Sunday, Apr 21, 2024

صفحه نخست » نگاهی به واکنش بانو نسرین ستوده پس از حمله رژیم به اسرائیل، رضا بنایی

banayee.jpgهدف این نوشته نقد سازنده و پویا در میان مدافعان و کنشگران حقوق بشر است. جایگاه و حرمت مبارزات و کوشش های بانو نسرین ستوده، این بانوی بی باک و ازخود گذشته محفوظ و قابل احترام است و این مطالب دلنوشته ای است برای از میان بردن سوء تفاهمات و پیشرفت پروسه مبارزات.

بانو ستوده در ابتدای نوشته به درستی "پیچیدگی وضعییت" کنونی را بر شمرده و به "دشواری اظهار نظر" تاکید کرده اند. بنابرین با عنایت به همین پیچیدگی های شرایط کنونی می بایستی در گزینش واژه ها برای بیان و شرح رخداد های سیاسی دقت و وسواس بیشتری بکار برد تا از سوء تفاهم و برداشت نادرست جلوگیری شود. در این راستا به شماری از ناراستی و نارسایی های گفته شده در نوشته اخیر بانو ستوده اشاره می شود:

یک) در روایت حمله تروریستی ۷ اکتبر حماس کاربرد عبارت کوتاه شده " گروگان گیری غیر نظامیان در ۷ اکتبر" نارسا بوده و تمام ابعاد جنایت حماس را باز نمی گوید. به سخنی دیگر روایت صحیح بر پایه اسناد و فیلم و تصاویر موجود از رخداد ۷ اکتبر (( شبیخون و ترور شهروندان عادی و کودکان همراه با تجاوز به زنان و گروگان گیری وحشیانه غیر نظامیان و کودکان شیرخوار)) است و نه فقط " گروگان گیری غیر نظامیان ". بانو ستوده در مقام یک حقوقدان به تفاوت های فاحش این دو عبارت و بار حقوقی آنها اشراف و آگاهی کامل دارند.

دو) در ادامه مطلب عبارت "حملات بی وقفه اسرائیل به غزه" که در برابر "گروگان گیری غیر نظامیان در ۷ اکتبر" عنوان شده به گونه ای ناخواسته ضمن فروکاستن جنایات حماس با اضافه کردن "بی وقفه " به حملات اسرائیل به غزه، کفه ترازو را به طرف اسرائیل سنگین تر کرده و از دایره انصاف و حقیقت فاصله می گیرد.

سه) تکرار نام نادرست " کنسولگری ایران در دمشق" نیز یکی از اشتباهات پرسش برانگیز این نوشته می باشد. بر پایه تصاویر منتشره خانه مجاور سفارت رژیم ( و نه ایران! در ادامه به این مورد هم می پردازم) دارای هیچ گونه حفاظ و نرده های فلزی مشابه آنچه که بر روی دیوار های سفارت است، نیست! اگر آن خانه براستی بخش "کنسولی" سفارت رژیم بود - با توجه به اهمیت امور کنسولی - می بایستی تجهیزات ایمنی یکسانی با سفارت می داشت! که چنین نبود. زیرا رژیم تصور می کرد که به سبب قرار گرفتن این خانه میان دو سفارت کانادا و جمهوری اسلامی می تواند محل دنج و بسیار امنی برای کلیه کار های نظامی و تروریستی در سوریه باشد. در حالیکه اسرائیل با داشتن اطلاعات میدانی دقیق و کنترل ترددها با کاربری این خانه تیمی آشنایی کامل داشت. پافشاری بر نام "کنسولگری" بر روی این خانه ی تیمی برای بهره برداری بعدی رژیم به منظور دست آویز قرار دادن آن برای جا انداختن ادعای حمله به سفارت ایران بود. دیدیم هم که بلافاصله چند روز بعد علی خامنه ای صریحا از آن به عنوان "حمله به خاک کشور" نام برد! لذا تکرار چنین ادعایی از زبان مخالفان رژیم نادرست است و ضمن ایجاد سردرگمی، خواسته ی رژیم را بر آورده می کند. آنهم رژیمی که کم ترین احترامی برای سفارت خانه ها قایل نبوده و عواملش بارها به سفارت خانه های آمریکا و انگلیس و عربستان و هلند و...حمله کرده اند.

چهار) عنوان " اقدام غیر قانونی یک دولت " در حمله اسرائیل به خانه تیمی کنار سفارت رژیم در دمشق با توجه به اعلام رسمی اسامی کشته شدگان که همگی آنها غیر دیپلمات و پاسدار و اعضای سپاه تروریستی قدس و جهاد اسلامی بودند، کاملا نادرست و ناسازگار با حقیقت ماجراست. به ویژه آنکه اعضای سپاه تروریستی قدس در سراسر سوریه که هم مرز با اسرائیل است شبانه روز مشغول جنگ افروزی و ایجاد تنش و آموزش تروریستها و قاچاق مواد مخدر هستند. به همین جهت هم پیوسته زیر ضرب نه تنها اسرائیل بلکه نیروهای نظامی آمریکا و حتی اردن هستند. کشور اسرائیل در همسایگی سوریه است در حالیکه ایران در فاصله بسیار دور با اسرائیل و بدون مرز مشترک است. جنایتکاران سپاه قدس تاوان آتش افروزی ها و کارهای تروریستی خودشان را می دهند. مبارزه با آنها نه تنها "اقدام غیر قانونی" اسرائیل نیست بلکه در جهت تامین امنیت مرزهایش است.

پنج) یکی دیگر از نکات نادرست بانو ستوده اشاره ایشان به "اقدام خردمندانه آفریقای جنوبی" بر علیه اسرائیل در دیوان کیفری بین المللی است که بدون ذکر سرانجام آن حرکت تبلیغاتی بی فرجام عنوان شده! حقوق دانان و بویژه ایشان به خوبی می دانند که نظر نهایی دیوان کیفری بین المللی در رد ادعای آفریقای جنوبی بود که تنها به منظور تخطئه اسرائیل به دیوان ارسال شده بود تا یک اقدام حقوق بشری مفید و موفق! آنهم با ردیف کردن واژه ها و تهمت هایی چون " جنایت علیه بشریت و نسل کشی" به دنبال نام اسرائیل.

اصلا آفریقای جنوبی کنونی کجا؛ و وصله ناچسب " اقدام خردمندانه "!

آفریقای جنوبی سالهاست با همکاری گسترده با رژیم اسلامی به یکی از کشورهای امن و امین برای شستشوی پول های کثیف و ناپاک رژیم اسلامی و پاسداران قاچاقچی آن و دور زدن تحریم ها تبدیل شده است! علاوه بر آن تشکیلات تروریستی حماس نیز روابط سیاسی و مالی دیرپایی با کنگره ملی آفریقا به عنوان حزب اصلی آفریقای جنوبی ایجاد کرده است!

بانو ستوده بهتر می دانند که آفریقای جنوبی امروزین با آفریقای جنوبی دوران نلسون ماندلا فرسنگ ها فاصله دارد.

شش) نام گذاری "ماجراجویی " به حمله نظامی گسترده از خاک ایران به کشور اسرائیل آنهم با آن شیوه رقت بار یکی از اشتباهات این نوشته است. نام این کار چیزی جز جنگ افروزی نیست. کاری که سال هاست رژیم اسلامی به آن مشغول است. رژیم اسلامی از آغاز پیدایش پیوسته در حال مداخله و ایجاد بی ثباتی در کشورهای همسایه و منطقه برای تحقق آرزوهای پوشالی گسترش و صدور اسلام واپس گرا بوده است. جنگ افروزی رژیم اسلامی "ماجرا جویی " نیست؛ بلکه در ذات رژیم نهفته است.

هفت) یکی دیگر از خطاهای این نوشته کاربرد پیاپی نام ایران در پس اقدامات رژیم اسلامی است. بانو ستوده به خوبی واقفند که با اوج مبارزات مردم و تلاش و کوشش های دیاسپورا ایرانی در خارج از کشور افکار عمومی و رسانه ها این روزها تا حدود زیادی متوجه تفاوت های ماهوی اکثریت قاطع مردم صلح جو ایران با مشتی آخوند و سپاهی تروریست که کشور را با زور اسلحه به گروگان گرفته، شده اند. بنابرین بجاست که ایشان نیز در مقام یک حقوق دان این مرزبندی را رعایت کرده و با حساسیت بیشتر در نگارش پیام ها حساب رژیم و مزدورانش را از کشور ایران و مردم آن کاملا جدا کنند.

fb.jpg

با آرزوی تندرستی و موفقییت بانو ستوده و کلیه کنش گران صادق و از خود گذشته حقوق بشر.

رضا بنایی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy