Monday, Apr 22, 2024

صفحه نخست » اطلاعات جدید نیویورک‌ تایمز از حمله موشکی اسرائیل به حومه اصفهان + دلیل استفاده از پهپادهای تهاجمی کوچک

nytimes.jpgایران اینترنشنال - روزنامه نیویورک‌ تایمز روز دوشنبه سوم اردیبهشت گزارش داد اسرائیل در ابتدا قصد داشت حمله‌ای با دامنه بسیار گسترده‌تر به ایران انجام دهد اما تحت فشار شدید آمریکا و سایر متحدانش از این اقدام منصرف شد.

نیویورک‌ تایمز به نقل از سه مقام ارشد اسرائیلی نوشت فشارهای دیپلماتیک و همچنین دفع بخش مهمی از عملیات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل باعث شد این کشور از طرح اولیه خود برای حمله گسترده به ایران دست بکشد.

این سه مقام به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواستند هویتشان افشا شود.

جمهوری اسلامی شامگاه شنبه ۲۵ فروردین اسرائیل را با بیش از ۳۰۰ موشک کروز، موشک بالستیک و پهپاد هدف قرار داد. این اولین حمله مستقیم حکومت ایران به خاک اسرائیل بود.

به گفته ارتش اسرائیل، ۹۹ درصد از پرتابه‌های ایران از سوی سامانه‌های دفاعی اسرائیل و متحدان آنرهگیری و ساقط شدند.

اسرائیل نیز در حمله‌ای تلافی‌جویانه بامداد ۳۱ فروردین پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان را هدف قرار داد.

نیویورک تا‌یمز نوشت اسرائیل در ابتدا قرار بود چندین هدف نظامی را در نقاط مختلف ایران، از جمله در نزدیکی پایتخت بمباران کند.

بر اساس این گزارش، شدت و میزان آسیب این عملیات احتمالی می‌توانست به حدی باشد که جمهوری اسلامی را به سوی حمله مجدد به خاک اسرائیل سوق دهد و یک درگیری منطقه‌ای عظیم در خاورمیانه در پی داشته باشد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

به گفته نیویورک تایمز، پس از مذاکرات جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و دیوید کامرون و آنالنا بربوک، وزیران امور خارجه بریتانیا و آلمان با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دولت این کشور نهایتا مجاب شد که حمله‌ای با دامنه محدودتر به خاک ایران به انجام برساند.

با این حال مقام‌های اسرائیلی معتقدند این حمله وسعت و پیچیدگی زرادخانه نظامی اسرائیل را به جمهوری اسلامی نشان داد.

این روزنامه به نقل از مقام‌های اسرائیلی و دو مقام ارشد غربی نوشت اسرائیل به جای اعزام جت‌های جنگنده خود به حریم هوایی ایران، تعداد کمی موشک را از یک هواپیما در چند صد کیلومتری غرب ایران به سوی اهداف مورد نظر در این کشور شلیک کرد.

اسرائیل همچنین از تعدادی پهپاد تهاجمی کوچک (کوادکوپتر) در این عملیات استفاده کرد که هدف اصلی از این اقدام، سردرگم کردن پدافند هوایی جمهوری اسلامی عنوان شده است.

در سال‌های اخیر، تاسیسات نظامی ایران چندین بار با استفاده از این کوادکوپترها هدف قرار گرفتند. مقام‌های جمهوری اسلامی در چند مقطع زمانی در واکنش به این حملات گفتند منشا این پهپادهای کوچک مشخص نیست.

به گزارش نیویورک تایمز، یکی از موشک‌های اسرائیل به سامانه ضدهوایی مستقر در منطقه‌ای راهبردی و مهم در مرکز ایران اصابت کرد و یک موشک دیگر در آسمان منفجر شد.

یک مقام اسرائیلی گفت نیروهای هوایی این کشور موشک دوم را تعمدا پیش از رسیدن به هدف منفجر کرد زیرا موشک نخست به هدف برخورد کرده بود و اصابت موشک دوم می‌توانست خسارات بیش از حد به بار آورد.

این در حالی است که یک مقام غربی اعلام کرد موشک دوم ممکن است بر اثر نقض فنی منفجر شده باشد.

اسرائیل قصد داشت به جمهوری اسلامی نشان دهد که می‌تواند بدون ورود به حریم هوایی ایران و فعال کردن سامانه‌های دفاعی این کشور، به اهداف مورد نظر خود ضربه بزند.

هدف اسرائیل در این عملیات در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای اصلی جمهوری اسلامی، از جمله سایت نطنز واقع شده بود و این خود می‌تواند حامل این پیام به حکومت ایران باشد که اسرائیل می‌تواند در صورت لزوم به این مراکز حمله کند.

در عین حال، اسرائیل کوشید دامنه این عملیات به حدی باشد که حکومت ایران نیازی به مقابله به مثل و حمله مجدد احساس نکند.

بررسی تصاویر ماهواره‌ای از سوی ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد بر اثر حمله اسرائیل، یک بخش کلیدی از سیستم پدافندی اس-۳۰۰ مستقر در پایگاه شکاری اصفهان نابود شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های جمهوری اسلامی در چند روز اخیر کوشیده‌اند با اشاره به استفاده از کوادکوپترها در حمله اسرائیل به پایگاه اصفهان، این عملیات را کم‌اهمیت جلوه دهند و از پرداختن به موضوع شلیک موشک از سوی اسرائیل خودداری کرده‌اند.

مسوولان حکومت ایران همچنین تا حد زیادی از مقصر دانستن اسرائیل بابت این حمله خودداری کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy