Monday, May 20, 2024

صفحه نخست » کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی خواهان صدور قرار بازداشت برای رهبران اسرائیل شد

isr.jpgایران اینترنشنال - کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت از قضات این دیوان خواست برای رهبران حماس و اسرائیل به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، قرار بازداشت صادر کنند. در فهرست اعلام شده از سوی کریم خان، نام نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به چشم می‌خورد.

بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت به «کشتار، ایجاد گرسنگی به عنوان یک ابزار جنگی، ممانعت از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در درگیری‌ها» متهم شده‌اند.

به گفته دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، «دلایل قابل قبولی» وجود دارد که نشان می‌دهد این دو مقام اسرائیلی دست‌کم از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ در «جنایات جنگی» و «جنایات علیه بشریت» در نوار غزه دست داشته‌اند.

وزارت بهداشت حماس روز ۳۱ اردیبهشت اعلام کرد از زمان آغاز مناقشه کنونی در روز هفتم اکتبر سال گذشته، دست‌کم ۳۵ هزار و ۵۶۲ فلسطینی در غزه جان خود را از دست داده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

به گفته حماس، بیش از ۷۹ هزار و ۶۵۰ تن نیز در این بازه زمانی زخمی شده‌اند.

کریم خان همچنین خواستار صدور حکم بازداشت برای اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، محمد ضیف، فرمانده نظامی گردان‌های قسام و یحیی سنوار، از رهبران ارشد حماس در غزه شد.

این سه نفر به ارتکاب «جنایات جنگی» و «جنایات علیه بشریت»، از جمله کشتار، قتل، گروگان‌‌گیری، تجاوز و خشونت جنسی، شکنجه، رفتار ظالمانه و توهین به کرامت انسانی در خاک اسرائیل و نوار غزه متهم شده‌اند.

شبه‌نظامیان حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفتند که از این تعداد تاکنون ۱۱۲ نفر آزاد شده‌اند.

روزنامه دیلی‌میل روز دوم اردیبهشت نوشت پیش‌بینی می‌شود تنها ۴۰ نفر از گروگان‌های باقی‌مانده در اسارت حماس زنده باشند.

درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت واکنش‌های فراوانی را در اسرائیل در پی داشته است.

بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل تصمیم کریم خان را «جنایتی با ابعاد تاریخی» توصیف و از آن انتقاد کرد.

او اضافه کرد ارتش اسرائیل در عملیات نظامی خود در غزه به قوانین بین‌المللی پایبند بوده است.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل اقدام دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را در قرار دادن نام نتانیاهو در کنار ضیف و سنوار، «یک خطای سیاسی هولناک» و تصمیمی «نابخشودنی» خواند.

او تاکید کرد اسرائیل نمی‌تواند بپذیرد که با حماس مقایسه شود.

ایتمار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ، دو وزیر راست‌گرای دولت اسرائیل هم کریم خان را به یهودی‌ستیزی متهم کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy