Wednesday, Apr 17, 2024

صفحه نخست » پشت‌پرده خویشتنداری و سکوت غیرعادی نتانیاهو درارتباط با ایران

netanyahu.jpgلوموند روزنامۀ عصر پاریس مطلبی دارد به قلم گزارشگر خود در اورشلیم در بررسی خویشتنداری یا حتا سکوت بنیامین نتانیاهو دربارۀ ایران به ویژه پس از حملۀ موشکی و پهپادی سیزدهم آوریل سپاه پاسداران به اسرائیل

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

به نوشتۀ لوموند از زمانی که حکومت ایران با بیش از سیصد پهپاد و موشک به اسرائیل حمله کرد، بنیامین نتانیاهو به طرز شگفت‌آوری ساکت است و این سکوت برای نخست وزیری که همواره خود را طی دو دهۀ گذشته سنگر مقابله با تهدید ایران معرفی کرده، اصلاً عادی نیست.

گزارشگر لوموند افزوده است، نتانیاهو در عوض اجازه داده که به جای او دو تن از رقبایش در کابینۀ جنگی اسرائیل که اینک دچار دو دستگی شده اظهار نظر کنند : اولی وزیر دفاع، یوآو گالانت، است و دومی ژنرال بنی گانتس. این دو به همراه رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، هرتسی هالوی، پاسخ اسرائیل به حملۀ موشکی و پهپادی سپاه پاسداران را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و در این چارچوب برخی گزینه‌ها نیز به جراید و رسانه‌های اسرائیلی درز کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به نوشتۀ گزارشگر لوموند از جملۀ این گزینه‌ها حمله به یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه و یا حمله به یکی از تأسیسات نظامی ایران در داخل این کشور است. یکی دیگر از گزینه‌ها به نوشتۀ لوموند عملیات سایبری علیه شبکۀ برق و انرژی ایران است، هر چند چنین عملیاتی توانایی‌های تکنولوژیک اسرائیل را آشکار خواهد کرد. به نوشتۀ لوموند ازسرگیری قتل‌های هدفدار فرماندهان نظامی در تهران یکی دیگر از گزینه‌های اسرائیل در پاسخ به حملۀ ایران است، هر چند به طور بلافاصله در دستور کار نیست. لوموند می‌نویسد که بر اساس نظرسنجی‌ها اکثریت اسرائیلی‌ها با پاسخ به حملۀ نظامی ایران موافقند مشروط به این که این پاسخ به زیان ائتلاف‌های امنیتی اسرائیل تمام نشود.

لوموند می‌افزاید، ایهود المرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، از جمله کسانی است که نسبت به یک واکنش غیرعقلانی اسرائیل علیه ایران هشدار می‌دهند. ایهود اُلمرت نگران است که حملۀ اخیر ایران توجیه‌ای به دست نتانیاهو بدهد تا توجه افکار عمومی را از منجلاب جنگ غزه دور سازد و جنگ را در جبهه‌ای دیگر ادامه بدهد.

به گفتۀ اُلمرت، بنیامین نتانیاهو احتیاج دارد که برای در قدرت ماندن، رویدادها را کش بدهد و شکست خود را در حملۀ حماس در هفتم اکتبر به گذشته بسپارد و تاثیر آن را بر قلب و روح اسرائیلی‌ها کاهش بدهد.

لوموند می‌افزاید که در کابینۀ جنگی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو حالا به عنوان چهرۀ خویشتندار در مقابل نظامیان این کشور ظاهر می‌شود. به گفتۀ جراید اسرائیلی بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو نظامی ارشد اسرائیل شنبه گذشته خواستار پاسخ فوری به حملۀ موشکی و پهپادی ایران شدند، اما این مطالبه از سوی نتانیاهو به ویژه به دلیل فشارهای آمریکا رد شد.

در میان محافل امنیتی نزدیک به نخست وزیر اسرائیل، مشاور پیشین امنیت ملی این کشور، یاکوف آمیدرور از جمله کسانی است که هشدار داده که عملیات تلافی‌جویانه علیه ایران عملیات غزه را برای مدت زمان طولانی به تعویق خواهد انداخت. این هشدار فعلاً راه را برای اقدامی دیپلماتیک هموار کرده و در عین حال تأکید می‌کند که نباید ائتلاف بین المللی یکشنبه گذشته را در مقابل حملۀ گستردۀ ایران نادیده گرفت و برای حفظ این ائتلاف باید بهای لازم را پرداخت.

گزارشگر لوموند در ادامه می‌نویسد که در رویارویی جدید خود با مسئلۀ ایران، نخست وزیر اسرائیل در داخل حکومت این کشور که دچار رقابت و دودستگی راهبردی شده، نسبتاً منزوی است. به نوشتۀ گزارشگر لوموند، نتانیاهو اعتماد زیادی به ارتش و فرماندهان ارشد آن ندارد و آنان را مسئول اصلی شکست هفتم اکتبر می‌داند. لوموند به نقل از یک منبع دیپلماتیک غربی می افزاید که حکومت اسرائیل بخشی از ارتش را در مقابل بخش دیگر قرار داده و بعید نیست که در درازمدت مسئولیت شکست احتمالی در غزه را به فرماندهان ارشد آن نسبت دهد. لوموند همچنین در پایان می‌نویسد که نتانیاهو بخشی از اعتماد خود را به سرویس‌های اطلاعاتی این کشور از دست داده که از قرار نتوانستند حملۀ سیزدهم آوریل ایران را پیش بینی کنند، در حالی که اسرائیل منافع جمهوری اسلامی و متحدانش را در لبنان و سوریه بمباران می‌کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy