Monday, Apr 22, 2024

صفحه نخست » پاسخ غیرمنتظره سخنگوی وزارت امور خارجۀ دربارۀ انهدام رادار موشک‌های "اس ٣٠٠" پایگاه اصفهان

jestehgoozi.jpgخبر انهدام رادار دفاعی تکذیب نشد: "در موقعیتی نیستم که دربارۀ عملیات اسرائیل در اصفهان اظهار نظر کنم"

سخنگوی وزارت امور خارجۀ حکومت ایران برای اظهار نظر دربارۀ انهدام رادار موشک‌های "اس ٣٠٠" پایگاه هوایی اصفهان از خود سلب صلاحیت کرد و گفت : "در جایگاهی نیستم که اظهار نظر کنم. مقامات ذی‌ربط اعلام کردند که این عملیات ایذایی هیچ خسارتی نداشته است." او با این حال، مدعی شد که هدف اسرائیل انجام اقدام ایذایی بوده که توسط پدافند هوایی ایران دفع شد.

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در نشست مطبوعاتی خود در تهران حملۀ شنبه گذشته به پایگاه هوایی اصفهان را از نظر نظامی "اقدامی بی‌ارزش" خواند و گفت: "آنچه انجام شد حتا اسمش را نمی‌توانیم عملیات بگذاریم ...و مشابه آن را پیش از این نیز مشاهده کرده بودیم."

با این توصیف ناصر کنعانی تصریح کرد که به دلیل "بی اهمیت بودن" موضوع نیازی به تبادل پیام میان ایران و آمریکا هم نبوده است. پیشتر در اظهاراتی مشابه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه با شبکۀ آمریکایی "ان‌بی‌سی" منکر هرگونه حملۀ اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان شد و گفت که اسرائیل با "اسباب بازی" قصد "عملیات ایذایی" علیه این پایگاه را داشت که با واکنش پدافند هوایی ایران روبرو شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

همین ادعا را ناصر کنعانی امروز تکرار کرد و سه موشک کروز اسرائیل را که به انهدام رادار موشک‌های "اس ٣٠٠" پایگاه هوایی اصفهان منجر شدند "اشیاء کوچیکی" [کذا فی الاصل] نامید که به گفتۀ او "به دنبال عملیات ایذایی بودند و خوشبختانه ...مورد اصابت قرار گرفتند." سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی در بی اهمیت جلوه دادن این حمله اضافه کرد که "اسرائیل مسئولیتش را قبول نکرد."

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجۀ حکومت ایران برای اظهار نظر دربارۀ انهدام رادار موشک‌های "اس ٣٠٠" پایگاه هوایی اصفهان از خود سلب صلاحیت کرد و گفت : "در جایگاهی نیستم که اظهار نظر کنم. مقامات ذی‌ربط اعلام کردند که این عملیات ایذایی هیچ خسارتی نداشته است."

رسانه‌های اسرائیلی: با موشک نیم‌تنی سوپرسونیک «رمپیج» به ایران حمله کردیم

ایندیپندنت فارسی - شبکه تلویزیونی کان اسرائیل گزارش داد که تل‌آویو در حمله به اصفهان از یک موشک دوربرد مافوق صوت ساخت این کشور به نام رمپیج (Rampage) استفاده کرده است.

اگرچه مقام‌های اسرائیلی هنوز مسئولیت حمله روز جمعه به پایگاه نظامی در اصفهان را برعهده نگرفته‌اند و مشخص نیست دقیقا از چه سلاح‌هایی در این حمله استفاده شده، تایمز اسرائيل با استناد به گزارش شبکه کان در مطلبی نوشت که اسرائیل از موشک هوا‌به‌زمین رمپیج استفاده کرده است و آنچه در عکس‌ها دیده می‌شود و همچنین میزان خسارت ناشی از این حمله نیز با این گمانه‌زنی مطابقت دارد.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که موشک رمپیج ساخت شرکت صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) است و برای استفاده علیه اهدافی مانند مراکز ارتباطات و فرماندهی، پایگاه‌های نیروی هوایی، مراکز حفاظتی و زیرساخت‌ها طراحی شده است. این موشک را که نیم‌تن وزن دارد، یک سلاح ضربه‌ای دقیق هوا به زمین با قابلیت فرار از رادارها توصیف می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

موشک رمپیج می‌تواند با سرعت ۱۲۵۰ مایل در ساعت (۲۰۱۲ کیلومتر بر ساعت) و با برد ۱۹۰ مایل (۳۰۶ کیلومتر) پرواز کند. آن را می‌توان از هواپیما یا به‌عنوان یک سیستم مستقل، شلیک کرد و می‌تواند قطعه انفجاری یا کلاهک همه‌منظوره داشته باشد. این موشک دارای قابلیت حرکت با سرعت مافوق صوت است که شناسایی و رهگیری آن با استفاده از سیستم‌های دفاع هوایی مانند گنبد آهنین را دشوار می‌کند.

موشک رمپیج در مقایسه با موشک‌های مشابه از جمله طوفان سایه با هزینه سه میلیون دلار، یک جایگزین اقتصادی چند صد هزار دلاری معرفی شده است. سال ۲۰۲۳ گزارش شد که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا پس از اهدای بسیاری از موشک‌های کروز طوفان سایه به اوکراین، در حال بررسی خرید این سلاح پیشرفته اسرائیلی برای تکمیل ذخایر موشکی‌ این کشور است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy