Wednesday, Apr 17, 2024

صفحه نخست » اکبر گنجی: سلطان ستمگری که دشمن مردم خود است

ag.jpgاکبر گنجی - ویژه خبرنامه گویا

🔹 حتی یک دیکتاتور هم می فهمد که وقتی کشوری که بر آن حکمرانی می کند درگیر رویارویی با یک دشمنِ جنایتکارِ جنگی، اشغالگر، آپارتایدی، استعمارگر، تروریست و نسل کُش است؛ باید در داخل «وحدت ملی» حول «منافع ملی» ایجاد کند و با مخالفان حکومت اش هم از در «آشتی ملی» درآید.

🔹 اسرائیل به شدت خشمگین است، چرا که احساس می کند بازدارندگی اش مورد چالش جدی قرار گرفته و از آن مهمتر، شاید برای ایران بازدارندگی ایجاد شده و دیگر نتواند به تجاوزهای ۱۵ ساله و هر روزه خود به خاک ایران (ترور در ایران و منفجر کردن مراکز نظامی و هسته ای با پهپادهای انتحاری) ادامه دهد. ابهت اسرائیل در منطقه فرو ریخته شده است.

🔹 اسرائیل در جنگ ۶ روزه ی ۵ تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ با چهار کشور مصر، سوریه، اردن و عراق؛ نه تنها همه آنها را شکست داد، بلکه بخش های مهمی از خاک آنان را اشغال کرد. پس از آن اسرائیل با کمک آمریکا و دولتهای غربی به چنان برتری استراتژیکی دست یافت که همه کشورهای منطقه از آن می ترسیدند و به هیچ یک از تجاوزهای نظامی اش هیچ واکنشی نشان ندادند.

🔹 اسرائیل اکنون دارای مدرنترین و آخرین تسلیحات تولید شده ی آمریکا و کشورهای غربی است. اسرائیل دارای مدرنترین نیروی هوایی و زمینی و دریایی با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلاهک اتمی است. چه کشوری ریسک عملیات تلافی جویانه با چنین رژیمی را به خود می دهد؟ آن هم دولتی که در حمله و دفاع مورد حمایتِ عملیِ مالی و نظامی و اطلاعاتی و سیاسی آمریکا و دیگر دولتهای غربی قرار می گیرد. رژیمی که مطابق قانون مصوب کنگره آمریکا، دولت آمریکا مجبور است برتری استراتژیک نظامی آن را بر کل کشورهای خاورمیانه تأمین سازد و تأمین ساخته است. این را مقایسه کنید با ایران فاقد نیروی هوایی و دریایی و سلاح های اتمی و تحت تحریم های تسلیحاتی.

🔹اما ایران در پاسخ به تجاوز اسرائیل به خاک ایران، به اسرائیل حمله کرد. ایران ۷۲ ساعت قبل به کشورهای عرب منطقه و ۲۴ ساعت قبل به آمریکا اطلاع داد که قطعاً حمله ای «محدود» به چند پایگاه نظامی اسرائیل صورت خواهد داد. همه برای دفاع از اسرائیل بسیج شدند و بایدن هم از سفر تعطیلات به کاخ سفید بازگشت و فرماندهی عملیات ارتش آمریکا برای سرنگون کردن موشک ها و پهپادهای ایرانی را در جلسه شورای امنیت ملی آمریکا بر عهده گرفت. دو روز پس از آن، بایدن در تماس تلفنی با فرمانده نیروهای آمریکایی، از آنها برای سرنگون کردن موشک ها و پهپادهای ایران تشکر ویژه کرد.

🔹 به ادعای اسرائیل ۷ موشک ایرانی از داخلِ دیوار و هوای آهنینِ ۴ قدرت اتمی جهان (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسرائیل) و اردن و عربستان رد شده و به زمینِ خاکیِ اسرائیل و نزدیک باند پایگاه نظامی جنگنده های اف ۳۵ اصابت کرده است. حتی اگر یک موشک هم از چنین دیوار و هوا و سقف آهنینی رد شده باشد، برای شکستن بازدارندگی اسرائیل کافی است. اگر آمریکا و بریتانیا و فرانسه و اردن از اسرائیل دفاع نکرده بودند، چه اتفاقی می افتاد؟ اگر اسرائیل به کمک آنها نیاز نداشت، چرا آنها از اسرائیل دفاع کردند؟ رسانه های اسرائیل به دولت نتانیاهو هشدار می دهند که کشورهایی که در پاسخ ایران به اسرائیل، از اسرائیل دفاع کردند، معلوم نیست در حمله اسرائیل به ایران هم شرکت کنند. روشن است که اسرائیل به هیچ وجه به تنهایی قادر به سرنگون کردن آن همه موشک و پهپاد نبود.

🔹«غرور ملی» هم بخشی از هویت مردم هر کشوری است. برای مردم ایران غرور آفرین است که نظامیان اش موشک ها و پهپادهای بومی به طرف اسرائیل شلیک کرده اند که فقط ۴ قدرت اتمی جهان همزمان در حال سرنگون کردن آنها بوده اند و بازهم تعدادی از آنها از آن دیوار آهنین تا آسمان کشیده شده رد شده اند. امروزه هر فضایی که پیرامون این رخداد با کمک رسانه های وابسته به دولتهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، هلند، عربستان سعودی و...ساخته شود، در آینده مورخان درباره آن خواهند نوشت و به گونه ی دیگری به آن خواهند نگریست. اگر چه در سخنان دیوید کامرون- نخست وزیر سابق بریتانیا و وزیر خارجه کنونی بریتانیا- و دیگر تحلیگران امنیتی و نظامی آمریکایی و اسرائیلی و غیره، همین امروز هم دیده می شود که همگی آنها از حمله ی به شدت خطرناک ایران و توانایی موشکی و پهپادی اش بحث می کنند. اگر برخی همچنان در قدرت موشکی و پهپادی ایران شک و تردید دارند، مصاحبه های ژنرال فرانک مکنزی (فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایلات متحده) و سرهنگ داگلاس مک گریکور(سرهنگ بازنشسته نیروی زمینی آمریکا) را بخوانند.

🔹 رژیم تروریست اسرائیل به شدت از شکسته شدن قدرت بازدارندگی اش عصبانی است و به دنبال تجاوز دوباره به خاک ایران زمین است تا بگوید همچنان دارای بازدارندگی هستیم. نتانیاهو گفته است که اول به ایران پاسخ می دهیم و سپس به رفح حمله می کنیم. یعنی قصد دارد به غیر از دستکم ۳۴ هزار نفری را که تاکنون در غزه کشته و ۷۷ هزار نفری را که تاکنون زخمی کرده، یک نسل کشی دیگر در رفح راه بیندازد. البته اسرائیل پس از نزدیک هفت ماه نسل کشی و جنایات جنگی در غزه گیر کرده و تاکنون به هیچ یک از اهدافش دست نیافته است. در تمامی شهرهای اروپایی و آمریکا و کانادا و استرالیا هر هفته تظاهرات گسترده علیه نسل کشی اسرائیل در غزه صورت می گیرد و تا کنون دونالد ترامپ سه بار گفته است که اسرائیل هر کاری می خواهد در غزه بکند سریع تمامش کند، برای اینکه روز به روز بر انزوای جهانی آن افزوده می شود. جو بایدن هم برای تبلیغات انتخاباتی به هر ایالتی می رود معترضان شعار می دهند «جو نسل کُش». لذا او که به شدت نگران باخت انتخابات به دلیل نسل کشی اسرائیل است، به اسرائیل فشار می آورد که به رفح حمله نکند. اسرائیل هم برای پَرت کردن حواس ها از نسل کشی و جنایات جنگی اش در غزه نیازمند یک بحران دیگر است، بحرانی با ایران. نتانیاهو امیدوار است که کل دولتهای غربی پشت اسرائیل بایستند و اگر مستقیماً خود به ایران حمله نظامی نمی کنند، دست کم حامی تمام عیار اسرائیل در این حمله باشند. جو بایدن در تازه ترین موضع گیری اش گفته است که اگر امنیت و موجودیت اسرائیل به خطر بیفتد، برای حفاظت از اسرائیل وارد جنگ با ایران خواهد شد.

🔹 در یک چنین شرایط به شدت خطرناکی، دیکتاتور به جای آشتی ملی و وحدت ملی؛ نیروهای انتظامی و امنیتی را به جنگ زنان بی حجاب فرستاده است. حماقت محض. نابخردی از این بالاتر نمی شود. آخر بی حجابی و با حجابی حق زنان است و هیچ کس حق ندارد آنان را از این حق محروم سازد. نمی شود همزمان با خطر جنگ خارجی، در داخل به جنگ زنان و دیگر اقشار جامعه رفت. در ترکیه ی مسلمان زنان در پوشش آزاد هستند. پایان یافتن ستمگری به زنان و پایمال کردن حقوق آنان شرط لازم عدالت خواهی و وحدت ملی است.

🔹 در این شرایط، حداقلی ترین کاری که خامنه ای باید انجام دهد، به رسمیت شناختن حق پوشش زنان و آزادی کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی و رفع حصر از رهبران جنبش سبز است. باید فرایندهای دموکراتیزه کردن حکومت با آشتی ملی آغاز شود.

🔹امنیت شرط لازم انجام هر کاری است. حتی برخی از فیلسوفان سیاسی گفته اند که امنیت موضوع اصلی فلسفه سیاسی است، نه عدالت. حکومت- دیکتاتوری یا دموکراسی- موظف با تأمین امنیت داخلی و امنیت ملی است و نباید اجازه دهد ایران را اسرائیل به جنگ پرتاب کند. جنگ بدترین گزینه- از میان گزینه های ممکن- است.

از دشمنان برند شکایت به دوستان

چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy