماس به اسرائیل، باید یک مرده متحرک انگاشت.

در نامه اول که در سال ۲۰۲۰ نوشته شده، پرداخت‌های جمهوری اسلامی به صورت ماهانه ضبط شده است. پرداخت‌های ثبت شده در این نامه از جولای ۲۰۱۴ شروع شده است؛ زمانی که حماس درگیر جنگ قبلی خود در آن زمان با اسرائیل بود.

طبق این نامه، در فاصله این شش سال، جمهوری اسلامی در مجموع ۱۵۴ میلیون دلار به حماس پرداخته است. در زیر این نامه نحوه تخصیص این مبلغ مشخص شده و بر اساس آن همه مبالغ به صورت نقدی در اختیار یحیی سنوار قرار گرفته است، به جز یک مورد که مبلغ پرداخت‌شده در اختیار فردی به نام ابوالعابد گذاشته شده که گمان می‌رود کسی جز اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس نباشد که در دوحه پایتخت قطر زندگی می‌کند.

نامه دوم در نوامبر ۲۰۲۱ نوشته و اینگونه آغاز شده است:« به نام خداوند بخشاینده. به برادر عزیزم ابو ابراهیم. خدا او را حفظ کند...»

به نظر می‌رسد ابو ابراهیم همان یحیی سنوار باشد. در این نامه، جزییات پرداخت‌های جمهوری اسلامی به حماس، به دنبالی جنگی که در همان سال حماس با نام «عملیات شمشیر قدس» علیه اسرائیل انجام داد، ثبت شده است.

پس از این جنگ، جمهوری اسلامی در بزرگ‌ترین پرداخت یک جای خود، مبلغ ۵۸ میلیون دلار به حماس پرداخت و پس از آن در دو نوبت دیگر، هر بار پنج میلیون دلار دیگر به این گروه داد.

به نوشته روزنامه تایمز لندن، اعتقاد بر این است که این پول از ایران به بیروت فرستاده و در آنجا از سوی افسران سپاه پاسداران به افراد حماس داده شده است.

مروان عیسی در این نامه از سعید ایزدی، با نام حاج رمضان یاد کرده است. فرمانده مستقیم او تا هفته گذشته، محمدرضا زاهدی فرمانده سپاه در سوریه و لبنان بود.

زاهدی و شش افسر بلندپایه سپاه پاسداران، هفته گذشته در روز ۱۳ فروردین در حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق کشته شدند.

جمهوری اسلامی هنوز به این حمله واکنشی نشان نداده است.

به نوشته تایمز، هدف این حمله این بود که به تهران نشان داده شود که دیگر نمی‌تواند پشت نیروهای نیابتی خود پنهان شود.

سرویس‌های اطلاعاتی در غرب و منطقه بر این باورند که جمهوری اسلامی دست به حمله تلافی‌جویانه خواهد زد اما با این پرسش مواجه است که آیا این حمله را همچون گذشته از طریق یکی از نیروهای نیابتی خود انجام دهد یا در اقدامی بی‌سابقهبه‌طور مستقیم به اهداف اسرائیلی حمله کند.

پس از آنکه منابع اطلاعاتی ایالات متحده در روز چهارشنبه حمله جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن را قریب‌الوقوع خواندند، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه در بازدید از یک پایگاه هوایی گفت که این کشور علاوه بر غزه، خود را برای سناریوها در مناطق دیگر نیز آماده می‌کند.

او گفت: «هر کس به ما ضربه بزند، ما نیز به او ضربه می‌زنیم. آماده‌ایم همه نیازهای امنیتی اسرائیل را در زمینه دفاع و حمله برآورده کنیم.»

افسران اطلاعاتی اسرائیل معتقدند زاهدی پول‌ها را به صالح العاروری، رهبر نظامی حماس دربیروت می‌داد که در ماه ژانویه در حمله دیگری از سوی اسرائیل کشته شد. این مبالغ سپس از طریق شبکه‌ای از صرافان با استفاده از حساب‌های ارز دیجیتال یا سیستمی از اعتبارات به معامله‌گران در غزه رسانده می‌شد و در نهایت آنها پول را به مروان عیسی یا نمایندگان او تحویل می‌دادند.

محمد سرور، یکی از صرافان لبنانی که گفته می‌شود در این ماجرا نقش داشته است، به همراه چند نفر دیگر که گفته شده آنها هم در تامین مالی تروریسم سهیم بوده‌اند هم کشته شدند.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۲۳ فروردین، نیز خبر داد که یکی از مهره‌های کلیدی حماس به نام ناصر یعقوب جابر نصر که به روند تامین مالی این گروه کمک می‌کرده، در عملیات اسرائیل در رفح کشته شده است.

حماس از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است، اما در مقایسه با حزب‌الله که توسط جمهوری اسلامی تاسیس شد، استقلال بیشتری دارد.

به نوشته تایمز، اما جهاد اسلامی فلسطین به‌طور کامل از سوی تهران اداره می‌شود.

به نوشته این روزنامه، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل معتقدند که جمهوری اسلامی از قبل در جریان حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر نبوده است.

بنیانگذار حماس، احمد یاسین که از پیروان جنبش اخوان المسلمین مصر بود و با جمهوری اسلامی هم ارتباط داشت اما حتی پس از دیدار با روح‌الله خمینی در تهران، ترجیح داد پولی از جمهوری اسلامی نپذیرد، اما به نوشته تایمز، رهبران حماس نسبت به آن زمان، مسیر خود را تغییر داده‌اند و صدها میلیون دلار از تهران گرفته‌اند.

ایرانیان و حتی دیدار مقام معظم رهبریآیت الله خمینی در تهران ترجیح داد ایرانی را نپذیردمنابع مالی. رهبران حماس از زمان یاسین تغییر مسیر داده اند.

به نوشته تایمز، گروه در آن زمان، فراز و نشیب‌هایی داشت. مثلا خالد مشعل،رئیس سابق دفتر سیاسی حماس، در سال ۲۰۱۲و در پی سرکوب خونین قیام‌ها علیه رژیم بشار اسد که در جریان آن بسیاری از اعضای اخوان‌المسلمین در سوریه کشته شدند، تصمیم گرفت دفتر حماس در دمشق را ببندد و از جمهوری اسلامی فاصله بگیرد.

به نوشته این روزنامه،برای سال‌ها در مورد اینکه آیا باید روابط با جمهوری اسلامی و سوریه مجددا از سرگرفته شود یا نه، اختلاف نظرهای عمیقی در رهبر حماس وجود داشت.

اکنون این نامه‌ها نشان می‌دهند که دست‌کم از سال ۲۰۱۴ به این سو، روابط حماس با تهران دوباره برقرار شده و این گروه از جمهوری اسلامی کمک‌های مالی دریافت کرده است.

به باور سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، این واقعیتی مسلم است که دلیل این پرداخت‌ها، جنگ هفت هفته‌ای حماس علیه اسرائیل در سال ۲۰۱۴ بوده است.

در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ظاهرا پرداختی صورت نگرفته است که دلیل آن یا می‌تواند این باشد که در آن سال‌ها، حماس به جای مقابله مستقیم با اسرائیل، بر بازسازی غزه متمرکز شده بودو یا اینکه اختلافات مدام بین اعضای ارشد حماس بر سر روابط این گروه با جمهوری اسلامی بار دیگر اوج گرفته بود.

با این همه، افزایش کمک‌های مالی پس از جنگ ۱۲ روزه حماس علیه اسرائیل در سال ۲۰۲۱ می‌تواند نشانه قدردانی و تشویق جمهوری اسلامی باشد.

سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به حماس حداقل تا هفت اکتبر ۲۰۲۳ ادامه داشته و به حماس کمک کرده است که زرادخانه تسلیحاتی خود غنی‌تر کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy