Thursday, Apr 18, 2024

صفحه نخست » خامنه‌ای "فرمان جنگ داخلی" داده است

kham.jpgصدای آمریکا - در پنجمین روز استقرار پرشمار نیروهای حکومتی در خیابان‌های ایران برای سرکوب پوشش اختیاری زنان، و تداوم گزارش‌های تصویری از ایجاد درگیری توسط مأموران با مردم، برخی مدافعان حکومت این اقدام را «نقشه نفوذی‌ها» دانستند، اما گروهی از ناظران می‌گویند «فرمان جنگ داخلی» را رهبر جمهوری اسلامی داده است.

گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین حاکی از آن است که حضور گسترده مأموران یگان ویژه، انتظامی و لباس شخصی جمهوری اسلامی در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران برای سرکوب آزادی‌های فردی و اجتماعی، از جمله پوشش اختیاری ادامه دارد و مقاومت مدنی مردم، به‌ویژه زنان نیز پا بر جا است.

نیروهای حکومتی اغلب در مکان‌های پرتردد شهری، از جمله ایستگاه‌های مترو گزارش شده است.

همچنین، گزارش‌های تصویری از شهرهای مختلف، حاکی از آن است که موتورسواران یگان ویژه و همچنین خودروهای مخصوص سرکوب اعتراضات با حرکت به طور گروهی در خیابان‌ها حرکت می‌کنند که برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی این اقدام را با هدف «ایجاد رعب و وحشت» دانسته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در کنار حضور گسترده نیروهای یگان ویژه و نظامیان با لباس فرم، افراد لباس شخصی نیز حضور دارند که با اقدام به تصویربرداری از شهروندان، برای آنها ایجاد مزاحمت می‌کنند.

یک گزارش ویدئویی شهروندی از تبریز، اعتراض زنی جوان به یک مرد لباس شخصی را نشان می‌دهد و فرد مذکور ضمن متواری شدن از صحنه او را به آوردن «گشت پلیس» تهدید می‌کند.

مقاومت مدنی زنان در مقابل نیروهای حکومتی در خیابان‌های ایران با وجود بازداشت شماری از زنان و دختران، ادامه دارد و حمایت کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

فاطمه حیدری، خواهر دادخواه جواد حیدری جوان معترضی که در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در قزوین کشته شد، با اشاره به بازداشت آیدا شاکرمی، خواهر نیکا شاکرمی دیگر کشته شده اعتراضات «زن زندگی آزادی»، در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «مبارزه‌ای را که نیکاها شروع کردند، آیداها دارند ادامه‌اش می‌دهند.»

از سوی دیگر، در پی بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها با نام جدید «طرح نور»، برخی کاربران حامی جمهوری اسلامی این اقدام را به زیان حکومت و «کار نفوذی‌ها» دانسته‌اند.

از جمله، سراج میردامادی، فعال سیاسی ساکن فرانسه، با بیان این که «بازدارندگی متکی بر رضایت عمومی مردم مقدم بر بازدارندگی نظامی و موشکی است.به همان میزان که حملات پهبادی/موشکی ایران به اسرائیل نشانه اقتدار بود ،فعالیت مجدد گشت ارشاد و طرح حجاب و عفاف نشانه ضعف حاکمیت است.اگر حاکمیت در نفهمیدن این بدیهی اصرار داشت بدانید نقشه نفوذی ها است.

در مقابل، گروهی از کاربران نیز با یادآوری سخنان اخیر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و با رد نظریه «نقشه نفوذی‌ها»، تأکید کرده‌اند که دستور از بالا آمده است.

احسان سلطانی، تحلیلگر سیاسی، با رد این ادعا که «این تصمیمات گشت ارشاد کار نفوذی‌ها است»، گفت: «خامنه‌ای رسما دو هفته پیش گفت "حجاب واجب شرعی است؛ چه قبول داشته باشید چه نه باید رعایت کنید."

سه دهه‌ هر تصمیمی گرفت خودش را قایم کرد یا گفت "بنده کارشناس نیستم"، این بار خودش آمد وسط فرمان جنگ داخلی داد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy