Sunday, Apr 14, 2024

صفحه نخست » آیا اسراییل به ایران حمله می کند؟

👈 ویدئو های بیشتر در کانال یوتوب کانال یک

***

پاسخ احتمالی تل‌آویو به تهران؛ آیا نیروی هوایی اسرائیل می‌تواند ایران را زمین‌گیر کند؟

یورونیوز - کارشناسان نظامی و تحلیل‌گران سیاسی از تاسیسات هسته‌ای ایران به عنوان عمده‌ترین اهداف حمله احتمالی اسرائیل نام می‌برند که تل‌آویو پیش‌تر بارها تهران را به انجام آن تهدید کرده بود.

شلیک بیش از ۳۰۰ فروند موشک و پهپاد انتحاری که به ادعای سخنگوی ارتش اسرائیل ۹۹ درصد آنها رهگیری شد و تنها به مجروح شدن یک دختر بچه بادیه نشین انجامید حاصل حمله گسترده، بی‌سابقه و شاید تا حدودی غافلگیر‌کننده بامداد یکشنبه ایران به مواضعی در خاک اسرائیل بود که به گفته تهران موفقیت آن فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

این حمله جمعی و هماهنگ‌شده که همزمان در چند جبهه با همراهی حوثی‌های یمنی، شبه‌نظامیان عراقی و نیروهای حامی ایران در جنوب لبنان صورت گرفت علاوه بر مناطق شمالی، جنوبی و شرق اسرائیل، بخش اشغالی بلندی‌های جولان را عمدتا بواسطه راکت‌ها و پهپادهای حزب‌الله در بر گرفت و نیز به ادعای تهران، بخشی از پایگاه نظامی نواتیم در صحرای نقب را هدف قرار داد؛ ادعایی که مقامات اسرائیلی به صورت رسمی آنرا تایید نکردند.

تهاجم نظامی اخیر علیه اسرائیل که بواسطه شمار پهپاد‌ها و موشک‌های پرتاب شده در جریان آن، بی‌سابقه‌ترین حمله از نوع خود محسوب می‌شود، به اعتقاد برخی تحلیل‌گران، برغم وسعت و گستردگی آن و تعدد شهرهای هدف قرار گرفته، با نوعی «خویشتن‌داری» از سوی ایران به خصوص در پرهیز از حمله به اهداف غیرنظامی همراه بوده است.

مقامات نظامی اسرائیل دقایقی پس از آغاز این حملات وعده پاسخ سخت و پشیمان کننده به ایران دادند که برغم آنچه تل‌آویو انتظار داشت با استقبال آمریکا، بزرگترین متحد اسرائیل همراه نشد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در گفتگویی تلفنی که پس از خاتمه یافتن حملات بامداد روز یکشنبه انجام شد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را از پاسخ به تهاجم موشکی و پهپادی ایران برحذر داشت و اعلام کرد که در صورت عملی شدن چنین حمله‌ای، نباید از کشورش انتظار همراهی داشته باشد.

وزیر دفاع ایالات متحده نیز از همتای اسرائیلی خود خواسته است که پیش از انجام هرگونه حمله علیه ایران، لازم است که تل‌آویو، واشنگتن را در جریان جز‌ئیات آن قرار دهد.

علاوه بر ایالات متحده، دیگر متحدان غربی اسرائیل به خصوص قدرت‌های اروپایی نیز ضمن محکوم کردن حمله ایران، به نوعی، به شکل تلویحی خواستار کاستن از شدت تنش کنونی شده‌اند.

با توجه به قدرت بالای تهاجمی اسرائيل در عملیات هوایی به واسطه در اختیار داشتن جنگنده‌های فوق پیشرفته و نیز ضعف آشکار ایران در بخش پدافندی به نسبت قدرت تهاجم موشکی و پهپادی این کشور، نگرانی‌ها نسبت به شعله‌ور شدن یک جنگ تمام عیار میان ایران و اسرائیل و درگیر شدن کل منطقه در صورت تحقق حمله انتقامی اسرائیل بالا گرفته است.

کارشناسان نظامی و تحلیل‌گران سیاسی از تاسیسات هسته‌ای ایران به عنوان عمده‌ترین اهداف حمله احتمالی اسرائیل نام می‌برند که تل‌آویو پیش‌تر بارها تهران را به انجام آن تهدید کرده بود.

بنیامین نتانیاهو که علاوه بر هشدار متحدان به منظور پرهیز از تشدید تنش، به دلیل ناتوانی در مدیریت جنگ غزه و بازگرداندن گروگان‌ها نیز زیر فشارهای شدید داخلی قرار دارد در حالی باید دست به انتخاب مهم و در عین حال دشواری برای پاسخگویی به حملات ایران بزند که برخی چهره‌های پرنفوذ در اسرائيل از جمله یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، دولتمردان و نظامیان کشورشان را به عدم پاسخگویی دعوت کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy