Saturday, Apr 13, 2024

صفحه نخست » اکبر گنجی: ایران نباید فریب اسرائیل را بخورد و به سیاه چاله ی جنگ پرتاب شود

ganji.jpgاکبر گنجی در توئیتر نوشت: رژیم جنایتکارِ جنگی و نسل کُش و تروریستِ اسرائیل چندین دهه است که به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران است. آنها برای به راه انداختن این جنگ، از کمر آمریکا بالا رفته و به کنسولگری ایران در سوریه حمله تروریستی کرده و نظامیان ارشد ایران را کُشتند.

آمریکا نه تنها آن عملیات تروریستی را محکوم نکرد، بلکه در شورای امنیت سازمان ملل نیز مانع محکومیت اسرائیل به دلیل این حمله ترویستی و ناقض کلیه قوانین بین المللی شد. همانگونه که مانع آغاز فرایند عضویت فلسطین در سازمان ملل به عنوان یک کشور شد.

دستکم اسرائیل ولی فقیه آمریکا در خاورمیانه است و آمریکا برای اسرائیل حاضر به انجام هر کاری است. در آمریکا، کلیه سیاستمداران از لابی اسرائیل کمک مالی گرفته و برای حمایت همه جانبه از اسرائیل با یکدیگر در انتخابات و مجلس نمایندگان و سنا و دولت و دستگاه قضایی رقابت می کنند.

محمد رضا شاه پهلوی در دهه ۱۳۵۰ در گفت گوی با مایک والاس تأکید کرد که لابی اسرائیل بر کلیه ارکان حکومت آمریکا و بانک ها و رسانه های آمریکا سیطره دارد. والاس از شاه پرسید حتی بر رئیس جمهور آمریکا؟ شاه پاسخ داد آری. شاید افرادی تیزبینی شاه را در آن دوران داشتند، اما شجاعت بیان آن را نداشتند. فیلم سخنان شاه در یوتیوپ موجود است و من زیرنویس فارسی هم برای آن گذاشته ام، ولی آن سخنان چنان تند و تیز است که اسرائیلی ها آن را قطعاً یهودستیزانه قلمداد می کنند. شاه به اسدالله عَلَم- وزیر دربار- می گوید به نماینده اسرائیل در ایران بگو که هر توطئه و تبلیغاتی علیه حکومتِ من در آمریکا می شود، کار اسرائیل است(شاه زنده نیست ببیند اینک پسرش در ‌آغوش اسرائیل و نتانیاهو خوابیده است).

دولتِ بایدن ادعا می کند که آمریکا در حمله اسرائیل به خاک ایران (کنسولگری ایران در سوریه) هیچ دخالتی نداشته است، اما بایدن می گوید که ایران نباید هیچ واکنشی به آن حمله نشان دهد و اگر به خاک اسرائیل حمله کند، آمریکا به نحو آهنین- تأکید می کنم آهنین- از اسرائیل حمایت عملی خواهد کرد. چرا؟ چون جهان، جهانِ فاقد قانون است و ما قوانین آن را تعیین می کنیم. چون جهان، جهان زورگویی است و ما قدرتِ زورگوی آن هستیم. چون جهان جنگل است و ما آن را جنگل کرده ایم تا اسرائیل و دیگر متحمدانمان هر کاری که خواستند در آن انجام دهند. مگر جنایات جنگی و نسل کشی اسرائیل در غزه ناقض قوانین بین المللی نیست؟ ولی ما قدرتمند هستیم و هیچ دولت و ملتی هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

آیا این سلطه اهانت آمیز و ناامید کننده است؟ بله، ولی شما هیچ غلطی نمی توانید بکنید جز اینکه متحد و تابع ما شوید. آیا اگر متحد و تابع ما شوید به اسرائیل دیگری تبدیل خواهید شد؟ نه اسرائیل دولتی استثنایی است که نباید به هیچ یک از قوانین و نُرم های جهانی محدود شود. شما در بهترین حالت یک مصر دیگر خواهید شد، البته بدون دریافت کمک های نظامی و اقتصادی. عصبانی شدید؟ آب سرد و یخ بخورید تا عصبانیت شما فروکش کند. ما دنیایی ساخته ایم که دیگران در آن احساس عجز مطلق کنند. البته فقط شما هزینه نمی دهید، ما هم هزینه می دهیم. اینک به خاطر جنایات جنگی و نسل کشی اسرائیل در غزه، همه آمریکا و دولتهای غربی را محکوم می کنند. در آمریکا هم وقتی من(بایدن) به ایالت های مختلف برای سخنرانی تبلیغات انتخاباتی می روم، معترضان شعار می دهند و مرا «جو نسل کُش» می نامَند.

دنیا اخلاقی و زیبا نیست، تراژیک است. با توجه به این مقدمات، ایران نباید با واکنش احساساتی سریع، به دام اسرائیل بیفتد و کشور را گرفتار جنگ سازد. ایران ابتدا باید از طریق مجمع عمومی سازمان ملل اسرائیل را به دلیل آن عملیات تروریستی محکوم کند. در آنجا آمریکا و دولتهای غربی نمی توانند مانع محکومیت اسرائیل شوند و با اکثریت آرأ می توان اسرائیل را محکوم کرد. وقتی روسیه با وتو مانع محکومیت تجاوزش به اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل شد، دولتهای غربی در مجمع عمومی سازمان ملل آن را محکوم ساختند. ایران باید در مجمع عمومی سازمان ملل- با کمک دو عضو دارای حق وتو: چین و روسیه- اسرائیل را محکوم سازد تا گام های بعدی برای محکومیت اسرائیل را در دیگر نهادهای بین المللی بردارد. البته اگر وزارت خارجه ی بی کفایتِ دولتِ رئیسی که پرچم کشورها را اشتباه می قرار می دهد، توان چنین کاری را داشته باشد.

اول باید داخل کشور را درست کرد. نمی توان همزمان با وضعیت بحرانی در خاورمیانه، به جنگ مردم رفت و انتخابات ۳۰ تا ۴۰ درصدی برگزار کرد، کاظم صدیقی را به نماز جمعه فرستاد، و در خیابان ها برای تحمیل حجاب به زنان بی حجاب شده اقدام کرد. باید بفهمید که پوشش حق زنان است. باید بفهمید که حکومت نیازمند پایگاه وسیع اجتماعی است و با اقلیت قدم هم نمی توانید بَر دارید. برای کسب پایگاه اجتماعی، باید اکثریت بالای مردم را راضی کرد و نه تنها نیازهای اولیه و ضروری آنها را تأمین کرد و زندگی انسانی برای آنها ساخت، بلکه باید آنها در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند، یعنی نظام سیاسی دموکراتیک و حقوق بشری باشد. گام اول را با آزادی کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی و رفع حصر از رهبران جنبش سبز (مهندس موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد) بر دارید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy